| کد خبر: 147076 |

کانال های با ثبات بانکی میان تهران- بروکسل برقرار می شود

رییس مجلس نمایندگان بلژیک دیروز در تهران با مقامات ارشد کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

تین نیوز

رییس مجلس نمایندگان بلژیک دیروز در تهران با مقامات ارشد کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش جهان صنعت، محور این گفت‌وگو‌ها حول توسعه سیاسی، اقتصادی و همکاری‌های تجاری میان این دو کشور بود و موضوعات مهم منطقه‌ای همچون جنایات میانمار و جنگ یمن نیز در این دیدارها مطرح شد.

این برای نخستین‌بار نیست که هیاتی از نمایندگان این کشور به ایران سفر می‌کنند، سال گذشته نیز ایران میزبان هیاتی از کشور بلژیک برای افزایش و توسعه روابط دیپلماتیک بود.

حضور رییس مجلس نمایندگان بلژیک در تهران از این منظر حائز اهمیت است که اگرچه بلژیک در تعیین سیاست‌های خارجی اتحادیه اروپا نقش کمرنگی را ایفا می‌کند اما از منظر اقتصادی از ثبات خوبی برخوردار است و ایران می‌تواند از قدرت‌ این کشور در اروپا برای بهبود وضعیت اقتصادی به ویژه در زمینه بانکی بهره ببرد. از این رو به نظر می‌رسد افزایش همکاری سیاسی و اقتصادی با کشورهای کوچک اروپایی نخستین گام‌ مقامات ایران برای آغاز و ادامه بهبود روابط با کشورهای قدرتمند اروپایی است.

اروپایی‌ها باید پیام قاطعی به آمریکایی‌ها بدهند

حسن روحانی در دیدار با زیگفرید براک، رییس مجلس نمایندگان بلژیک با بیان اینکه اراده جمهوری اسلامی ایران استفاده از فضای مناسب به وجود آمده بعد از برجام برای توسعه روابط با اتحادیه اروپا از جمله بلژیک است، اظهار داشت: باید از فضای بعد از برجام حداکثر استفاده را برای توسعه مناسبات و استحکام روابط دوجانبه و چندجانبه به‌عمل آوریم. روحانی با بیان اینکه ایران خواهان گسترش روابط خود با اتحادیه اروپا است، گفت: بی‌تردید دو طرف با اراده مشترک می‌توانند از شرایط موجود به نفع منافع ملت‌های خود نهایت استفاده را ببرند. رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم تلاش کردیم روابط ایران با دنیا هموار و مشکلات برطرف شود و در دوره جدید به دنبال آن هستیم تا از فضای بسیار مناسبی که در دولت قبلی به‌وجود آمده برای بهبود و تامین منافع ملت‌ خود استفاده کنیم و امیدوارم در این مسیر، کشورهای دوست از جمله بلژیک در ایجاد فضای مناسب برای تقویت مناسبات اقتصادی و فعالیت‌ تجاری و بخش‌خصوصی فعال‌تر عمل کنند.

روحانی در ادامه موضوع برجام و لزوم پایبندی طرفین به مفاد این توافق را مورد تاکید قرار داد و گفت:‌ در برجام ایران و کشورهای 1+5 توانستند در یک مساله مهم به نام هسته‌ای به توافق برسند و این یکی از موفقیت‌های بزرگ میز مذاکره در یک مساله پیچیده بود که می‌تواند الگویی برای مسایل پیچیده منطقه‌ای و جهانی باشد.

رییس‌جمهور تصریح کرد: معتقد هستیم تنها دستگاهی که می‌تواند اعلام کند که ایران به تعهدات خود بر برجام عمل کرده است، فقط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و جمهوری اسلامی ایران براساس گزارشات آژانس به تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند بوده است و انتظار داریم طرف‌های مقابل نیز کاملا به تعهدات خود در چارچوب این توافق پایبند باشند. روحانی با اشاره به تخلفات ایالات متحده درخصوص برجام گفت: از اتحادیه اروپا انتظار داریم اولا به طور کامل به توافق برجام عمل کنند و ثانیا به آمریکا نسبت به پایبندی‌ به تعهداتش در برجام فشار آوردند و به آنها پیام قاطعی دهند. رییس‌جمهور در ادامه به شرایط حساس منطقه و جهان و معضل تروریسم اشاره کرد و گفت: اقدامات تروریستی در تهران و بروکسل به این معناست که دو کشور دشمن مشترکی در این زمینه دارند و لازم است در مقابله با این معضل با یکدیگر همکاری و مشارکت داشته باشند.

