در گفتگوی تیننیوز با مجری طرح توسعه فرودگاه رامسر عنوان شد:
◄ بودجه لازم برای تکمیل طرح توسعه فرودگاه رامسر؛ ۱۴۰میلیاردتومان / علت تاخیر در ساخت نخستین باند بتنی کشور
تین نیوز | مجری طرح توسعه فرودگاه رامسر می گوید برای تکمیل طرح توسعه این فروگاه، در مجموع 140 میلیارد تومان لازم است.
هوشنگ پاکدل در گفتگو با تین نیوز، درباره آخرین وضعیت طرح توسعه فرودگاه رامسر اظهار کرد: در حال حاضر تنها هواپیماهای ای تی آر، قابلیت نشست و برخاست در این فرودگاه را دارند.
پاکدل افزود: این فرودگاه توسط شرکت فرودگاه ها در سال 88 برای پرواز ایرباس 600 - 300 طراحی و در اواخر 88 برای ساخت باند (به طول 2600متر و عرض 60متر، با احتساب شانه ها) به پیمانکار واگذار شد. از آن زمان تاکنون، حدود 80 میلیارد تومان برای احداث باند جدید و آزادسازی معارض ملکی و ساختمان هایی که به نحوی مانع اجرای عملیات بوده اند (از جمله دانشکده ملاصدرا) و همچنین انحراف خط لوله گاز شهری، هزینه شده است.
موانع پیشرفت پروژه؛ از خشک کردن دریا تا تملک زمین و ویلا
وی درباره مشکلات موجود در راه توسعه فرودگاه رامسر گفت: این فرودگاه، چسبیده به دریای خزر است که برای ساخت باند جدید، نیاز به پیشروی و ساخت باند در دریا بودیم، همچنین معارضات زیادی در ابتدای فرودگاه وجود داشته که موانعی جدی برای پیشرفت عملیات بوده است.
مجری طرح توسعه فرودگاه رامسر در اشاره به برخی معارضان این پروژه اظهار کرد: 73 دستگاه ویلا به ارزش 8 تا 10 میلیاردتومان در ابتدای باند قرار دارند که باید تملک شوند. همچنین زمینهای "فدک" متعلق به سپاه، در انتهای باند، جزو موانع پروازی است. برای تملک این زمینها تاکنون 4 میلیارد تومان پرداخت شده اما هنوز 3.6 میلیارد تومان باید پرداخت کنیم که بر اساس مذاکراتی که برای آزادسازی کامل این زمین ها انجام شده، به زودی بخش گسترده ای از آنها آزاد خواهد شد.
به گفته وی، علاوه بر مشکل معارضات موجود، مشکلات مربوط به اجرای پروژه در دریا، عدم دسترسی مناسب و نزدیک به مصالح مناسب برای زیرسازی، محدودیت های ترافیکی برای حمل و جابجایی مصالح در شمال کشور، بارندگی های متعدد و روزانه در این منطقه و نیز تامین منابع مالی، از جمله دشواری های جدی است که این پروژه با آنها مواجه است و موانعی برای پیشرفت پروژه ایجاد کرده است.
علت تاخیر در ساخت اولین باند بتنی کشور
وی یادآور شد: ساخت باند فرودگاه رامسر به عنوان اولین باند بتنی فرودگاهی کشور، قبل از باند فرودگاه تبریز آغاز شد اما به دلیل مشکلات بیان شده و همچنین به خاطر کار با دستگاه فینیشر بتن با عرض 6 متر (در مقابل دستگاه فینیشر با عرض 15 متر در تبریز) و همچنین فاصله 200 کیلومتری با کارخانه سیمان و بارندگی های روزانه، با تاخیر مواجه شد.
پاکدل افزود: از آنجا که ساخت این باند، اولین تجربه کار با فینیشر بتن در ایران بود، به دلیل خرابی دستگاه، در برخی مواقع بیش از یک ماه برای تهیه قطعات یدکی دستگاه، مجبور به بتنریزی دستی بودیم.
نیاز به بودجه 10میلیاردی برای تامین روشنایی باند
مجری طرح توسعه فرودگاه رامسر اضافه کرد: در حال حاضر ساخت باند، تقریبا تمام شده و تنها 15 روز کاری برای تکمیل آن نیاز است اما به دلیل درگیری انتهای باند جدید با باند در دست بهرهبرداری، امکان تکمیل باند نیست. همچنین شرکت فرودگاه ها قبل از تامین روشنایی باند جدیدالاحداث، مجوز لازم برای بهره برداری از باند جدید را برای تکمیل باند نمی دهد.
وی ادامه داد: برای تامین روشنایی باند، نیاز به حداقل 10 میلیارد تومان بودجه داریم تا بتوانیم از باند فعلی بهره برداری کنیم که هنوز این اعتبار، تامین نشده است.
هزینه 140 میلیاردی در مقابل بودجه 8 میلیاردی
پاکدل یادآور شد: برای تکمیل طرح توسعه فرودگاه از جمله اجرای پروژه ترمینال، ساختمان های جنبی پیشبینی شده در طرح، محوطه سازی، احداث پارکینگ و ایجاد راه های دسترسی و در نهایت بهره برداری، نیاز به تملک 73 دستگاه ویلای موجود در ابتدای باند، 2هکتار زمین های فدک و 8 هکتار زمین های شالیزار است که در مجموع 140 میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت.
مجری طرح توسعه فرودگاه رامسر ادامه داد: این در حالی است که در سال جاری، تنها 8 میلیارد تومان برای این طرح پیش بینی شده است، بنابراین تنها هدف گذاری انجام شده برای سال جاری، تکمیل باند تامین روشنایی و آزادسازی منطقه استریپ، واقع در زمین های فدک و شروع بهره برداری از باند جدید، با استفاده از امکانات موجود (از جمله اپرون و ترمینال موجود) خواهد بود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.