| کد خبر: 141360 |

◄ تعامل دولت و بخش خصوصی تنها راه‌حل مشکلات ترانزیت

متاسفانه در زمان افزایش بار ترانزیتی دولتی‌ها نتوانستند بحران را مدیریت کنند که باعث شد مشکلاتی ایجاد شود و محمولات ترانزیتی در زمان معین به کشورهای هدف نرسد. متاسفانه در همه مسائل حمل‌ونقل بین‌المللی پرداخت‌کننده هرگونه ضرر و زیان، شرکت‌های حمل‌ونقلی هستند ولی تصمیم‌گیرنده نهایی دولت است.

تین نیوز

دومین جلسه توسعه ترانزیت در سال 96 با هدف هم‌اندیشی و تعامل بیشتر و رفع مشکلات حمل‌ونقل بین‌المللی فی ما بین سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان با حضور مدیران پایانه‌های مرزی استان خراسان با حضور اکثریت اعضا در محل انجمن برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، احمد زمانیان رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی با بیان اهمیت تعامل بین بخش خصوصی و دولتی که باعث حل شدن دوستانه مشکلات خواهد شد گفت: انتظاری که بخش خصوصی از دولت دارد انعکاس به‌موقع مسائل و حل آنها است.

در ادامه ابراهیم عطایی یکی دیگر از اعضای هیات مدیره  انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خاطرنشان کرد: متاسفانه در زمان افزایش بار ترانزیتی دولتی‌ها نتوانستند بحران را مدیریت کنند که باعث شد مشکلاتی ایجاد شود و محمولات ترانزیتی در زمان معین به کشورهای هدف نرسید. وی در ادامه افزود: امیدواریم در آینده با مدیریت صحیح بتوانیم بر مشکلات فائق آییم. همچنین عطایی با بیان اینکه متاسفانه با بالا بردن هزینه حمل، قیمت حمل بار در ایران و پاکستان تقریباً برابر شده و ما تنها مزیت حمل از ایران را ما ازدست‌داده‌ایم افزود: در گذشته پاکستان به‌دلیل گرفتن هزینه اسکورت، صاحبان کالا هزینه بالاتری متقبل می‌شدند ولی در حال حاضر دیگر این مساله وجود ندارد.

در ادامه جلسه جواد نوریان جویمند دیگر عضو هیات مدیره در این‌باره گفت: متاسفانه در همه مسائل حمل‌ونقل بین‌المللی پرداخت‌کننده هرگونه ضرر و زیان، شرکت‌های حمل‌ونقلی هستند ولی تصمیم‌گیرنده  نهایی دولت است.

وی افزود: دولت‌ها باید از بخش خصوصی به‌عنوان مطلع و متخصص در تصمیمات خود استفاده کنند و تنها در این صورت است که می‌توان برنامه مدون و کارشناسی ارائه داد.

محمود امتی نایب‌رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی به‌عنوان شرکت‌کننده دیگر این نشست، گفت: فقط در زمان بحران مشخص می‌شود که تا چه اندازه می‌توانیم مسائل و مشکلات  را مدیریت کنیم.  به‌طور مثال مدت‌ها قبل از ایجاد بحران در مرز دوغارون، انجمن صنفی به‌عنوان نماینده بخش خصوصی،  گمرک را مطلع نمود که در صورت عدم برنامه‌ریزی به‌موقع باعث بحران در مرز دوغارون خواهیم شد ولی متاسفانه دولتی‌ها بدون در نظر گرفتن تذکرهای بخش خصوصی به فعالیت خود ادامه دادند و باعث بالا رفتن توقف تعداد بی‌شماری کانتینر در بندرعباس ودوغارون، بالا رفتن هزینه حمل و بسیاری ضررهای دیگر که بخش خصوص متحمل آن‌ها شد، شدند. وی همچنین افزود: تنها راه‌حل برطرف شدن مشکلات ترانزیت، مدیریت و تدوین برنامه‌ای مشخص و هدفمند است.

