| کد خبر: 147668 |

مثلث نجات اقتصاد ایران

امروز کشور هرچند با ایده‌آل‌ها فاصله دارد، اما نمی‌توان اقداماتی که در ۴سال گذشته انجام شد و برنامه‌هایی که در دستور کار قرار دارد را نادیده گرفت.

تین نیوز

امروز کشور هرچند با ایده‌آل‌ها فاصله دارد، اما نمی‌توان اقداماتی که در ۴سال گذشته انجام شد و برنامه‌هایی که در دستور کار قرار دارد را نادیده گرفت.

به گزارش روزنامه گسترش تجارت، فضای اقتصادی کشور درحال‌حاضر با اصلاحات اقتصادی، مسیری رو به رشد همراه با تورم کاهنده و اصلاح مشکلات نظام بانکی، بازارهای ارز و سهام و... را در پیش گرفته که بستری مناسب برای فعالیت و مشارکت در بازارهای بین‌المللی نیز فراهم شده به‌نحوی که می‌توان با همکاری موسسه‌های بین‌المللی ورود به اقتصاد بین‌الملل را تسهیل کرد.

اتاق بازرگانی تهران که در ماموریت‌های خود تسهیل فضای کسب و کار در داخل کشور، جذب سرمایه‌گذاران خارجی برای مشارکت و فعالیت در پروژه‌های داخلی و بسترسازی حضور گسترده‌تر بنگاه‌های بخش خصوصی ایرانی در بازارهای جهانی را در اولویت قرار داده، پس از دعوت از بنیانگذار موسسه فریزر برای بهبود ارتقای جایگاه اقتصاد ایران در رتبه‌بندی آزادی اقتصادی، اکنون میزبان نماینده موسسه پرایس‌واترهاوس‌کوپرز(Price waterhouse Coopers) است که به‌عنوان بزرگترین شرکت خدمات‌دهنده در زمینه‌های مشاوره مالیاتی، تامین مالی، جذب سرمایه‌گذاری، رتبه‌بندی و اعتبارسنجی در سطح دنیا فعالیت می‌کند.

همایش حضور در بازارهای جهانی، جذب سرمایه‌گذاری و تامین مالی با حضور مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران، ینس روئنبرگ عضو هیات‌مدیره و مسئول بازار ایران در موسسه PwC محمدمهدی بهکیش استادیار اقتصاد دانشگاه علامه و اقتصاددان، حسن قالیباف‌اصل مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران و پرویز عقیلی‌کرمانی مدیرعامل بانک خاورمیانه برگزار شد.

 

شناسایی مقررات و قوانین دست و پا گیر

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه اصلاح ساختار اقتصاد ایران را با همکاری موسسه پرایس‌واترهاوس‌کوپرز (PwC) آغاز خواهیم کرد، افزود: پس از برجام، شرایط سیاسی کشور بهبود پیدا کرده و سرمایه‌گذاران خارجی، علاقه‌مند به حضور در اقتصاد ایران هستند، اما متاسفانه در حد انتظار، از این موقعیت استفاده نشد.

مسعود خوانساری در نشست مشترک فعالان بخش خصوصی و نمایندگان موسسه پرایس‌پاترهاوس کوپرز گفت: پس از برجام، بانک‌ها با توجه به فشاری که در مدت تحریم‌ها متحمل شدند، نتوانستند به خوبی با خارجی‌ها رابطه برقرار کنند؛ همچنین مشکلات داخلی موجود در این مدت حل و فصل نشد؛ این در حالی است که زمان تحریم ایران، بانک‌ها نتوانستند خود را با مقررات بین‌المللی تطبیق دهند؛ به همین دلایل بنگاه‌ها در کشور نیز، ارتباط قوی با بنگاه‌های خارجی برقرار نکردند.

وی تصریح کرد: دردوسال گذشته، اتاق بازرگانی تهران دفتر جذب سرمایه‌گذاری خارجی تاسیس کرد و اقدامات خوبی هم در این باره انجام شد. در این دفتر سعی کردیم مقررات و قوانینی که در کشور برای خارجی‌ها دست و پا گیر است را شناسایی کنیم. از سوی دیگر ظرفیت‌های داخلی را شناسایی کرده و برای جذب خارجی‌ها اقدام کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: مشکلات دیگری که وجود دارد رتبه کشور در شاخص‌های بین‌المللی است.