زیگفرید براک، رییس مجلس نمایندگان بلژیک نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه تصمیم قطعی بلژیک تقویت مناسبات دوجانبه با ایران است، گفت: بسیار مصمم هستیم که همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه مرتبط با اتحادیه اروپا را با جمهوری اسلامی ایران توسعه دهیم.

رییس مجلس نمایندگان بلژیک خاطرنشان کرد: حضور هیات‌های مختلفی از پارلمان بلژیک در تهران طی ماه‌های اخیر نشان‌دهنده آن است که بروکسل برای ارتقای روابط خود با ایران اهمیت بسیار زیادی قائل است و معتقدیم در شرایط کنونی باید از فرصت بزرگ برجام استفاده کرده و تلاش‌های بیشتری برای رفع موانع و توسعه روابط به ویژه در حوزه تجاری و اقتصادی به نفع ملت‌های خود به عمل آوریم.

براک در ادامه با تاکید بر اهمیت تعهد و پایبندی طرفین به توافق برجام گفت: برجام نه‌تنها برای ایران بلکه برای بلژیک و اتحادیه اروپا از اهمیت زیادی برخوردار است و تمام تلاش‌مان را خواهیم کرد که اتحادیه اروپا به همه تعهدات خود عمل کند.

وی با تاکید بر لزوم بهبود روابط بانکی بین دو کشور، گفت: برقراری و بهبود تبادلات بانکی را به نفع دو طرف می‌دانم و برخی مشکلات موجود باید هرچه سریع‌تر برطرف و کانال‌های باثبات بانکی بین تهران و بروکسل برقرار شود.

رییس مجلس نمایندگان بلژیک در ادامه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران نقش بسیار مهمی در حوزه سیاسی و راهبردی منطقه‌ای ایفا می‌کند، گفت: همکاری با جمهوری اسلامی ایران در این حوزه به نفع تمامی کشورهایی است که با تروریسم مقابله می‌کنند. بلژیک قربانی تروریسم است و مصمم است همکاری‌های نزدیکی با تهران در این حوزه برقرار کند.

تروریسم دغدغه مشترک بین ایران و بلژیک

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی نیز نشست مشترکی با زیگفرید براک، رییس مجلس نمایندگان بلژیک برگزار کرد. لاریجانی در این نشست اظهار داشت: خوشحالیم که میزبان رییس پارلمان بلژیک و همراهان ایشان هستیم؛ ایران و بلژیک روابط اقتصادی با سابقه طولانی دارند که در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته است. رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به رفت‌وآمدهای پارلمان ایران و بلژیک افزود: در سال گذشته نیز رییس سنای بلژیک به ایران آمدند بنابراین این رفت‌وآمدها از گذشته وجود داشته است.

وی درباره مذاکره با رییس پارلمان بلژیک گفت: در این مذاکره در مورد محورهای توسعه ایران در آینده به خصوص درباره شش محور استراتژیک مصوب در قانون برنامه ششم توسعه و زمینه سرمایه‌گذاری ایران در کشورهای دیگر صحبت شد. لاریجانی ادامه داد: همچنین درباره زمینه همکاری‌های گسترده‌تر به ویژه در مورد بحران‌های منطقه‌ای و تروریسم به عنوان دغدغه مشترک ایران و بلژیک بحث و بررسی شد که این مورد نیازمند همکاری‌های بین‌المللی است.

رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بحران میانمار و جنگ در یمن در این جلسه مطرح شد. همچنین در مورد مذاکرات بیشتر بین دو کشور در زمینه حقوق بشر و ارتقای زمینه‌های اقتصادی تاکید شد. وی ادامه داد: همچنین موافقت شد در توسعه روابط پارلمانی، تجاری، اقتصادی بین دو کشور و همکاری بیشتر برای برقراری صلح و امنیت در جهان گام‌های اساسی برداشته شود.

