| کد خبر: 95187 |

کارشناس هوایی در گفت‌و گو با تین نیوز:

◄ آمریکا به‌دنبال «واسطه» در قرارداد بوئینگ با ایران است

تین‌نیوز| یک کارشناس و تحلیلگر صنعت هوایی با بیان اینکه منع خرید هواپیما از سوی مجلس آمریکا سرانجامی نخواهد داشت، گفت: آمریکا به دنبال درگیر نمودن بانک‌ها و موسسات لیزینگ هواپیمای غیرآمریکایی به عنوان واسطه در چنین قراردادهایی است تا مسئولیت را به کارگزار مالی و اعتباری واسطه منتقل نماید.

آرمان بیات در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز درباره تصویب منع فروش هواپیمای بوئینگ به ایران در مجلس آمریکا عنوان کرد: آنچه در مجلس نمایندگان گذشت صرفا یک متمم از طرح تحریم‌های جدید علیه کشورمان در آینده بود که جهت بررسی و تصویب نهایی در جلسه اخیر طرح گردید و با اختلاف کمتر از ۶۰ رای به تصویب رسید.

وی ادامه داد: این طرح نشان از عدم تخصص‌نگری و اوج خصومت ورزی اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده دارد و بهانه طرح شده بابت بهره‌برداری دو منظوره، به راحتی  با اعمال استانداردها و مقررات نهادهای مرتبط بین‌المللی همچون «IATA» در برنامه ارزیابی ایمنی مکرر« IOSA و EASA » در برنامه ایمنی شرکت‌های خارج از حریم اتحادیه اروپا به نام SAFA و همچنین اخذ تاییدیه‌های رفتاری عطف به مقررات اعلامی ، قابل کنترل و هرگونه تخطی خارج از موضوع بهره‌برداری غیرنظامی ناممکن است.

بیات با بیان اینکه این موضوع  یک نمایش قدرت طیف مقابل دولت فعلی، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست، تصریح کرد: برخی در تلاش هستند ارتباط مستقیم مجموع هوانوردی ایران با کمپانی بوئینگ محدود شود تا اگر خریدی انجام گردید از طریق افراد غیرآمریکایی اما تحت کنترل شرکت‌های آمریکایی باشد که صریحا در بند ۲۲ برجام نیز ذکر گردیده است تا از این طریق آمریکا مستقیما وارد مسیر مالی در خرید هواپیما نشود و در آینده اگر این بخش را دچار تحریم مجدد گردد، موسسات و بانک‌های احتمالی فاینانس کننده آمریکایی متضرر نشوند و طلبی بابت اموالش که به صورت اجاره به شرط تملیک یا لیزینگ اعتباری است،  نداشته باشد.

این کارشناس هوایی افزود: کاملا روشن است که آمریکا به دنبال درگیر نمودن بانک‌ها و موسسات لیزینگ هواپیمای غیرآمریکایی به عنوان واسطه در چنین قراردادهایی است تا مسئولیت را به کارگزار مالی و اعتباری واسط منتقل نماید.

در صورت فروش مستقیم بوئینگ به ایران، از بعد مالکیت هواپیما کمپانی بوئینگ یا موسسات آمریکایی تا پایان دوره قرارداد  که  تا حداقل ۱۰ سال می‌تواند به طول بیانجامد، باید مراوده مالی جهت تسویه اقساط  و بازگشت سرمایه را ادامه دهند که در واقع توان ایالات متحده را در اعمال تحریم مجدد به شدت محدود خواهد کرد. البته به تازگی هم شنیده‌ایم که برای تضامین حُسن انجام تعهدات بابت این خرید  تقاضای طلا نمودند.

وی با اظهار به اینکه کنگره آمریکا مسئول اجرای برجام نیست و این دولت ایالات متحده است که تعهد اجرای برنامه جامع اقدام مشترک را امضا کرده است خاطرنشان کرد: اگر از طرف دولت اقدامی در منع فروش هواپیما انجام پذیرد در تضاد مستقیم بند ۲۲ برجام و بند 5 از پیوست ۲ آن است که عطف به بند ۳۶ برجام مکانیزم عدم پایبندی به برجام تفسیر و تعریف شده است و تصمیم‌گیری پیرامون آن  بر عهده یک کمیته مشترک است و تا ۱۵ روز فرصت دارد موضوع  را بررسی  و خاتمه دهد و در غیر این صورت شکایت نقض برجام به سازمان ملل خواهد کشید لذا دولت ایالات متحده نمی‌تواند آنچه از تصویب مقدماتی مجلس نمایندگان گذشت را به عنوان یک قانون تلقی کند گرچه مجموع مجلس نمایندگان و مجلس سنا، بیش از دو سوم آرا را کسب کند  مستقیم به قانون تبدیل خواهد شد که قطعا تهدیدی برای دولت ایالات متحده است.

به اعتقاد این کارشناس طرح منع خرید هواپیما سرانجامی نخواهد داشت و کنگره رای نهایی را اخذ نخواهد کرد.

بیات در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه این موضوع چه میزان می‌تواند بر روی قرارداد با ایرباس تاثیر بگذارد؟ اذعان کرد: بند ۲۲ برجام ایالات متحده را ملزم به صدور مجوز فروش هواپیما و خدمات وابسته نموده است اما بخش عمده بحث خرید مباحث مالی و روش‌های پرداخت و گردش‌های مالی است که به همین دلیل وزارت خزانه داری آمریکا وارد پرونده می‌شود تا مجوز OFAC را صادر نماید. بنابراین خرید از ایرباس بستگی کامل به قرارداد با بوئینگ دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.