امتی در ادامه افزود : در حال حاضر کشورهای همسایه با سرمایه‌گذاری‌های بسیار در ترانزیت باعث رونق آن شده‌اند درحالی‌که کشور ما باوجود فرصت‌های مناسب و موقعیت مکانی بسیار عالی باعث از دست دادن فرصت‌ها شده است. در گذشته تنها 5درصد ناوگان خارجی  در کشور محمولات ترانزیتی را حمل می‌کردند ولی اکنون بالغ‌بر 40 درصد ناوگان، ناوگان خارجی هستند و این در حالی است که عمده درآمد شرکت‌های حمل‌ونقل در هزینه حمل آن است ولی ما این مورد درآمد خود را از دست‌ داده‌ایم.

محمود امتی در ادامه گفت: با توجه به گذشت 6 ماه از بارش باران سیل‌آسا در مرز دوغارون همچنان گمرک دوغارون در گل‌ولای است و این مورد با توجه به رفت‌وآمد تجار و بازرگانان خارجی، جای تأمل بسیاری دارد.

در ادامه محمدجواد وحدتی‌فر معاونت حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیان نمود: حمل‌ونقل بخش جدایی‌ناپذیر اقتصاد کشور است و اگر قرار است که دولت موفق شود باید بخش خصوصی را وارد عمل کند و به آن قدرت انجام فعالیت بدهد. در ادامه وی افزود : باید مطالبات را بیان نمود و به دنبال انعکاس آنها به مسئولان باشیم.

وحدتی‌فر ادامه داد: تعامل بین دولت و بخش خصوصی باید بیش‌ازپیش شود تا بتوان تصمیمات دقیق و کارشناسی اتخاذ نمود، ضمن اینکه مبنای هر عملی نیز قانون است.

حمیدرضا درخشان رئیس اداره ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز با تأیید مطالب گفته‌شده در مورد کمیته حل و اختلاف و داوری انجمن صنفی نیز مباحثی را مطرح و اتفاق‌نظر نمودند.

سرگل زهی مدیر پایانه مرزی سرخس نیز با بیان نیاز به همکاری تنگاتنگ انجمن و سازمان در حل مشکلات نقطه نظرات و مباحثی را مطرح نمود: ازجمله عدم آگاهی شرکت‌های حمل‌ونقل از قوانین و مقررات که در اکثر مواقع باعث بروز مشکلاتی نیز می‌شود.

در ادامه آقایان تقدیسی و پورعابد مدیران مرزی باجگیران و لطف‌آباد نیز مواردی در خصوص مرزهای مذکور بیان نمودند.

همچنین در این جلسه حمید دشتی عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی نیز عنوان کرد: درحالی‌که کشور در رکود اقتصادی به سر می‌برد، ایجاد فشار مالیاتی برای بخش خصوصی جز اینکه باعث توقف فعالیت‌های اقتصادی خواهد شد ماحصلی ندارد.

در انتهای جلسه زمانیان نیز افزود: کشور ترکمنستان به دنبال بهانه‌ای برای ورود ناوگان ایرانی به کشور خود است و در حال نوسازی ناوگان ترانزیتی خود است و این احتمال وجود دارد که در آینده‌ای نه‌چندان دور اجازه ورود به ناوگان فرسوده ایرانی را ندهد.

وی افزود: متاسفانه سفارتخانه‌های ایران دید کارشناسی به موضوع حمل‌ونقل ندارند و مسائل را پیگیری نمی‌کنند و تقاضا داریم که در سفارتخانه‌ها میزی با عنوان میز حمل‌ونقل ایجاد شود تا بتوانیم مسائل را  از طریق آن پیگیری کنیم.

وحدتی فر نیز با بیان اینکه ارتباط  بین بخش دولتی و خصوصی نیز باعث حل مشکلات خواهد شد، افزود: سازمان پیگیر مسائل و مشکلات در جهت حل بهتر آن خواهد بود و امیدواریم این جلسات به‌طور مداوم برگزار گردد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.