| کد خبر: 6119 |

قائم مقام راه آهن عنوان کرد:

◄ تنوع حمل بار از طریق ریل، نیازمند فورواردر مستقل است / ۷۰ درصد بار در راه آهن، سنتی است

تین نیوز | قائم مقام راه آهن گفت: در بحث خصوصی‌سازی راه آهن در واقع شرکت خصوصی واقعی تشکیل نشده و این شرکت‌ها تلاشی برای افزایش تنوع حمل بار از طریق ریل ندارند و وجود شرکت‌های فورواردری مستقل و جدید الزامی است.

احمد خدایی در جلسه اتاق فکر ریلی گفت: در حدود 70 درصد بار راه آهن، بار سنتی است و بازاریابی خاصی لازم ندارد و محور بازاریابی باید روی 30 درصد بار متمرکز باشد.

وی افزود: البته با توجه به ارتباطات با معادن و برنامه‌هایی که راه آهن در سال 93 برای افزایش بار دارد باعث افزایش 70 درصد بار راه آهن خواهد شد اما تنوع بار در کالاهای سنتی نیست و مربوط به 30 درصد باقیمانده است.

قائم مقام راه آهن ضمن انتقاد از دیدگاه صاحبان واگن به بارهای جدید گفت: مدیران شرکت‌های حمل و نقل ریلی تنها به بار خود توجه دارند و دید اقتصادی به بار جدید ندارند.

این مقام راه آهن افزود: در صورتی که فورواردر از مالکین واگن تفکیک شود، طبیعتاً نگاه اقتصادی به بار پیدا خواهد شد و تلاش برای یافتن بازارهای جدید افزایش می‌یابد.

خدایی خاطرنشان کرد: فورواردر برای پیشبرد کار تجاری به راه آهن فشار خواهد آورد و از ما تضمین‌های لازم برای بازاریابی بار را درخواست خواهد کرد ولی صاحبان واگن با توجه به اینکه بارشان تضمین شده است و تنها در راستای بار خود از راه آهن مطالبه همکاری خواهند داشت.

وی یادآور شد: یکی از مشکلاتی که در شرکت‌های داخلی حمل و نقل ریلی دیده می‌شود این است که مدیران این شرکت‌ها، مدیران سابق دولتی هستند و به معنای واقعی شرکت خصوصی نداریم.

قائم مقام راه آهن تأکید کرد: بنابراین به شدت نیاز به وجود شرکت‌های فورواردری جدید تفکیک شده از مالکان واگن احساس می‌شود. این فوروادرها باید از لحاظ حقوقی تفکیک شده باشند.

خدایی یادآور شد: بحث پروانه کسب فورواردرها در راه آهن ثابت نخواهد بود و این پروانه با توجه به فعالیت آن محدود و معلق و حتی لغو خواهد شد، در صورتی که پروانه فعالیت یک شرکت حمل و نقل به این آسانی لغو نمی‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سید مجتبی ناصریان 0 0

