| کد خبر: 267910 |

مسعود نیلی: دانشکده اقتصاد مرکز عشق و علاقه من است

راه اندازی رشته اقتصاد در شریف کاری ست که بیشتر از باقی کارهایم در زندگی دوستش دارم، حتی بالاتر از برنامه سوم توسعه که در دوره اجرای آن، بهترین عملکرد اقتصاد ایران پس از انقلاب را شاهد بوده ایم.

تین نیوز

مراسم نکوداشت دکتر مسعود نیلی، استاد بازنشسته و یکی از مهم ترین افراد در راه اندازی رشته اقتصاد در شریف، عصر امروز در سالن آمفی تئاتر دانشکده مدیریت و اقتصاد برگزار شد؛ سالنی که با وجود هم زمانی این برنامه با بازی فوتبال حساس ایران و ژاپن، تقریبا همه صندلی های آن پر بود و شاهد حضور چهره های بسیار متنوعی از قدیمی ها و دانشجوهای فعلی دانشکده مدیریت و اقتصاد و استادان دانشکده های مختلف دانشگاه و البته چهره هایی مثل حسام الدین آشنا و محمد فاضلی.

 به گزارش تین نیوز، جدای از کلیپ های پخش شده و یادنامه های خوانده شده و سخنرانی های ایراد شده و تشویق های زیاد و متعدد حضار برای مسعود نیلی، صحبت های خود نیلی در گفت و گویش با امینه محمودزاده، استاد اقتصاد شریف و محمد طاهری، سردبیر هفته نامه تجارت فردا، حاوی جملات شیرین و گاه تأمل برانگیزی بود بود که خلاصه اش در زیر آمده است:

همه عشق من همین دانشگاه است. همیشه آرزو داشتم رشته اقتصاد در شریف ارائه شود تا دانشجوهای باهوش کشور بیایند اقتصاد بخوانند و دنبال حل مشکلات کشور بروند.

راه اندازی رشته اقتصاد در شریف کاری ست که بیشتر از باقی کارهایم در زندگی دوستش دارم، حتی بالاتر از برنامه سوم توسعه که در دوره اجرای آن، بهترین عملکرد اقتصاد ایران پس از انقلاب را شاهد بوده ایم.

یک اقتصاددان در چهار حوزه فعال است؛ ارتباط با سیاست گذاران، ارتباط با دانشجوهای اقتصاد، ارتباط با سایر اقتصاددان ها و ارتباط با عموم مردم جامعه.

در زمینه ارتباط با سیاست گذاران، آرزو داشتم علم اقتصاد وارد عرصه سیاست گذاری کشور شود، اما تحقق پیدا نکرد. در زمینه ارتباط با دانشجوهای اقتصاد، آرزویم این بود که شریف رشته اقتصاد داشته باشد که خوشبختانه به نتیجه رسید.

در زمینه ارتباط با سایر اقتصاددان ها، متأسفانه اقتصاددان ها در ایران نمی توانند با هم حرف بزنند و زبان مشترک ندارند. باید به سمتی برویم که اقتصاددان های ما مثل پزشکان در یک تخصص مشخص شناخته شوند، چرا که جنرالیست اقتصادی معنا ندارد. مثلا من در زمینه بازار کار، یا حوزه رقابت و انحصار تخصص ندارم و نظری نمی دهم. حتی در زمینه ارز که هم پایان نامه های ارشد و دکترایم به آن مرتبط بوده و هم پژوهش های زیادی در آن داشته ام، مثلا درمورد افزایش نرخ ارز سال ۹۷ در همان زمان توضیحی نداشتم، اما افرادی بودند که همان شب افزایش نرخ ارز، مصاحبه و اظهار نظر می کردند.

در زمینه ارتباط با عموم مردم جامعه کم کاری کرده ایم و باید کاری کنیم که آگاهی عمومی در زمینه اقتصاد افزایش پیدا کند و فقط به مردم نگوییم وضع بد است و باید بهتر شود، بلکه باید بگوییم چرا وضع ما بد است و دلایلش چیست؟

در زندگی کاری ام از هیچ چیزی پشیمان نیستم، ناکامی هایی داشته ام، اما همراه با یادگیری بوده است. البته به خاطر اینکه فرصت نشد به فرصت مطالعاتی بروم، غبطه می خورم.

سال ۹۲ به خاطر نوه ام قبول کردم وارد دولت شوم. اول نمی خواستم قبول کنم، اما دامادم گفت اگر بعدا نوه شما گفت وضع ما خوب نیست و پرسید چرا آن زمان که می توانستید کاری بکنید، نکردید، چه پاسخی دارید؟

چرا سیاست گذارها را تحمل می کنم؟ چون از نظر من مسئولین اصالت ندارند و اصالت با کشور است. زندگی مردم در گروی تصمیمات سیاست گذاران است و من به همین خاطر، حضور در عرصه سیاست گذاری و ارتباط با سیاست گذاران را با همه تبعاتش تحمل کرده ام. هرچند الآن معتقدم ارتباط با جامعه و افزایش آگاهی عمومی تأثیر بیشتری دارد.

 دکتر موسوی، سرپرست دانشگاه هم در صحبت های کوتاهش در این برنامه، بازنشستگی نیلی را با توجه به هرم سنی دانشگاه اجتناب ناپذیر دانست و این طور گفت که دانشگاه دنبال طرح ریزی سازوکاری است که از تجربه و دانش استادان بازنشسته استفاده شود و بازنشستگی استادان دانشگاه، چیزی شبیه بازنشستگی در سایر بخش های دولتی نباشد و بدون تنش و چالش صورت گیرد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: شریف تودی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.