| کد خبر: 257021 |

◄ وام مسکن یک میلیاردی جدید با اقساط 20 ساله به چه کسانی تعلق می گیرد؟

شورای پول و اعتبار پرداخت وام مسکن یک میلیاردی را با اقساط 20 ساله به اقشار خاصی از کشور تصویب کرده است اما این اقشار چه کسانی هستند.

تین نیوز

شورای پول و اعتبار پرداخت وام مسکن یک میلیاردی را با اقساط 20 ساله به اقشار خاصی از کشور تصویب کرده است اما این اقشار چه کسانی هستند.

وام خرید و ساخت مسکن مذکور بر اساس ضوابط و مقررات سیستم بانکی پرداخت می شود مزیت اصلی آن طولانی بودن دوره بازپرداخت است. تسهیلات خرید مسکن در ایران اغلب توسط بانک تخصصی این حوزه پرداخت می شود و سایر بانک ها تسهیلات قابل توجهی به حوزه مسکن اختصاص نمی دهند. این موضوع مورد اعتراض مسئولان کشور قرار گرفته اما تحول قابل توجهی در این امر اتفاق نیفتاده است.

آمارها حاکیست در سال های اخیر اکثر بانک‌ های کشور زیر ۳ هزار میلیارد تومان به طرح های خانه دار کردن مردم مثل طرح نهضت ملی مسکن وام داده‌ اند. تنها بانک کشور که در خدمت مسکن بوده بانک تخصصی این حوزه یعنی بانک مسکن است که با پرداخت ۳۴ هزار میلیارد تومان، بار تامین مالی ساخت مسکن مردم کم بهره‌ مند را به دوش می ‌کشد.

به دلیل کمبود وام های خرید مسکن و شرایط سخت دریافت آنها، اخبار تسهیلات این حوزه توسط مخاطبان با علاقه دنبال می شود. خبری که در روز گذشته – سه شنبه 16 خرداد 1402 – منتشر شده نشان می دهد وام مسکن برای اقشار نخبه کشور از 600 میلیون تومان به یک میلیارد تومان افزایش یافته است.

این خبر را شخص وزیر راه و شهرسازی در شبکه اجتماعی شخصی خود منتشر کرده است. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در یادداشت کوتاه در صفحه مجازی‌ نوشت: در جلسه شورای پول و اعتبار، وام خرید و ساخت مسکن نخبگان (با معرفی بنیاد ملی نخبگان) از ۶۰۰ میلیون تومان به یک میلیارد تومان رسید. بذرپاش تصریح کرده است که وام ودیعه مسکن نخبگان نیز ۳۰۰ میلیون تومان تصویب شد. پیش از این حداکثر رقم وام ودیعه 200 میلیون تومان بوده است.

نخبگان چه کسانی هستند؟

برای دریافت این وام متقاضی باید جزو افراد نخبه جامعه باشد و این امر به تایید بنیاد ملی نخبگان برسد. طبق چارچوبی که این بنیاد تعیین کرده گروه های زیر جزو نخبگان به شمار می آیند.

  • شخصیت های برگزیده علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی
  • برگزیدگان المپیاد های معتبر علمی خارجی یا داخلی
  • نفرات برتر آزمون ورودی دانشگاه ها
  • نفرات برگزیده مسابقات علوم قرآنی به تایید وزارت ارشاد
  • اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات فناوری و پژوهشی

انتقاد به پایین بودن مبلغ وام مسکن

شایان ذکر است پایین بودن مبلغ تسهیلات خرید مسکن برای عموم مردم انتقادات فراوانی در پی داشته است. در حال حاضر وام هایی که توسط بانک مسکن برای خرید خانه به متقاضیان پرداخت می شود به هیچ وجه پاسخگوی قیمت مسکن نیست. روزنامه جام جم اخیرا در گزارشی انتقادی نوشت: وام خرید مسکن برای افراد متاهل با احتساب وام جعاله ۴۸۰میلیون تومان است. متقاضیان با احتساب خرید اوراق به قیمت ۸۲هزار تومان حدود ۸۲.۵ میلیون تومان باید هزینه کنند. با کم کردن این رقم از میزان وام پرداختی، به عدد ۳۹۸.۵ میلیون تومان می‌رسیم که برای خرید تنها هشت متر آپارتمان کافی است!

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • الهام 1 1

    بنده وام ۸۰۰ میلیونی نور درخواستو پول واریز کردم قرار بود ۲۵ مهر امروز واریز بشه اما نشده

  • امیر 0 0

    چرا نخبگان؟؟ مگه بقیه مردم که 30 سال 20 سال مستأجرن چی اونا دگه دل ندارن اونا بدبخت نيستن