    با سلام و احترام به قائم مقام محترم و دلسوز راه آهن. ۱ - تصور ایشان از بازاریابی فقط به شناسایی و جذب بارها و بازارهای جدید محدود است و برای همین ۷۰% بار سنتی راه آهن را از خدمات بازاریابی بی نیاز می دانند، لکن در واقع خدمات بازاریابی به راههای کاهش قیمت و هزینه حمل، کاهش هزینه های جانبی حمل، راههای تسریع و تسهیل حمل، راههای اصلاح ضوابط و مقررات حمل، راههای اصلاح تعرفه های حمل، راههای ارتقای رضایت مشتریان حمل، راههای ارتقای بازدهی و بهره وری ناوگان حمل، راههای توسعه و ارتقای شبکه و تجهیزات جانبی حمل و باربری و همه عوامل ارتقای کارآمدی شبکه و نظام و تجهیزات مرتبط حمل معطوف می باشد. ۲ - اتفاقا این مشتریان قدیمی و عمده بارهای ریلی هستند که از تداوم وضع فعلی حمل بار راه آهن و خدمات جانبی و باربری راه آهن و ضوابط و مقررات یکنواخت و خشک راه آهن و نبود پاسخگویی و مجبوربودنشان به همکاری با راه آهن فریادشان بلند است و اگر مجالی یابند به سمت راه آهن نمی آیند و برغم سهم زیادشان در عملیات و خدمات و درآمد راه آهن خود را رضایت سنجی و خدمات متقابل بازاریابی ریلی مغبون و فراموش شده می یابند و راه آهن باید برای ارتقای رضایت این مشتریان عمده سنتی و البته افزایش سودآوری و تعامل متقابل این صاحبان عمده بار هم بیاندیشد و مگر راه آهن این مشتریان پابند یا سنتی خود را نباید با خدمات و نوآوریهای جدید و مشتری مداری بیشتر و بهتر حمایت و همراهی نماید؟ ۳ - اینکه بهتر است شرکتهای بهره بردار غیر مالک هم در راه آهن تشویق و حمایت شوند با اینکه باید مالکین از بهره برداران حمل ریلی از نظر حقوقی جدا شوند، موضوع کاملا متفاوت و غیر اصولی است. مگر کسی می تواند یا حق دارد مالکین واگنهای باری را از خدمات جذب و حمل بار محدود یا ممنوع نماید؟ راه آهن اگر می تواند این سهم اندک صاحبان ناوگان بار از حمل بار را اصلاح کند و بابت خدمات جذب بار و راهبری بار و خدمات باربری به آنها کمک نماید و تعهدات مقرر حداقل روزانه سیر واگنها در قراردادهای خود با این مالکین بی زبان و مجبور شده را پاسخگویی یا جبران نماید. ۴ - اینکه مدیران فعلی اغلب شرکتهای حمل ریلی، سابقاً مدیر دولتی هستند یا خیر را سرمایه گذار باید تشخیص دهد یا روسای راه آهن؟ آیا بکارگیری مدیران بازنشسته راه آهن برای این افراد و شرکتها حسن است یا عیب؟ آیا مدیران فعلی راه آهن باید تا این حد در امور شرکتهای خصوصی وارد شوند یا راهکارها و الزامات جدیدی در این موارد مدنظر دارند؟؟

  • مخلص راه آهن 0 0

    با سلام و احترام: برخلاف نظر آقای ناصریان به نظر بنده آقای خدائی به هیچ وجه قائم مقام دلسوز راه اهن نیستند…اگر بودند بازخرید نمیشده و به بخش خصوصی نیرفته و حال مجددا با … به دکتر آقائی مجددا بازگردند.. اما چند سوال از اقای خدائی دارم. لطفا جواب بدهید. ۱ - آقای خدائی چرا وقتی در شرکت مهتاب سیرجم حضور داشته این تفکرات را نداشتید؟؟؟ ۲ - اقای خدائی چرا از وضعیت و مشکلاتی که شرکتهای پیمانکاری نگهداری خطوط و علائم و ارتباطات حرفی نمیزنید؟ ۳ - آقای خدائی: براستی براستی براستی چقدر برای راه آهن دلسوز هستید؟

  • سیدمرتضی ناصریان 0 0

    بطور کلی بحثایجاد شرکتهای فورواردی در اتاق فکر ریلی مطرح و مورد توافق قرار گرفت و دفتر بازاریابی ریلی نیز در داخل شرکت راه آهن احیا و فعال خواهد شد. اما در ابتدا باید شرایط و آیین نامه های کاری برای تفکیک قائل شدن بین فعالیت و مسئولیتهای فورواردری با موضوع مالکیت قطار و شرکتهای حمل و نقل انجام شود و چنانچه در تنظیم آیین نامه های کاری از نظر افراد متخصص و شرکتهای ذیربط منجمله انجمن صنفی حمل و نقل ریلی استفاده شود امید است ضوابط مناسبی تدوین شود. تنظیم مقررات مطلوب بسیاری از مشکلات آتی را کاهش می دهد و برعکس بسیاری از مشکلات فعلی حمل ریلی از نقص یا عدم اجرای مقررات موجود است. در بند یک در حوزه مسئولیتهای بازاریابی تا حدودی اغراق شده است. نباید هر چیزی که به نوعی بر بازار حمل موثر است را جزء وظایف بازاریابی عنوان نمود. با این نگرش دیگر ادارات پس چه می کنند؟ با بندهای دو تا چهار موافقم.