به همین ترتیب اتاق بازرگانی از موسسه فریزر برای راهکارها ارتقای رتبه اقتصاد آزاد دعوت کرد و این موسسه راه‌حل‌های را مطرح کردند که باید به اصلاح آن پرداخت. خوانساری با اشاره به اینکه بانک مرکزی در تلاش است تا اصلاحاتی انجام دهد، گفت: نخستین گام برای اصلاحات سود سپرده‌ها بود که امیدواریم ادامه پیدا کند. بنگاه‌های کشور باید بتوانند رابطه خوبی را با خارجی‌ها برقرار کنند.

به گفته وی، برای جذب سرمایه‌گذارهای خارجی باید بنگاه‌های استانداردهای بین‌المللی را رعایت کنند. به همین ترتیب امروز از موسسه Pwc دعوت کردیم. این موسسه می‌تواند برای تطبیق اصلاح ساختار کشور به ما کمک کند.

اقتصاد چگونه رقابتی می‌شود؟

استادیار اقتصاد دانشگاه علامه، مثلث نجات اقتصاد ایران را کاهش فساد و قاچاق، حل مشکلات بانک‌ها و رقابتی کردن اقتصاد دانست و گفت: بنگاه‌ها با محوریت اتاق تهران، به‌لحاظ فساد رتبه‌بندی می‌شوند.

محمدمهدی بهکیش نیز در این نشست اظهارکرد: ایران سال‌های سخت تحریم را سپری کرد و این اتفاق اکنون در اقتصاد ایران رخ داده است، البته متاثر اصلی این اتفاق نیز، بنگاه‌های اقتصادی بودند؛ این در حالی است که در دوران انقلاب، درآمد سرانه ایران، کره شمالی و ترکیه در یک حد و اندازه قرار داشت، اما پس از گذشت ۴۰ سال، کره‌شمالی و ترکیه در وضعیت بهتری قرار گرفته اند، اما درآمد سرانه ایران تغییری نکرده است.

وی افزود: مثلث نجات ایران شامل رقابتی کردن اقتصاد با هدف گسترش صادرات، مبارزه با قاچاق و فساد و ساماندهی بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری در داخل و خارج کشور است. درباره قاچاق نیز با کمک یکی از دانشگاه‌ها و البته اتاق بازرگانی‌تهران، پروژه‌ای شروع شده که یکسال دیگر، محصولی حاصل می‌شود که می‌تواند بنگاه‌ها را رتبه‌بندی کرده و وضعیت فساد آنها را مشخص کند.

استادیار اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: مدل این طرح با محوریت با اتاق بازرگانی تهران، در حال تهیه است. به این معنا که تمام چربی‌هایی که در سامانه‌تعبیه شده، باید خارج شود تا اقتصاد رقابتی شود، در این صورت می‌توان کالاهای صادراتی تولید کرد و در سطح بین‌المللی، وارد رقابت شد.

بهکیش با بیان اینکه رشد در نتیجه افزایش صادرات، افزایش فروش کالا و افزایش خریدهای دولتی حاصل می‌شود، گفت: اکنون مصرف ما به سال ۸۱ بازگشته و بسیار کم شده است؛ این در حالی است که خریدهای دولتی نیز به سال ۸۶ برگشته و ضمن اینکه سرمایه‌گذاری و صادرات نیز به‌شدت کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: برای حرکت به جلو نباید منتظر این باشیم که دولت تنها وارد عمل شود، بلکه تک‌تک افراد وارد عمل شده و بنگاهداران رانت را از سامانه خود خارج کنند. در این حالت اقتصاد رقابتی می‌شود، ضمن اینکه قیمت‌گذاری باید برداشته شود تا هزینه‌ها کاهش یابد، البته مقرراتی هم دست و پای فعالان اقتصادی را بسته است که باید اصلاح شود؛ اما اتاق‌های بازرگانی نیز باید کمک کنند.

