| کد خبر: 99937 |

ترانزیت ۳۶ میلیون تن بار در افق ۱۴۱۴ از مرز ریلی اینچه‌‎برون استان گلستان

تین‌نیوز| مدیرعامل راه آهن شمال شرق ۲ گفت: پیش‌بینی می‌شود در افق ۱۴۱۴، ۳۶ میلیون تن بار به صورت ترانزیتی از خط ریلی اینچه‌برون حمل‌ونقل شود.

محمد رضا قربانی اظهار داشت: با انعقاد قرارداد بین کشور ایران و شرکت روسی  rzd به میزان یک میلیارد و 200 میلیون یورو خط ریلی اینچه برون تعمیر و بازسازی شود و با  تعمیر زیرساخت‌ها و برقی کردن این مسیر تا گرمسار 17 میلیون و 500 تن از این مسیر کالا حمل شود.

وی افزود: حدود  18 میلیون تن هم کالا از خط ریلی گرگان به مشهد حمل شود و این امر در افق 1414محقق می‌شود و با تحقق این امر بندر خشک اینچه‌برون گلستان به مرکز مهم صادرات واردات کالاهای ترانزیتی تبدیل می‌شود.

مدیرعامل راه آهن شمال شرق 2 تصریح کرد: با بهره‌برداری از این طرح بزرگ ریلی زمینه ترانزیت انبوه کالا و مسافر بین ایران و کشورهای همسایه سبب ارتقای مناسبات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد شد.

بندر خشک اینچه‌برون گامی بزرگ در توسعه حمل و نقل ریلی
وی درباره احداث بندر خشک هم تاکید کرد: بندر خشک اینچه‌برون گلستان، گامی بزرگ در توسعه حمل و نقل ریلی و منطقه‌ای است و جمهوری اسلامی ایران با وسعتی بالغ بر یک میلیون و 648 کیلومتری خود و همسایگی با کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، عراق پل ارتباطی بین شرق و غرب است.

قربانی افزود: با توجه به جایگاه ممتاز حمل‌ونقل ریلی وجود این بندر می‌تواند راهگشای توسعه اقتصادی منطقه باشد.
مدیرعامل راه آهن شمال شرق 2 اظهار کرد: حمل‌ونقل ریلی به علت مزایای فراوان از جمله حمل بار و تعداد مسافر بیشتر و کاهش هزینه‌ها از جمله سوخت و امنیت بیشتر در این عصر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: امروزه استفاده از حمل ونقل ریلی در زمینه بار و مسافر در دنیا به علت مزیت‌های آن بسیار محبوب و رو به توسعه بوده و گرانی حمل ونقل هوایی، نارسایی شبکه حمل ونقل جاده ای به ویژه ضریب ایمنی پایین راهها و از طرف دیگر کاهش 7 برابری مصرف سوخت، 50 برابر ایمنی بیشتر، 20 برابر آلودگی کمتر، سهم ناچیز در آلودگی صوتی، ظرفیت جابه‌جایی بالاتر، رفاه و راحتی بیشتر، استهلاک و هزینه تعمیر و نگهداری کمتر و صرفه اقتصادی بالا سبب شده تا کشورهای پیشرفته و پرجمعیت دنیا نسبت به سرمایه‌گذاری  در این بخش اقدام کنند و اینجاست که ضرورت بندر خشک بیشتر می‌شود.

وی تصریح کرد: بندر خشک، منطقه‌ای است در داخل کشور با دسترسی به دست کم دوشبکه حمل ونقل ، به ویژه راه آهن و در نزدیکی مراکز تجمع کالا و به منظور تجهیز آنها  به منظور دستیابی به بهبود نظام حمل و نقل درکشور با تکیه بر حمل زمینی کالا در فواصل طولانی توسط راه آهن و فواصل کوتاه توسط کامیون و تسهیل تغییر وسائط حمل و نقل و در نهایت کاهش قیمت تمام شده کالا و   تسهیل عملیات گمرکی و استفاده از مرز به عنوان نقطه عبور و  تسهیل تجارت آزاد به منظور ایجاد ارزش افزوده و تنظیم اقتصادی بازار است.

