| کد خبر: 90063 |

سرپرست راه روستایی در نشست مدیران کل استان‌ها

◄ تمرکز ۸۰ درصد پروژه‌های ناتمام روستایی در ۱۰ استان / لزوم طراحی پروژه‌های ویژه حومه کلان‌شهرها

تین‌نیوز | سرپرست معاونت راه روستایی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 80 درصد پروژه‌های ناتمام راه روستایی در 10 استان کشور متمرکز است، تصریح کرد: امیدواریم از 10 استان که فشار بیشتری را متحمل می‌شوند داشته باشیم.

به گزارش تین نیوز، سید حسین میرشفیع در نشست سالانه مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها با وزیر راه و شهرسازی گفت: به پروژه‌هایی که سال گذشته در حوزه راه‌ روستایی در قالب ردیف متفرقه یا پروژه‌هایی که سال‌های قبل از طرف ستاد وزارتخانه ابلاغ شده بود امسال یک ردیف ملی مستقل به میزان 600 میلیارد تومان در پیوست قانون بودجه اختصاص یافت. بنابراین استان‌ها نسبت به تکمیل پروژه‌های ملی راه‌های روستایی که از گذشته ابلاغ اعتباری داشته اند اقدام کنند.

وی افزود: طبق وعده شخص وزیر راه و شهرسازی و معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل ایشان در اولین ابلاغ اسناد خزانه تعهدات راه‌های روستایی را تأمین کنند تا بتوان تعهدات سال گذشته از محل اسناد خزانه را اجرا کنیم تا بخش زیادی از بدهی پیمانکاران پرداخت شود.

سرپرست معاونت راه روستایی ضمن درخواست از مدیران کل راه و شهرسازی برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام روستایی  گفت: البته در مواردی که پیمانکاران توان مالی ندارند نباید آن‌ها را مجبور به فعالیت کرد. هرچند به مردم روستاها مدیون هستیم که هنوز از امکانات اولیه راه برخوردار نیستند. اما با توجه به وضعیت مالی و مطالبات پیمانکاران فشاری به آن‌ها وارد نشود.

میرشفیع با بیان اینکه از ظرفیت پیمانکارانی که توانایی مالی دارند استفاده شود، گفت: قیر مورد نیاز پروژه‌های راه روستایی از سوی وزارتخانه تأمین و از محل اسناد خزانه تمام مطالبات پیمانکاران پرداخت خواهد شد. علاوه بر اسناد خزانه اسلامی روش‌های دیگری برای تأمین اعتبارات راه‌های روستایی پیش‌بینی شده است.

وی گفت: در حوزه اقتصاد مقاومتی برنامه‌های وزارتخانه برای راه‌های روستایی از طرف وزیر راه و شهرسازی تقدیم رهبر انقلاب شده است. ضمن اینکه این برنامه‌ها برای رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس‌جمهور نیز ارسال شد که در این گزارش اعلام‌شده 91 درصد از جمعیت روستاهای کشور از راه‌ آسفالته برخوردار هستند و این میزان به 95 درصد جمعیت می‌رسد.

سرپرست معاونت راه‌های روستایی بیان داشت: علاوه بر این اختلاف استان‌های محروم در حوزه راه‌های روستایی را نسبت به سایر استان‌ها به حداقل ممکن خواهیم رساند. بنابر این باید 13 هزار کیلومتر راه روستایی طی دو سال آسفالت شود تا روستاهای بالای 50 خانوار از راه‌های روستایی برخوردار شوند.

میر شفیع با بیان اینکه 4 هزار کیلومتر راه روستایی به‌صورت مشارکتی روکش آسفالت خواهد شد افزود: ردیف اعتباری راه‌های روستایی به‌عنوان توسعه، تکمیل و بهسازی در نظر گرفته‌شده است، بنابراین در بخش نگهداری راه‌ها سازمان راهداری و ادارات کل تابعه در استان‌ها وظیفه نگهداری راه‌های روستایی را بر عهده‌دارند.

وی با بیان اینکه شاخص IRI (شاخص کیفیت راه‌ها) به استان‌ها ابلاغ‌شده و باید رعایت شود خاطرنشان کرد: شرایط اختصاص قیر برای پروژه‌های راه‌سازی همانند سال گذشته است با این تفاوت که در سال گذشته نگران عدم تخصیص سهمیه بودیم اما خوشبختانه از ابتدای امسال در بودجه وزارت نفت در نظر گرفته‌شده که بر اساس آن یک‌میلیون و 240 هزار تن قیر معادل 930 میلیارد تومان سهمیه وزارت راه و شهرسازی در بودجه وزارت نفت پیش‌بینی شده است.

سرپرست راه روستایی ازعان کرد: سهمیه قیر در سال جاری به‌صورت رایگان برای پروژه‌های پیمانی و امانی اختصاص می‌یابد درحالی‌که سال گذشته متأسفانه 800 میلیون تن قیر تخصیص یافت.

میرشفیع با بیان اینکه 80 درصد پروژه‌های ناتمام راه روستایی در 10 استان کشور متمرکز است اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم حمایت لازم  از این 10 استان که فشار بیشتری را متحمل می‌شوند داشته باشیم.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل گفت: پروژه‌های آزادراهی مهمی در دست اجرا است که به روش‌های مختلف BOT(ساخت-بهره‌برداری- انتقال) و مشارکتی قابل اجرا است. ضمن اینکه می‌توان بزرگراه‌های موجود و برخی از کمربندی‌های موجود را در قالب آزادراه تکمیل و بهره‌برداری کرد.

میرشفیع یادآور شد: در حومه شهرهای بزرگ نیز باید طراحی ویژه‌ای داشته باشیم تا هزینه‌های مضاعف در حوزه راه‌سازی به کلان‌شهرها تحمیل نشود
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.