| کد خبر: 142785 |

جهانی شدن تبریز2018 در گرو توسعه راه ها

در پی تصمیم تاریخی سازمان همکاری اسلامی مبنی بر انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال 2018، مسئولان استان اذربایجان شرقی و مدیران شهری تبریز در صدد فراهم کردن زیرساختها برای جهانی شدن تبریز برآمدند و تامین زیرساخت‌های لازم اقتصادی، فرهنگی، امکانات زیربنایی و ارتباطات برای شهر اولین‌ها را در دستور کار قرار دادند.

تین نیوز

در پی تصمیم تاریخی سازمان همکاری اسلامی مبنی بر انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال 2018، مسئولان استان اذربایجان شرقی و مدیران شهری تبریز در صدد فراهم کردن زیرساختها برای جهانی شدن تبریز برآمدند و تامین زیرساخت‌های لازم اقتصادی، فرهنگی، امکانات زیربنایی و ارتباطات برای شهر اولین‌ها را در دستور کار قرار دادند.

به گزارش روزنامه جوان،  در حالی که مسئولان استان معتقدند از زمان مطرح شدن این تصمیم از سوی سازمان همکاری اسلامی در سال 2015 اقدامات قابل توجهی انجام شده و توسعه زیرساخت ها روند مطلوبی دارد اما شواهد موجود نشان می دهد هنوز بحث راه ها و محورهای ارتباطی این شهربه عنوان یکی از زیرساخت های اصلی حوزه گردشگری همچنان مغفول مانده است!

نویسنده: مریم احمدی

در حالی که مسئولان استان آذربایجان شرقی و به ویژه مدیران شهری تبریز بارها اعلام کرده اند شرایط لازم برای جهانی شدن تبریز با روند مطلوبی در حال انجام است اما وضعیت راه ها وپروژه های عمرانی نیمه تمام مربوط به این حوزه نشان می دهد راه های ارتباطی و محورهای مواصلاتی این استان به عنوان یکی از مهمترین مولفه های گردشگری هنوز با فراز و نشیب بسیار روبروست .

جاده ها هنوز اماده نیستند!

به عنوان نمونه پروژه ناتمام جاده تبریز به سهند از جمله طرح های عمرانی نیمه تمامی است که گویا از قافله زیرساختهای در حال توسعه جا مانده و صدای اعتراض وانتقاد نمایندگان مردم این شهرهای در مجلس شورای اسلامی را در آورده است. چندی پیش نماینده مردم تبریز،اسکو،آذرشهر در مجلس با انتقاد از بی توجهی به طرح های نیمه تمام تبریز گفت: در این سالها اعتبار لازم و مناسبی برای تکمیل طرح های نیمه تمام عمرانی در نظر گرفته نشده است،ضمن اینکه در برخی پروژه های نیمه تمام، اعتباری ناچیز در نظر گرفته شده که جوابگوی پروژه نیست و نمی تواند ان را به مرحله تکمیل برساند. محمداسماعیل سعیدی افزود: جاده تبریز به سهند از جمله پروژه هایی است که به دلیل تکمیل نبودن و مشکلات سالیانه باعث مرگ و میر تعداد زیادی از اهالی منطقه و مسافرین می شود. پروژه ای که بنا به اعلام اداره راه و شهرسازی استان قرار بود نهایتا تا پایان سال جاری به اتمام برسد در حال حاضر با پیشرفت 70درصدی تعطیل شده است!

مسیر مواصلاتی تبریز به ارومیه نیز از جمله دیگر پروژه های مهم و تاثیر گذاری است که می تواند نقش موثری در افزایش ترانزیت و حمل و نقل کالا به اروپا و آسیای میانه و رونق اقتصادی منطقه شمال غرب کشور ایفا کند با این وجود این پروژه هم از اوایل دهه 90 بلاتکلیف باقی مانده است.

آزادراه تبریز- بازرگان نیز یکی دیگر از پروژه های مهم حوزه راهسازی در کشور و اذربایجان شرقی است که به رغم داشتن نقش مهم و کلیدی در توسعه صنعت حمل و نقل کریدور شرق به غرب به دلیل عدم پایبندی سرمایه گذار خارجی به تعهداتش با سرعت کندی انجام می شود.

اینها تنها نمونه هایی از پروژه های عمرانی مهم تبریز است که به دلیل نقش موثرشان در توسعه راه های این شهر و البته رونق گردشگری جزو اقدامات اساسی برای اماده سازی تبریز 2018 محسوب می شود اما همچنان مغفول مانده است.

رونق گردشگری بدون توسعه راه ها میسر نیست!

از آنجا که تبدیل تبریز به پایتخت گردشگری با جذب گردشگران از کشورهای مختلف علاوه بر جنبه های سیاسی فرصت مناسبی برای توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به وجود می اورد از این رو انتظار می رود در فرصت چند ماه باقی مانده تا سال 2018 روند اماده سازی این شهر تندتر شود. خوشبختانه طی سالهای اخیر تبریز در زمینه جذب گردشگر در میان شهرهای کشور گوی سبقت را ربوده است و بیش از 600 هزار نفر گردشگر خارجی در سال وارد این شهر می شود. انجام اقداماتی چون زیباسازی محیط های شهری، افزایش مراکز اقامتی، ایجاد مراکز خرید چند منظوره متعدد و توجه به تسهیل تردد د رمعابر شهری و توجه به حفظ اثار تاریخی و... سبب شده سال به سال تبریز، شهراولین ها گردشگران داخلی و خارجی بیشتری را به سمت خود بخواند.

این د رحالی است که بنابه گفته کارشناسان انجام چنین اقداماتی در مقایسه با نقش احداث راه های مواصلاتی مناسب و بی خطر و تسهیل ارتباط با شهرهای مجاور برای توسعه گردشگری نقش بسیارکمرنگی دارد. امنیت جاده ها برای تردد گردشگران از جمله معیارهای مهمی است که می تواند گردشگران را برای سفر دوباره به این شهر ترغیب کند.

 

 

 

 

منبع: روزنامه جوان

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.