وی افزود : این نگاه و ویژگی‌ها منطقه اینچه‌برون استان گلستان را نامزد احداث بندرخشک کرد.
مدیر عامل راه اهن  گلستان  تصریح کرد: آب و هوای خشک امکان نگهداری کالاها بدون نگرانی در آن میسر و زمین‌های گسترده و غیرقابل کشت اطراف ایستگاه می‌تواند ظرفیتی برای ساخت انبارها، سیلوها و احداث مراکز دپوی بار، با نرخ ارزانتری نسبت به زمینهای بنادر و مراکز مشابه در اختیار قرار گیرد و اینچه‌برون را به بزرگترین انبارهای منطقه برای توزیع کالاهای بازرگانان و واردات مواد اولیه مورد نیاز واحدها و مجتمع های صنعتی منطقه آزاد تجاری وصنعتی  اینچه برون تبدیل کند که در این راستا برابر تفاهم‌نامه انجام شده بین  مدیرعامل راه‌آهن با استاندار گلستان، یک‌هزار و 250 هکتار از اراضی اینچه‌برون به راه آهن در 2 مرحله واگذار می‌شود.

واگذاری زمین برای احداث بندر خشک اینچه‌رون
قربانی تاکید کرد: در مرحله نخست آن،  426هکتار برای بخش حاکمیتی و 308 هکتار برای بخش سرمایه‌گذاری و در مرحله دوم 516 هکتار برای احداث پایانه نفتی و کانتینریارد در نظر گرفته شده، که راه آهن جمهوری اسلامی ایران در بخش حاکمیتی برای انجام امورات جاری نسبت به احداث خطوط ایستگاه و خطوط دپوی لوکوموتیو، بازدید واگن، تعویض بوژی، خطوط نرمال و عریض، خطوط شانتینگ یارد  حدود 146 کیلومتر خط احداث خواهد کرد.

وی افزود: در بخش سرمایه‌گذاری با انجام زیرسازی و آماده کردن زیرساخت‌ها و احداث 180 کیلومتر خط عریض و نرمال، بستر لازم را برای ورود سرمایه‌گذاران و شرکت‌های داخلی و خارجی فراهم و بخش خصوصی  فراهم می‌شود.

مدیرعامل راه آهن شمال شرق 2 اظهار کرد : در این بندر بارهای عمومی سیلو، پایانه نفتی و پایانه کانتینری را ایجاد خواهد کرد تا زمینه عبور کالاهای ترانزیت ، واردات کالا با واگنهای کشورهای CIS  ، صادرات کالاهاو محصولات به کشورهای CIS و ایجاد انبارهای سرپوشیده، سیلوهای غلات برای فعالیت تخلیه، بارگیری، انبارداری و بازاریابی و ساخت مخازن نفتی برای بارگیری و تخلیه مواد نفتی با ظرفیت 200 میلیون لیتری در این بندر فراهم شود.

وی درباره تعویض بوژی هم گفت: با توجه به تغییر خط از عریض به نرمال، فعالیت تعویض بوژی جهت ایجاد و امکان تغییر واگن‌های کشورهای CIS در خط استاندارد ضروری است تا عملیات مبادله قطارها بین ایستگاه اینچه برون ایران و آق ییلای ترکمنستان و خدمات مسافری، گمرکی و بازرگانی، خدمات مربوط به تغییر مد حمل و نقل، خدمات مربوط به تعمیر و نگهداری آلات ناقله خط نرمال، خدمات مربوط به تعمیر و نگهداری آلات ناقله خط عریض، خدمات پلیس و مرزبانی، فراهم آوردن دسترسی های مورد نیاز، خدمات رفاهی پرسنل و مشتریان به راحتی فراهم شود.

قربانی از جمله مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی بنادر خشک را کاهش تقاضای نیاز به استفاده از اراضی حاشیه ساحل، افزایش کارایی حمل ونقل، بـهـبـود وضعیت زیرساخت های مرتبط با حمل ونقل، بهبود وضعیت مالی و اقتصادی، افـزایـش سرمایه‌گذاری مستقیم کشورهای خارجی، تـسـریـع توسعه اقتصادی و یکپارچه‌سازی لجستیکی مناطق داخلی کشور، بهبود فرایند توسعه پایدار، وکاهش آثار زیست محیطی اعلام کرد.

وی افزود :سنگ آهن، محصولات نفتی، آهن آلات، پنبه، غلات، کالاهای عمومی مهم‌ترین اقلام قابل حمل در بندر خشک اینچه‌برون خواهد بود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.