◄ بخشنامه محدودیت حمل بار و کاهش رغبت سرمایهگذاری در ناوگان جادهای
هر مالک خودرو بهطور متوسط ۲۰۰ میلیون تومان در این صنف سرمایهگذاری کرده است که سود بانکی این سرمایهگذاری با توجه به نرخ سود بانکی چیزی حدود ۴ میلیون تومان است و حقوق امروز یک راننده تریلر نیز چیزی حدود 2.5 میلیون تومان که با احتساب آن ۴ میلیون مجموعا 6.5 میلیون تومان میشود.
در حالیکه در چند روز گذشته خبری با عنوان «آخرین مقررات ابعاد و اوزان ابلاغ شده از سوی وزارت راه و شهرسازی در سال 1397» برای حمل بار جادهای در شبکههای اجتماعی منتشر شده، جمعی از فعالان بخش ناوگان بار جادهای انتقاداتی را نسبت به مقررات جدید ابراز داشتهاند.
به گزارش تیننیوز، این بخشنامه که تصویر آن از سوی کمپین رانندگان ایمن اصفهان در شبکههای اجتماعی منتشر شده حکایت از کاهش تناژ حمل بار برای خودروهای باری به شرح تصویر زیر دارد.
در این زمینه علیرضا سمنانی یکی از فعالان بخش جادهای یادداشتی در شبکههای اجتماعی و گروههای تلگرامی حملونقلی منتشر کرده که در بخشی از آن آمده است: اخیراً با دستپاچگی تمام و قبل از توجیه رانندگان و صاحبان کالا، اقدام به کاهش تناژ شده است و این بخشنامه قبل از رسیدن به دست رانندگان و توجیه در عملکرد، به دست پلیس راه رسیده و پلیس راه اقدام به آعمال قانون میکند.
وی در مورد این بخشنامه تاکید کرده است: این نکته را یادآوری میکنم که هنوز بارهای ۳۰ تن به بالا در کشتیهای وارداتی به کشور وجود دارد و نمیتوان با تغییر وزن کانتینرها، آنها را به وزن دلخواه مسئولان تبدیل کرد.
به گفته وی این امر نشان میدهد این بخشنامه حتی برای گمرک هم مشکل ایجاد میکند و تاجران و صاحبان کارخانهها هم قطعا با مشکل تاخیر در ترخیص روبرو خواهند شد چرا که فقط بوژی میتواند این نوع بارها را حمل کند.
این فعال بخش جادهای با یادآوری اینکه به تازگی کامیونهایی با کارتهای کشنده بالا به رانندگان در ازای دریافت هزینههای زیاد از رانندگان واگذار شده ، این پرسش را مطرح کرده است که « تکلیف سرمایهگذارانی که حدود ۵۰۰ میلیون تومان در این زمینه سرمایهگذاری کردهاند چیست؟»
به گفته وی با این بخشنامه جدید کامیونهای تولیدی کشور فقط ۲۱ تن بار میتوانند حمل کنند که این تناژ، جوابگوی سود سرمایهگذاری انجام شده توسط مالکان این کامیونها نیست.
سمنانی در توضیح این مطلب نوشته است: هر مالک خودرو بهطور متوسط ۲۰۰ میلیون تومان در این صنف سرمایهگذاری کرده است که سود بانکی این سرمایهگذاری با توجه به نرخ سود بانکی چیزی حدود ۴ میلیون تومان است و حقوق امروز یک راننده تریلر نیز چیزی حدود 2.5 میلیون تومان که با احتساب آن ۴ میلیون مجموعا 6.5 میلیون تومان میشود.
او در بخش دیگری از این یادداشت ضمن انتقاد از توافقی شدن کرایه حمل بار، این شیوه تعیین کرایه را به کرایه مناقصهای تشبیه کرده و این پرسش را مطرح کرده است که «کجای دنیا صاحبان کالا نرخ زیادتری برای کرایه پرداخت کردهاند؟ کجای دنیا نرخ مناقصه پایه ندارد؟»
این فعال بخش بار جادهای با بیان اینکه پرداخت کرایه در این صنف بیقانون بوده و قانونی برای تعیین نرخ کرایه وجود ندارد، خواستار پرداخت کرایه حمل بار بر اساس تن بر کیلومتر شده تا به گفته وی بدین طریق رانندگان لااقل بتوانند بسنجند که نرخ پرداخت شده بابت حمل بار واقعی است یا خیر.
سمنانی با بیان اینکه رانندگان سربازان اقتصاد این کشور و حاملان دلارهای تاجران و حاملان صادرات و واردات به این کشور هستند، از کاهش سهم آنان از درآمد این کشور خبر داده و هشدار داده است که درآمد رانندگان هر روز کمتر و کمتر میشود و این موضوع رغبت به سرمایهگذاری و فعالیت در این بخش را از بین میبرد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.