| کد خبر: 259902 |

منطقه آزاد سرخس به ماکو وصل می‌ شود

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: در راستای اجرای کریدور شرق به غرب، منطقه آزاد سرخس به بازرگان وصل می‌شود.

تین نیوز

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: در راستای اجرای کریدور شرق به غرب، منطقه آزاد سرخس به بازرگان وصل می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، حسین گروسی، امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به زودی در راستای اجرای کریدور شرق به غرب منطقه آزاد سرخس به گمرک بازرگان و منطقه آزاد ماکو وصل می شود.

وی همچنین گفت: منطقه آزاد ماکو، جزو مناطق آزاد جوان در کشور است که از نسل دوم به شمار می رود و حدود 10 سال از فعالیت آن می گذرد. نسل اول همان منطقه آزاد کیش و قشم است و نسل دوم منطقه ارس و ماکو است که بین 10 تا 14 سال از آن می گذرد.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو اظهار داشت: نباید مناطق آزاد ایران را با منطقه آزاد جبل علی در امارات و شنزن در چین مقایسه کرد که سابقه 44 سال دارند. در منطقه آزاد جبل علی با وسعت 4500 هکتار بیش از 2.5 میلیارد دلار صرف زیرساخت های آن شده است درحالی که منطقه آزاد ماکو صد برابر جبل علی وسعت دارد، اما سرمایه گذاری ناچیزی در زیرساخت های آن انجام شده است.

گروسی افزود: سقف واردات از طریق مناطق آزاد 3 میلیارد دلار بود که اخیرا این سقف 4 میلیارد دلار افزایش یافته و عمده درآمد مناطق آزاد از محل تعرفه بازرگانی و خدمات است و بودجه دولتی زیادی به آن اختصاص نمی یابد.

به گفته مدیرعامل منطقه آزاد ماکو، در دنیا بیش از 4500 منطقه آزاد وجود دارد که 1500 مورد آن از سال 2015 به بعد بوده، در کشور ایران هم هفته گذشته به مصوبه مجلس سه منطقه آزاد در کشور ایجاد خواهد شد و این نشان می دهد که مناطق آزاد در ماموریت خود موفق بوده اند.

گروسی ادامه داد: رقبای مناطق آزاد ایران، کشور امارات و ترکیه هستند، درحالی که در مناطق آزاد ما یک بار تخلیه کالاهای وارداتی لازم است، اما در مناطق آزاد مانند جبل علی دو بار تخلیه صورت می گیرد و رقیب داخلی هم مقررات خلق الساعه است که گاهی مزیت مناطق آزاد را می گیرد.

وی مزیت مناطق آزاد غرب کشور را از نظر لجستیک، تجارت و ترانزیت و اتصال قاره آسیا به اروپا عنوان کرد و ادامه داد: هیچ کدام از مناطق آزاد مانند ماکو معادن متنوع در اختیار ندارند.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو نقش این منطقه در امنیت غذایی از طریق رود ارس و دریاچه سد ارس و همچنین تولید محصولات ارگانیک عنوان کرد و گفت: با در اختیار دادن زمین به بخش خصوصی باغ 2200 هکتاری مدرن که در خاورمیانه بی نظیر است ایجاد می شود و نهال های اصلاح شده در آن کاشته شده که به زودی در آن باغ های میوه از جمله پسته ایجاد می شود.

گروسی در پایان گفت: همچنین دنبال توسعه فرودگاه و مسیر جاده و ریل هستیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.