| کد خبر: 152632 |

رئیس اتاق مشترک ایران و پاکستان:

حجم تجارت ایران و پاکستان می‌تواند افزایش یابد

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و پاکستان تاکید کرد: حجم تجارت دو طرف می‌تواند تا 30 میلیون دلار افزایش یابد.

تین نیوز

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و پاکستان تاکید کرد: حجم تجارت دو طرف می‌تواند تا 30 میلیون دلار افزایش یابد.

به گزارش ایسنا، والی محمد امروز در نشستی با هیات پاکستانی که در اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه برآورد می‌شود 85 درصد صادرات ما به ایران شامل برنج و میوه باشد، گفت: نیاز سالانه ایران 3 میلیون تن برنج است اما میزان تولید آن 2 میلیون تن است. این کشور سالانه یک میلیون تن برنج وارد می‌کند، پاکستان دارای 40 درصد این بازار در ایران است و به صورت غیرمستقیم نیز 20 درصد در این بازار حضور دارد.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های زیادی برای حضور ایران در اقتصاد جهان وجود دارد. پاکستان تمایل زیادی به توسعه صادرات سنگ‌های قیمتی و جواهرات در کنار صادرات برنج به ایران دارد. محصولات صادراتی ایران شامل موارد زیادی است که آهن، خرما، مواد شیمیایی، قیر و سایر اقلام را شامل می شود. در سال های اخیر صادرات ما به ایران با محصولاتی مانند میوه تازه، کینو و انبه، سبزیجات، تجهیزات جراحی، چادر و... بوده است.

والی محمد تصریح کرد: پاکستان از این روابط استقبال می کند چون روابط تاریخی زیادی بین ما و ایران وجود دارد. همکاری بین دو کشور عمدتا در حوزه صادرات گاز و نفت از ایران و گوشت و برنج از پاکستان است.

رئیس اتاق مشترک ایران و پاکستان خاطرنشان کرد: حجم تجارت دو طرف می‌تواند تا 30 میلیون دلار افزایش یابد. واردات از ایران به کشور ما 186 میلیون دلار است در حالی که صادرات ما 40 میلیون دلار است. واردات ما از ایران 58 میلیون دلار فقط در بخش نفت و گاز است. علاقه بسیار زیاد دو طرف این است که روابط تجاری دو طرف توسعه یابد.

وی اضافه کرد: صادرات کینو به ایران از سال 2006 آغاز شد و با گذشت زمان این محصول به ایران معرفی شد و حجم صادرات سالانه ما 50 تا 70 هزار تن در هر فصل است. صادرات انبه به ایران نیز در سال 2008 آغاز شد و در سه سال گذشته افزایش مناسبی داشته است. کشور پاکستان در این محصول سهم 80 درصدی از بازار ایران را در اختیار دارد.

رئیس اتاق مشترک ایران و پاکستان عنوان کرد: حجم تجارت دو طرف می تواند تا 30 میلیون دلار افزایش یابد. واردات از ایران به کشور ما 186 میلیون دلار است در حالی که صادرات ما 40 میلیون دلار است. واردات ما از ایران 58 میلیون دلار فقط در بخش نفت و گاز است. علاقه بسیار زیاد دو طرف این است که روابط تجاری دو طرف توسعه یابد.

والی محمد با بیان اینکه در حال حاضر پاکستان امکانات خوبی برای سرمایه گذاری به بخش خصوصی ارایه می دهد، خاطرنشان کرد: حجم تجارت ایران و پاکستان می تواند افزایش یابد و این مساله در مذاکرات رو در رو بین دو طرف مد نظر قرار خواهد گرفت. سه ماه پیش با بانک مرکزی پاکستان ملاقاتی داشتم و در سفر پیشین این تضمین داده شد که مشکلات بانکی برطرف شود. اگر مسایل بانکی حل نشود، افزایش صادرات بی معناست. بنابراین هر دو اتاق برای توسعه تجارت بین خود باید از این مسیر حرکت کنند.

در ادامه این مراسم رئیس اتاق بازرگانی کویته پاکستان تاکید کرد: عامل اصلی افزایش صادرات باید با ایجاد نمایشگاه‌ها صورت گیرد. نکته مهم دیگر نیز صدور گواهی مبدا است. این مسایل نکات اصلی است که علاقه مند به نتیجه رسیدن آن هستیم.

وی ادامه داد: هدف ما امضای توافقنامه با اتاق مشهد است که نسخه قرارداد آن برای کنسولگری پاکستان در این شهر ارسال شده است. انگیزه ما از انعقاد این قرارداد افزایش صادرات و واردات بین دو کشور بوده است.

پس از وی صمدی، رئیس اتاق خراسان شمالی، اظهار کرد: خراسان شمالی و جنوبی بازوان خراسان رضوی هستند. خراسان شمالی قطب کشاورزی محسوب می شود. ما در خراسان شمالی نیز در عرصه بین المللی فعالیت داریم و به 24 کشور دنیا صادرات داریم. این امر با وجود تحریم ها ادامه یافته و یکی از این کشورها پاکستان است. استان ما در کشور ایران به عنوان پایلوت تولید گیاهان دارویی شناخته می شود.

در ادامه امیرعباس، سرکنسول پاکستان در مشهد، گفت: حجم تبادلات دو اتاق افزایش یافته و موقعیت‌های اقتصادی بیشتری بین دو کشور به وجود آمده است. از دولت‌ها می‌خواهیم که محدودیت‌های بانکی بین دو کشور برداشته و شرایط برای تبادلات بیشتر بین ما فراهم شود.

در انتهای این نشست تفاهم نامه‌ای بین اتاق های دو کشور امضا شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.