مدیرعامل راهآهن به شورای شهر تهران بیاید
تین نیوز | اعضای شورای شهر تهران از مدیرعامل شرکت راهآهن کشور برای تعیین تکلیف خطوط ریلی مناطق ۱۷ و ۱۸ خواستند تا در صحن شورا حضور پیدا کند.
خطوط ریلی در این 2منطقه برای اهالی چندین محله جنوبی پایتخت بسیار دردسرآفرین شدهاند؛ چه خطوطی كه به زیرزمین رفتهاند و چه خطوطی كه با وجود وعده و وعیدهای فراوان همچنان روی سطح زمین جا خوش كردهاند. اما گویا آسیبهای اجتماعی ناشی از وجود خطوط ریلی و عبور و مرور پرخطر قطارهای خط تهران- تبریز به چشم مسئولان وزارت راه و شهرسازی و شركت راهآهن نمیآید. این در حالی است كه اطراف حریم خطوط ریلی بخش مسكونی محله شادآباد، محل امنی برای تجمع معتادان كارتنخواب شده است.
در منطقه 18و محله خلیجفارس شمالی نیز، گذرگاههای زیرزمینی عابرین پیاده و خودروها آنقدر وضعیت اسفناكی دارند كه اغلب اهالی عبور از روی ریل راهآهن را به آنها ترجیح میدهند. از سوی دیگر تا پیش از شروع ماه رمضان، طبق آنچه نیروی انتظامی محله اطلاع داده، آمار كیفقاپی و ایجاد مزاحمت برای نوامیس در كوچه بلفكه جنوبی كه چسبیده به خط ریلی قرار دارد، نسبت به كوچههای پایینتر همچون صاحبالزمان، بسیار بالاتر بوده است. البته علیاكبر همتی، عضو شورایار این محله علت اصلی را وضعیت فعلی خطوط ریلی دانست و گفت: «نمیشود انتظار داشت نیروی انتظامی
دائما منطقه گسترده اطراف خطوطی به طول 10كیلومتر را با نیروی انسانی تحت نظر داشته باشد.»
این موارد را یكی از اعضای شورای شهر تهران پس از بازدید خود از منطقه 17و 18نیز به آن اشاره كرد. الهه راستگو با بیان اینكه اگرچه انتقال خطوط ریلی به زیرزمین در منطقه 17، آلودگی صوتی را كاهش داده، اظهار داشت: «اما متأسفانه سایر معضلات و مشكلات ناشی از آن به قوت خود باقی است.» شهروندان منطقه 18نیز متحمل رنجهای بیشماری هستند كه تنها بخشی از معضلاتشان منعكس شده است.
دعوت برای حضور
اما چاره كار چیست؟ پیش از اینكه جواب چنین سؤالی داده شود باید به نكتهای مهم اشاره كرد: آنگونه كه بهنظر میرسد شركت راهآهن ایران علاقه بسیاری به زمینهای اطراف خطوط ریلی دارد.احمد دنیامالی، رئیس كمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران نیز اواخر سال گذشته با تأیید چنین نكتهای گفت كه برای نزدیك شدن نظرات دوطرف (راهآهن و مدیریت شهری) جلسات مشتركی برگزار خواهد شد. البته به گفته وی كارشناسان طرف شهرداری برای هر متر این زمین ارزشگذاری كردهاند اما مسئولان راهآهن مدعی هستند زمانیكه میخواستند پروژه را اجرا كنند قرار بوده پول پروژه
از این زمین تأمین شود. دنیامالی بهمن 94عنوان كرد كه تا اواخر خرداد 95موضوع نتیجه انتقال خطوط ریلی تهران به خارج شهر مشخص میشود. حالا اما خبر میرسد كه شركت راهآهن ارادهای برای چنین اقدامی ندارد.
به همینخاطر رئیس كمیته عمران شورای شهر تهران دیروز در گفتوگو با همشهری ضمن استقبال از حضور مدیرعامل شركت راهآهن در جلسه شورا برای ارائه توضیحات لازم، گفت: «حتما درخواست دعوت از آقای پورسیدآقایی را طی نامهای كتبی به آقای چمران ارائه خواهیم داد و امیدوارم سهشنبه هفته آینده این اتفاق بیفتد.»
هوای ریل هم حریم است
ناگفته نماند شورای شهر تهران طی مصوبهای به شهرداران مناطق 17و 18مجوز داده تا در قالب طرحی یكپارچه اطراف خطوط راهآهن را با رویكرد فضای سبز و ایجاد مبلمان شهری و ساخت پاركینگ طبقانی ساماندهی كنند. اما بهگفته شاكری، شهرداریهای مناطق حتی نمیتوانند پلهای عابر پیاده مكانیزه روی خطوط نصب كنند، چراكه بخش هوای ریل هم جزو حریم بهحساب میآید. وی اضافه كرد كه مدیریت شهری بارها آمادگی خود را برای تهاتر كردن زمین اعلام كرده اما شركت راهآهن تمایلی به این كار ندارد.
با این اوصاف هنوز خانوادههای ساكن بخش جنوب غربی پایتخت نهتنها باید لرزشهای گاه و بیگاه قطارها را تحمل كنند بلكه همچنان باید نگران پا گذاشتن كودكانشان روی خطوط ریلی باشند. رانندگان نیز بهخاطر وضعیت 3زیرگذر خودرویی غیرقابل استفاده مجبورند مسافت زیادی را طی كنند و البته برخی هم جرأت نمیكنند ساعت 8شب به بعد نزدیك خطوط راهآهن و بزرگراه فتح شوند.
خلف وعدهای دیگر به غیراز زیرزمینی شدن خطوط
بهار 92بود كه اهالی محله خلیجفارس بهخاطر خلف وعده وزیر راه و شهرسازی دولت دهم، ساعتها كنار خطوط ریلی تجمع میكردند تا شاید صدای اعتراضشان، مسئولان را برای اقدامی مناسب تكان دهد. آن زمان معاون فنی زیربنایی شركت راهآهن جمهوری اسلامی ایران اعلام كرد كه امكان حفر تونل حدفصل رودخانه كن تا ایستگاه نیكپسندی (بلوار خلیجفارس) وجود ندارد. ادعایی كه به قول چند كارشناس فنی زیرسؤال بردن توان فنی مهندسی كشور بود.
اما صحبتمان غیر از این است؛ آنجا كه معینی، معاون فنی زیربنایی شركت راهآهن آن موقع عنوان كرد: «تعهد داریم برای مردم آن منطقه آلودگی صوتی، آلودگی محیطزیست و عبور مسیر ریلی از زیرگذرهای موجود را ارتقا دهیم و تا حد ممكن در كاهش لرزشهای جانبی تلاش كنیم.» اقدامی كه هنوز پس از 3سال عملا رنگ واقعیت بهخود نگرفته و عملیات كند یكخط جدید نیز به مشكلات افزوده است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.