| کد خبر: 267094 |

◄ تحلیل کلیات بودجه 1403 با ارزیابی نقاط قوت و ضعف

در بخشی از این گزارش به مفاهیمی همچون اهداف و رویکردهای کلان بودجه 1403، مفروضات منابع و مصارف بودجه سال آینده، منابع بودجه و چگونگی تامین منابع بودجه سال 1403 و مصارف آن پرداخته شده است.

تین نیوز

گزارش تحلیل کلیات بودجه سال 1403 کشور چندی پیش در کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران و در حضور اعضا و پیمان سنندجی رئیس کمیسیون، توسط ابراهیم بهادرانی ارایه شد.

به گزارش تین نیوز، در بخشی از این گزارش به مفاهیمی همچون اهداف و رویکردهای کلان بودجه 1403، مفروضات منابع و مصارف بودجه سال آینده، منابع بودجه و چگونگی تامین منابع بودجه سال 1403 و مصارف آن پرداخته شده است.

از دیگر مباحثی که در این گزارش مورد توجه ابراهیم بهادرانی قرار گرفته چگونگی مصارف بودجه، ترکیب درآمدها در بودجه پیشنهادی، درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه و ترکیب درآمدها در بودجه 1403 بوده است.

ارزیابی وضعیت مالیاتی پیشنهادی در بودجه، ارزیابی تحقق درآمد نفتی پیشنهادی ، ارزیابی اعداد پیشنهادی در بودجه سال 1403 و همچنین مقایسه دارایی های مالی بودجه سال 1403 و 1402 نیز در گزارش مذکور مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، در بخشی از این گزارش همچنین تاکید شده است که در سال 1403 حدود 306 هزار میلیارد تومان کسری ترانز عملیاتی ( درآمد - هزینه جاری ) وجود دارد که در حقیقت کسر بودجه واقعی بوده و پیش بینی شده که 270 هزار میلیارد تومان از کسری از طریق واگذاریی دارایی های سرمایه ای ( عمدتا فروش نفت) و 36 هزار میلیارد تومان از محل فروش اوراق ( استقراض و فروش شرکت ها ) تامین شود که با وجود کاهش نسبت به سال قبل شرایط نامساعد بودجه کشور را نشان می دهد و با توجه به احتمال عدم تحقق منابع درآمدی، احتمال افزایش این کسری وجود دارد.

در بخش دیگری از گزارش ، به نقاط قوت لایحه بودجه 1403 اشاره شده است.

طبق این بخش از گزارش، بخشودگی مالیاتی 7 درصدی تولید کنندگان یکی از نقاط قوت لایحه است. همچنین سهم صندوق توسعه ملی 40 درصد پیشنهاد شده که این موضوع نیز از جمله نقاط قوت لایحه بودجه محسوب می شود.

کاهش کسری تراز عملیاتی نسبت به سال جاری، کاهش درآمد نفتی برای تامین بودجه  و کاهش 2 واحد درصدی حقوق گمرکی واردات ماشین آلات و مواد اولیه خطوط تولید نسبت به سال 1402  که تا حدی هزینه تولید را کاهش می دهد ، از دیگر نقاط قوت بودجه سال 1403 است.

برای دریافت فایل کامل گزارشی که در کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران توسط ابراهیم بهادرانی ارایه شده است روی عبارت اینجا کلیک کنید.

downloadFile
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.