| کد خبر: 269369 |

افتتاح آزادراه ۸ کیلومتری بدون باند برگشت به دست رییس جمهور!

امروز 8 کیلومتر آزادراه رودبار- منجیل با حضور رییس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و مقامات استانی و محلی افتتاح می شود.

تین نیوز

دوشنبه 21 ام اسفند ماه 1402 ، 8 کیلومتر آزادراه رودبار- منجیل با حضور رییس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و مقامات استانی و محلی افتتاح می شود. این افتتاح این مسیر هرچند گلوگاه باز کن، اما ناقص است. چراکه تنها یک باند رفت به افتتاح می رسد و فقط گلوگاه ترافیکی مسیر رفت را باز می کند و این آزادراه 8 کیلومتری که فردا که با دست رییس جمهوری به افتتاح می رسد، باند برگشت ندارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، قرار بر این است که مسیر برگشت این آزادراه همان مسیر قبلی از شهر رودبار و منجیل باشد بنابراین هر چند مسافران در مسیر رفت با ترافیک مواجه نمی شوند اما در مسیر برگشت در جاده قدیم داخل شهر به بن بست ترافیکی می خورند. البته بدیهی است که ایام عید که زمان های برگشت در روزهای تعطیلات توزیع می شود، به مشکل مضاعف ترافیکی مسیر برگشت در جاده قدیم مواجه نمی شویم اما در ایام دیگر ترافیک مسیر برگشت گلوگاهی برای مسافران خواهد بود.

البته طبق اعلام مسئولان وزارت راه و شهرسازی، باند برگشت از مسیر داخل شهر منجیل- رودبار موقتی است و پس از عید نوروز ساخت مسیر برگشت در مجاورت مسیر باند رفت آزادراه جدید شروع می شود. مسیر برگشت طراحی و تصویب شده و در صورت تامین مالی، عملیات اجرای آن شروع می شود که به 4 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

اما یکی از ابهامات مطرح شده برای این افتتاح ناقص و بدون باند برگشت این آزادراه، سرنوشت کسب و کار مردم رودبار و منجیل است که بخشی از مردم این منطقه از فروش زیتون به مسافران ارتزاق می کنند بطوریکه بیش از 250 مغازه و غرفه فروش زیتون و فرآورده ها و محصولات جانبی آن، در مسیر جاده رودبار- منجیل از داخل شهر فعال هستند و تنها منبع درآمدی آنها فروش محصولات به مسافران است. یکی از دلایل تاخیر در ساخت آزادراه رودبار- منجیل هم مقاومت بومیان این منطقه بوده چراکه از حمایت حاکمیت از آنها برای بقای کسب و کار خود اطمینان ندارند.

هرچند که فعلا مسیر برگشت از همان جاده داخل شهر رودبار و منجیل می گذرد اما با ساخت باند برگشت در آزادراه جدید، میزان فروش بومیان این منطقه هم کاهش پیدا می کند و بومیان نگران این تهدید آزادراه نو هستند اما در آن طرف مسئولان می گویند؛ آزادراه مانع درآمدی نخواهد بود و هر مسافری که تمایل به خرید داشته باشد تردد در همان مسیر قدیم را انتخاب می کند و نمی توان ترافیک بیش از 8 ساعته مردم در این مسیر و تبعات آن را به نفع کسبه منطقه نادیده گرفت.

اما باید توجه داشت که نادیده گرفتن اشتغال و درآمد بومیان رودبار و منجیل پس از انتقال ترافیک به آزادراه جدید هم تبعاتی خواهد داشت که دولت و حاکمیت نباید آن را نادیده بگیرد.

البته ناگفته نماند که ساخت باند رفت چندین سال زمان برده و علی رغم مشکلات در موضوع تامین مالی، این آزادراه به دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی سرتاسر پل و تونل و دیوار سازی است و ساخت آن به دلیل عبور بخشی از محور از مناطق مسکونی و لزوم حفظ بافت منطقه با پیچیدگی هایی همراه بود و طبق آنچه که مسئولان کردند ساخت باند برگشت هم چندین سال زمان می برد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 4 0

    یعنی به خاطر جیب ۲۵۰ مغازه دار
    میلیاردها تومن زمان و سوختی که هدر میره رو نادیده بگیریم؟

  • مجید 6 0

    چرا دولت زیر بار چنین موضوعی رفته فکر نمیکنم خود اهالی رودبار زندگی راحتی دارن با این معزل ترافیک منطقه آقا جان هر کس مایل به خرید زیتون باشه خب میره از مسیر قبلی می‌خره ارتباطی با باند برگشت نداره ضمن آنکه با یک محاسبه ساده معلوم میشه ضرر اقتصادی ناشی از ترافیک بمراتب بیشتر از منافع حاصل از گردش مالی فروشنده هاست بهتر بود این دلایل را نمی آوردند هزینه و کمبود بودجه شاید علت های بهتری باشند برای توجیه. در هر صورت بنظر میرسه پروژه تمام شدست و راه برگشتی در کار نیست خب مسیر قبلی را کاملن برای برگشت تغییرات لازم بدن.

  • سرباز 2 3

    سلام و ادب
    بنده تین نیوز را بعنوان یک رسانه تخصصی دنبال می‌کنم لیکن تیتر مغرضانه ی این خبر در حالیکه راه انداختن پروژه ایی که بسیار زمان برده و بر زمین مانده بود بسی جای تعجب دارد .
    زیبایی یک رسانه ی تخصصی در حفظ فاصله با نگاه جناحی به اخبار تخصصی در آن حوزه می باشد .

  • ناشناس 1 0

    آزادراه شیراز اصفهان هم رئیس‌جمهور نصفه افتتاح کرد و قرار بود تا عید فاز هفتم آماده بشه، ولی اتفاق خاصی نیفتاد، پروژه ای که نصفه افتتاح میشه پرونده ش بسته میشه و دیگه بودجه ی قابل توجه ی بهش تعلق نمیگیره

  • ابراهیم 2 0

    عجب بخاطر۴کیلوزیتون چه حرفهاکه نمیزنن اخه چرا؟؟مردم شعوردارن خوب این درخصوص اکثرشهرهای گیلان اتفاق افتاده کلاچای رودسرلنگرود لاهیجان انزلی تالش ووووخوب که چی هیچ اتوبانی هیچ کمربندی درست نشه که ملت رزقشان بریده میشه ول کنیداین حرفهارومشکل اصلی چیزدیگه ائی هست که لاپوشانی میشه

  • ناشناس 3 0

    قرار نیست مردم بخاطر ۵۰۰,خانواده جان ب‌‌دن هر کی سوغات میخواد می‌ره میخره

  • ظفرعظیمی مهر 1 0

    کمربندی اسدآباد همدان هم به خاطر چند مغازه وپیک نیک پرکنی داخل جنت آباد با خاکریز مسدود شده وشورای شهراسدآباد کمربندی به آن همه اهمیت را بسته تا مسافران از داخل شهر عبورکنند وتریلی ها با ترمز داغ مجبورهستند از داخل شهر وترافیک عبورکنند که هر روز شاهد زیرگرفتن چندسواری توسط تریلی ها هستیم.از راهداری همدان درخواست داریم کمربندی پانزده کیلومتری را حداقل برای کامیونها بازکنند و سواری ممنوع بزنید تا سواری ها از شهرو مغازه ها خریدکنند.