| کد خبر: 265865 |

آسیب شناسی طرح های توسعه شهری اصفهان پیش از انقلاب اسلامی

اولین طرح توسعه شهری اصفهان در سال ۱۳۳۷ (۶۴ سال قبل) در پی اجرای اصل چهار ترومن، توسط دفتر فنی وزارت کشور و از طریق مشاور آلمانی بنام کوکس، تهیه شد و از این جهت نیز از آن با عنوان « طرح کوکس » نام برده می شود.

تین نیوز

رئیس اداره طرح های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان اصفهان ضمن بیان وضعیت طرح های توسعه شهری اصفهان پیش از انقلاب اسلامی به آسیب شناسی این طرح ها پرداخت.

به گزارش تین نیوز از وزارت راه و شهرسازی؛ علی هنردان رئیس اداره طرح های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص سابقه طرح های توسعه شهری اصفهان پیش از انقلاب اسلامی اظهار کرد: این دوران با فعالیت های طرح ریزی شهری در دهه ۳۰ شمسی توسط دفتر فنی وزارت کشور آغاز و با انقلاب سال ۱۳۵۷ پایان می یابد.  

وی افزود: در این دوره اولین طرح توسعه شهری اصفهان در سال ۱۳۳۷ (۶۴ سال قبل) در پی اجرای اصل چهار ترومن، توسط دفتر فنی وزارت کشور و از طریق مشاور آلمانی بنام کوکس، تهیه شد و از این جهت نیز از آن با عنوان « طرح کوکس » نام برده می شود.  

رئیس اداره طرح های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان اصفهان بیان کرد: طرح کوکس، اولین گام در ایجاد تمرکز فعالیت های طراحی و برنامه ریزی شهری اصفهان بود که با توجه به غلبه رویکرد جامع ساده، درک و برداشت مناسبی از شهر به مثابه یک سیستم باز و در تعامل با محیطی پویا که نیازمند برخورد وسیعی است نداشت و از این رو برای مقابله با مسائل و مشکلات و زمینه سازی رشد شهر به تدبیر و اصلاح فیزیکی (با تأکید بر شبکه بندی معابر شهری) بسنده کرد.   

وی ادامه داد: پس از تأسیس وزارت آبادانی و مسکن در سال ۱۳۴۳ و با گذشته یک دهه از تهیه طرح کوکس، به دلیل شتاب تغییرات در دهه چهل و نیاز به گسترش شهر، تهیه طرح جامع اول با رویکرد جامع عقلایی در دستور کار قرار گرفت، این طرح در واقع اولین طرح شهرسازی اصفهان با کیفیت طرح های متداول امروزی است که توسط مهندسین مشاور ارگانیک تهیه و در سال ۱۳۵۰ به تصویب رسید.   

هنردان گفت: این را می توان طرحی شتاب زده توصیف کرد که هدف عمده اش گسترش و رشد شهری بود و در عمل به واسطه عدم تحقق پیش بینی ها، فقدان انعطاف پذیری و مشکلات نظام حقوقی اجرایی در قالب نخستین طرح تفصیلی مورد بازنگری زودرس قرار گرفت؛ ازاین روی نخستین طرح تفصیلی اصفهان در سال ۱۳۵۳ توسط مهندسان مشاور ارگانیک و طرح و پژوهش تهیه شد.  

وی عنوان کرد: این طرح با تهیه فهرستی از مسائل حاد شهری و اولویت بندی آنها تجدیدنظر در طرح جامع مصوب ۱۳۵۰ را الزامی اعلام کرد، هر چند این طرح نیز به گونه ای مسئله محور تهیه شد و از تجارب تهیه طرح در ۲ دهه قبل خود استفاده کرد و با اتکا به آخرین دستاوردهای علمی و تجارب دوران خویش، همزمان ۲ مسئله حساس رشد اقتصادی و برنامه های گسترده صنعتی و همچنین مسئله بهسازی و نوسازی شهر اصفهان را مورد توجه قرارداد؛ اما با توجه به اینکه طرح تفصیلی اصفهان در دهه ۵۰ تهیه شد و عملاً امکان حضور مشاور در دوره پایش و اجرای طرح که می توانست زمینه تحقق پذیر و اصلاح تدریجی طرح را فراهم سازد، میسر نشد.   

رئیس اداره طرح های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان اصفهان خاطرنشان کرد: بیش از ۶ دهه است که طرح های توسعه شهری به شکل امروزی برای کلان شهر اصفهان تهیه می شوند به طوری که از دهه ۳۰ شمسی تاکنون ۶ طرح توسعه شهری شامل ۳ طرح جامع شهری (طرح های کوکس دهه ۳۰، طرح ارگانیک در دهه ۵۰ و طرح جامع در دهه ۶۰) و ۳ طرح تفصیلی که آخرینِ آنها تهیه طرح بازنگری در طرح تفصیلی اصفهان مصوب سال های ۹۳ و ۹۴ است برای این شهر تهیه شده است.  

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.