| کد خبر: 166551 |

عطایی مطرح کرد:

◄ تجهیز مرزهای خروجی به نمایندگی بانک‌ها برای تامین ارز رانندگان

اگر قرار باشد این بخشنامه در مراکز استان‌ها اجرایی شود قطعاً مشکلاتی خواهد داشت اما اگر در مرزهای خروجی با ایجاد نمایندگی‌های بانکی اجرایی شود قطعاً بهتر خواهد بود.

تین نیوز

عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی به تحلیل بخشنامه روز گذشته بانک مرکزی به شبکه بانکی برای پرداخت ارز رانندگان حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت پرداخت.

به گزارش خبرنگار تین نیوز روز گذشته بالاخره بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی شرایط تأمین، انتقال ‌‌‌و پرداخت ارز رانندگان حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت را ابلاغ کرد. بخشنامه‌ای که بر اساس آن رانندگان بین‌المللی به نرخ روز اعلامی از سوی بانک مرکزی و با احتساب کارمزدهای متعلقه ارز دریافت می‌کنند.

این بخشنامه ظاهراً به نظرات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و انجمن صنفی شرکت‌های بین‌المللی حمل‌ونقل ایران نزدیک است و به نظر می‌رسد در صدور آن توجه لازم به خواسته‌های رانندگان و فعالان حوزه ترانزیت شده است.

بخشنامه یانک مرکزی

ابراهیم عطایی عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی در تحلیل  بخشنامه روز گذشته  بانک مرکزی به خبرنگار تین نیوز،گفت: اعداد و ارقام مصوب شده(جدول میزان ارز تخصیصی رانندگان بین‌المللی) تقریباً به واقعیت نزدیک است و امیدواریم در اجرای آن دقت نظر کامل وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد این بخشنامه در مراکز استان‌ها اجرایی شود قطعاً مشکلاتی خواهد داشت اما اگر در مرزهای خروجی با ایجاد نمایندگی‌های بانکی اجرایی شود قطعاً بهتر خواهد بود.

عطایی با توضیح اینکه یکی از مشکلاتی که وجود دارد و در این بخشنامه دیده نشده است وضعیت رانندگان خارجی است که وارد کشور می‌شوند، ادامه داد: این رانندگان برای دلاری که قرار است لب مرز بگیرند مشکل‌دارند که پیشنهاد ما این است هماهنگی‌هایی انجام شود که معادل ارزی تومان در بانک‌ها ریخته شوند تا رانندگان خارجی که وارد کشور می‌شوند به مشکل نخورند.

این فعال ترانزیتی ادامه داد: موضوع دیگری که در این گزارش نیامده است مسئله ویزا روت پاس و خط سیری است که کامیون‌های ایرانی برای خارج از کشور مخصوصاً برای کشور افغانستان می‌گیرند. اگر این امکان باشد که هزینه ان به ریال گرفته شود و فیش آن طبق ریالی که به یورو مصوب شده است پرداخت و فیش ریالی آن به خود سفارتخانه‌ها داده شود و سفارتخانه‌ها با آن فیش  به بانک‌های مرکزی مراجعه و سپس ارز خود را دریافت کنند محتمل و عقلایی تر است.

وی با تأکید بر اینکه اجرای درست این بخشنامه می‌تواند رانندگان ترانزیت را از سردرگمی و نابه‌سامانی بازار ارز نجات دهد، ادامه داد: علارغم اینکه قیمت یک مقداری بالا است و به هزینه ترانزیت اضافه می‌شود اما همین‌که یک قیمت ثابتی برای یک مدتی است ما به فال نیک می‌گیرم و می‌گوییم کار مثبتی است و خواهش ما این است که اجرای این بخشنامه زودتر اجرایی شود و رانندگان بتوانند از این بخشنامه استفاده کنند.

عضو اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی ادامه داد: اگر واقعاً می‌خواهند این پرداخت‌ها دقیق شود لب مرز این خروجی‌ها را ایجاد کنند تا مشکلاتی از قیبل ایجاد بازار سیاه و نداشتن دلار و حمل  آن که قاچاق محسوب می‌شود به پایان برسد. در این صورت شرایط بهتر خواهد شد و به واقعیت ها نردیک تر.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.