استادیار اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: متاسفم که هنوز وزیر صنعت، معدن و تجارت جدید وارد گود نشده و جوهر حکمش امضا نشده، لابی‌های قدرتمندی دور او را گرفته‌اند که نخستین مصوبه و حرفش این است که تعرفه‌ها را برای ۴ سال ثابت نگاه دارد، در حالیکه برخی از تعرفه‌ها اکنون ۱۰۰ درصد است و این تعرفه یعنی اینکه ما نمی‌خواهیم با دنیا تجارت کنیم، پس باید پیگیری کرد چه لابی‌های قدرتمندی دور او را گرفته‌اند.

کمک به شفافیت در سرمایه‌گذاری‌ها

عضو هیات مدیره، حسابرس بانک مرکزی اروپا و مسئول بازار ایران در موسسه PWC معتقد است: شفافیت همچنان سد راه شرکت‌های بین‌المللی برای کار با ایران است.

ینس روئنبرگ در نشست با فعالان بخش خصوصی گفت: موضوع اصلی در همکاری شرکت‌های دنیا با ایران، شفافیت است. باید درباره تامین مالی، به‌طورحتم به این موضوع توجه کرد و همچنین شرکت‌های ایرانی درباره مدیریت ریسک نیز پاسخگو بوده و به سرمایه‌گذاران این اطمینان را بدهند که به ریسک‌ها توجه کرده‌اند؛ در این صورت اگر یک سرمایه‌گذار بخواهد در ایران سرمایه‌گذاری کند، متوجه خواهد شد که شفافیت کامل در اجرای مقررات بین‌المللی وجود دارد؛ به همین دلیل موسسه PWC می‌تواند به شرکت‌های ایرانی کمک کند تا به سطح خوبی از شفافیت برسند.

وی افزود: اگر شرکت ایرانی بخواهد به خارج رفته و در آنجا سرمایه‌گذاری کند، برای یافتن سرمایه‌گذار نیازمند شفافیت است؛ چراکه دفتر مرکزی شرکتش در ایران است؛ البته تجربه زیادی وجود دارد که خیلی از بانک‌ها و شرکت‌های ترک، مایل بودند با بانک‌های ایرانی کار کنند، اما در انتقال پول یا هر تراکنش مالی دیگری، دچار مشکل می‌شوند، چراکه شکاف اصلی همان شفافیت و رعایت قوانین و مقررات بین‌المللی است.

عضو هیات مدیره، حسابرس بانک مرکزی اروپا و مسئول بازار ایران در موسسه PWC تصریح کرد: اکنون همه بازارها پیش روی ایران باز شده‌اند و احساس می‌کنیم می‌توانیم با ایران کار کنیم، اما هنوز مشاهده می‌شود که موضوع‌هایی است که مسئله شفافیت، پای ثابت آنهاست، حل نشده و بر این اساس شناخت درست و چارچوب قوانین بازی در عرصه بین‌المللی، برای کار ایرانی‌ها بسیار مهم است.

به گفته ینس روئنبرگ، ما در ایران خدمات مالی ارائه خواهیم داد و برای مشتریان خود، شفافیت را حاکم خواهیم کرد؛ ضمن اینکه زمینه‌ساز اجرای قوانین ضدپولشویی در ایران خواهیم شد. بنابراین ما به‌عنوان یک موسسه بین‌المللی، باید جزییات و هدف دو طرف از ایجاد مشارکت (جوینت‌ونچر) را بشناسیم و ارزیابی دقیقی برای دو طرف انجام دهیم.

مدیرعامل بانک خاورمیانه نیز در این نشست، از تاسیس شعبه بانک خاورمیانه در مونیخ آلمان خبر داد و گفت: این اقدام مراحل نهایی خود را طی می‌کند و امیدواریم تا قبل از پایان امسال میلادی از آن بهره‌برداری شود.

پرویز عقیلی‌کرمانی افزود: بانک مرکزی آلمان تاییدیه نهایی برای تاسیس این شعبه را ارائه داده و ما منتظر هستیم تا شرکت بیمه سپرده‌های آلمان نیز تاییدیه لازم را برای این کار بدهد.

 

مسعود خوانساری

وبلاگ‌نویس
منبع: روزنامه گسترش تجارت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.