| کد خبر: 92272 |

تلف‌شدن شش یوزپلنگ آسیایی در محور شاهرود – مشهد

تین نیوز | رئیس ذخیره‌گاه زیستکره توران شاهرود از تلف‌شدن شش یوزپلنگ آسیایی از سال 89 تاکنون در محور شاهرود – مشهد خبر داد و گفت: همه این شش یوزپلنگ آسیایی رویت شده که در اثر تصادف جاده‌ای تلف شدند در جاده سراسری تهران مشهد در محدوده شرقی روستای عباس‌آباد بوده است.


علی‌اکبر قربانلو اظهار کرد: علاوه بر این وحوش دیگری نیز در این منطقه در اثر تصادف تلف شده اند اما یوزپلنگ آسیایی با توجه به اهمیت آن و قرار داشتن در فهرست گونه‌های در خطر از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است.

وی در خصوص وضعیت توله آخرین یوز تلف‌شده در تصادفات جاده‌ای که بازتاب رسانه‌ای زیادی در کشور داشت، گفت: توله یوزپلنگ تلف‌شده در تصادف به مدت سه‌، چهار روز هر روز به دنبال بوی مادرش در محل تصادف حاضر می‌شد اما بعد از آن دیگر رویت نشده است.

رئیس ذخیره‌گاه زیستکره توران شاهرود از کشیک محیط‌بانان در هفته اول این تصادف خبر داد و افزود: محیط‌بانان برای جلوگیری از تصادف توله در هفته نخست در محل تصادف کشیک می‌دادند تا در صورت مراجعه توله او را از جاده دور کنند.

این دوستدار حیات‌وحش ادامه داد: توله در چند روز نخست چند باری به محل تصادف آمد اما بعد از آن دیگر رویت نشد.

قربانلو با بیان اینکه ما در گذشته اطلاعی از این خصلت یوزها نداشتیم، تصریح کرد: قبلا به‌ دلیل عدم شناخت از این خصلت بارها اتفاق افتاده که پس از تصادف یک یوز، توله آن نیز در روزهای بعد در همان حوالی تلف شده اما بعد از تجربه‌های مختلف در حال حاضر با کشیک چند روزه در روزهای نخست تصادف از تلف شدن احتمالی توله‌ها جلوگیری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه توله این یوز بیش از یک سال داشته است، افزود: بعید است که این توله برای زندگی و شکار بدون مادر مشکلی داشته باشد. ضمن اینکه برای حدود 15 روز منطقه از سوی محیط‌بانان پایش شد. البته به جز روزهای اولیه دیگر توله در منطقه رویت نشده است.

اردیبهشت‌ماه امسال در محور سمنان – مشهد و در محدوده عباس‌آباد پارک ملی توران یک یوزپلنگ ماده در اثر برخورد با خودروهای عبوری تلف شده که توله آن بر اساس غریزه یوزها، چند بار به محل تصادف مادرش برگشته بود.

برخی کارشناس‌ها، ادامه زندگی این توله را به دلیل سن کم و عدم توانایی در شکار غیرممکن ارزیابی کرده بودند در صورتی که رئیس ذخیره‌گاه زیستکره توران شاهرود در گفت‌وگو با ایسنا عمر این توله را بیش از یک سال اعلام کرد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.