زیگفرید براک، رییس مجلس نمایندگان بلژیک نیز گفت: در جلسه مذاکره با رییس مجلس ایران موضوعات مهمی مورد بحث قرار گرفت، به‌خصوص به روابط دوجانبه بین ایران و بلژیک که به میانه قرن نوزدهم باز‌می‌گردد، اشاره و بر همکاری این دو کشور به ویژه در دوره پسابرجام و برنامه‌ریزی در این راستا تاکید شد. وی افزود: تلاش‌ها در جهت ارتقای مناسبت‌ها نسبت به گذشته باید ارتقا یابد.

همچنین برنامه دولت و مجلس ایران برای بهبود و پیشبرد اهداف اقتصادی در این کشور بنا نهاده شده که موفقیت‌آمیز خواهد بود. براک ضمن خرسندی از تاکید رییس مجلس ایران بر نقش بخش‌خصوصی به عنوان موتور محرک اقتصاد گفت: ما اروپایی‌ها با تمامی سیاست‌ها و دیدگاه‌های کشور آمریکا موافق نیستیم پس در مسیر خود عمل خواهیم کرد. در واقع تاکید داریم دفتر اتحادیه اروپا در ایران تاسیس شود تا مشکلات بین دو کشور رفع شود. رییس مجلس نمایندگان بلژیک با تاکید بر حل مشکلات بانکی تصریح کرد: هر دو طرف باید تلاش کنند موانع بانکی برطرف شود در غیر این صورت تجارت بین دو کشور با مشکل مواجه خواهد شد.

براک با اشاره به تشکیل کمیته‌ای در پارلمان بلژیک جهت بررسی اجزای مختلف تروریسم گفت: در این مذاکرات در مورد حفاظت از کشورهای خود در برابر تروریسم بحث شد. در واقع برای مبارزه با تروریسم نیازمند همکاری‌های بین‌المللی هستیم. در این زمینه پلیس بلژیک در بالاترین سطح با پلیس ایران مذاکره داشته است. وی همچنین در مورد حقوق بشر افزود: در این خصوص نیز توافقاتی حاصل شد تا حقوق بشر در چارچوب حقوقی بنا نهاده شود. در واقع مشکلات حقوق بشر در پارلمان بلژیک نیز وجود دارد که باید حل شود.

ادبیات تهدیدآمیز آمریکا‌یی‌ها تاثیری بر سیاست ایران ندارد

دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز با زیگفرید براک دیدار و درباره راهکارهای گسترش مناسبات و همکاری میان دو کشور گفت‌و‌گو کرد. علی شمخانی در این دیدار با اشاره به آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی با کشورهای اروپایی به ویژه بلژیک اظهار داشت: مجالس دو کشور می‌توانند نقش تاثیرگذاری در بسترسازی برای استفاده از ظرفیت‌های گسترده سرمایه‌گذاری در ایران در حوزه‌های انرژی، فناوری و دانش‌بنیان داشته باشند.

وی با تشریح خطرات ناشی از تسلیح، تجهیز، آموزش و گسترش گروه‌های تروریستی که از سوی برخی کشورهای منطقه‌ای و غربی صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: حوادث روزهای اخیر اروپا نشان داد که استفاده ابزاری برخی کشورها از تروریسم در عراق و سوریه، موجب غیرقابل مهارشدن آن و تسری این پدیده شوم به قلب اروپا شده است. شمخانی در سخنان خود به نقش مثبت اتحادیه اروپا در توافق هسته‌ای اشاره کرد و تصریح کرد: برجام، توافقی بین‌المللی و مورد تایید شورای امنیت است و همه طرف‌ها باید در برابر رفتارهای نابخردانه و مواضع تند و غیرقانونی ایستادگی کنند. عضو هیات نظارت بر اجرای برجام تصریح کرد: فضاسازی‌های رسانه‌ای و عملیات روانی آمریکایی‌ها در دوره‌های 120 روزه صدور معافیت‌های تحریمی به منظور تحت تاثیر قرار دادن کشورها و ممانعت از همکاری با ایران بوده و حرکت در مسیر ایران‌هراسی است. شمخانی با اشاره به روند رو به تزاید دیدار مقامات کشورهای مختلف و حضور هیات‌های تجاری مختلف از سراسر دنیا در ایران افزود: این روند نشان می‌دهد هیات حاکمه آمریکا درک صحیحی از فضای تجاری و اقتصادی جدید به ویژه نسبت به کشور پهناور و سرشار از ظرفیت جمهوری اسلامی ایران ندارند.

 

منبع: روزنامه جهان صنعت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.