| کد خبر: 8042 |

در گفتگوی تین‌نیوز با مجری طرح توسعه فرودگاه رامسر عنوان شد:

◄ بودجه لازم برای تکمیل طرح توسعه فرودگاه رامسر؛ ۱۴۰میلیاردتومان / علت تاخیر در ساخت نخستین باند بتنی کشور

تین نیوز | مجری طرح توسعه فرودگاه رامسر می گوید برای تکمیل طرح توسعه این فروگاه، در مجموع 140 میلیارد تومان لازم است.

هوشنگ پاکدل در گفتگو با تین نیوز، درباره آخرین وضعیت طرح توسعه فرودگاه رامسر اظهار کرد: در حال حاضر تنها هواپیماهای ای تی آر، قابلیت نشست و برخاست در این فرودگاه را دارند.

پاکدل افزود: این فرودگاه توسط شرکت فرودگاه ها در سال 88 برای پرواز ایرباس 600 - 300 طراحی و در اواخر 88 برای ساخت باند (به طول 2600متر و عرض 60متر، با احتساب شانه ها) به پیمانکار واگذار شد. از آن زمان تاکنون، حدود 80 میلیارد تومان برای احداث باند جدید و آزادسازی معارض ملکی و ساختمان‌ هایی که به نحوی مانع اجرای عملیات بوده اند (از جمله دانشکده ملاصدرا) و همچنین انحراف خط لوله گاز شهری، هزینه شده است.

موانع پیشرفت پروژه؛ از خشک کردن دریا تا تملک زمین و ویلا
وی درباره مشکلات موجود در راه توسعه فرودگاه رامسر گفت: این فرودگاه، چسبیده به دریای خزر است که برای ساخت باند جدید، نیاز به پیشروی و ساخت باند در دریا بودیم، همچنین معارضات زیادی در ابتدای فرودگاه وجود داشته که موانعی جدی برای پیشرفت عملیات بوده است.

مجری طرح توسعه فرودگاه رامسر در اشاره به برخی معارضان این پروژه اظهار کرد: 73 دستگاه ویلا به ارزش 8 تا 10 میلیاردتومان در ابتدای باند قرار دارند که باید تملک شوند. همچنین زمین‌های "فدک" متعلق به سپاه، در انتهای باند، جزو موانع پروازی است. برای تملک این زمین‌ها تاکنون 4 میلیارد تومان پرداخت شده اما هنوز 3.6 میلیارد تومان باید پرداخت کنیم که بر اساس مذاکراتی که برای آزادسازی کامل این زمین ها انجام شده، به زودی بخش گسترده ای از آنها آزاد خواهد شد.

به گفته وی، علاوه بر مشکل معارضات موجود، مشکلات مربوط به اجرای پروژه در دریا، عدم دسترسی مناسب و نزدیک به مصالح مناسب برای زیرسازی، محدودیت های ترافیکی برای حمل و جابجایی مصالح در شمال کشور، بارندگی های متعدد و روزانه در این منطقه و نیز تامین منابع مالی، از جمله دشواری های جدی است که این پروژه با آنها مواجه است و موانعی برای پیشرفت پروژه ایجاد کرده است.

علت تاخیر در ساخت اولین باند بتنی کشور
وی یادآور شد: ساخت باند فرودگاه رامسر به عنوان اولین باند بتنی فرودگاهی کشور، قبل از باند فرودگاه تبریز آغاز شد اما به دلیل مشکلات بیان شده و همچنین به خاطر کار با دستگاه فینیشر بتن با عرض 6 متر (در مقابل دستگاه فینیشر با عرض 15 متر در تبریز) و همچنین فاصله 200 کیلومتری با کارخانه سیمان و بارندگی های روزانه، با تاخیر مواجه شد.

پاکدل افزود: از آنجا که ساخت این باند، اولین تجربه کار با فینیشر بتن در ایران بود، به دلیل خرابی دستگاه، در برخی مواقع بیش از یک ماه برای تهیه قطعات یدکی دستگاه، مجبور به بتن‌ریزی دستی بودیم.

نیاز به بودجه 10میلیاردی برای تامین روشنایی باند
مجری طرح توسعه فرودگاه رامسر اضافه کرد: در حال حاضر ساخت باند، تقریبا تمام شده و تنها 15 روز کاری برای تکمیل آن نیاز است اما به دلیل درگیری انتهای باند جدید با باند در دست بهره‌برداری، امکان تکمیل باند نیست. همچنین شرکت فرودگاه ها قبل از تامین روشنایی باند جدیدالاحداث، مجوز لازم برای بهره برداری از باند جدید را برای تکمیل باند نمی دهد.

وی ادامه داد: برای تامین روشنایی باند، نیاز به حداقل 10 میلیارد تومان بودجه داریم تا بتوانیم از باند فعلی بهره برداری کنیم که هنوز این اعتبار، تامین نشده است.

هزینه 140 میلیاردی در مقابل بودجه 8 میلیاردی

پاکدل یادآور شد: برای تکمیل طرح توسعه فرودگاه از جمله اجرای پروژه ترمینال، ساختمان های جنبی پیش‌بینی شده در طرح، محوطه سازی، احداث پارکینگ و ایجاد راه های دسترسی و در نهایت بهره برداری، نیاز به تملک 73 دستگاه ویلای موجود در ابتدای باند، 2هکتار زمین های فدک و 8 هکتار زمین های شالیزار است که در مجموع 140 میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت.

مجری طرح توسعه فرودگاه رامسر ادامه داد: این در حالی است که در سال جاری، تنها 8 میلیارد تومان برای این طرح پیش بینی شده است، بنابراین تنها هدف گذاری انجام شده برای سال جاری، تکمیل باند تامین روشنایی و آزادسازی منطقه استریپ، واقع در زمین های فدک و شروع بهره برداری از باند جدید، با استفاده از امکانات موجود (از جمله اپرون و ترمینال موجود) خواهد بود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • یک کارشناس وزارت راه 0 0

    چه دلیلی داره اینهمه هزینه برای فرودگاه رامسر شود که هیچ توجیهی نداره! نه توجیه اقتصادی ونه اجتماعی و نه سیاسی. توسعه این فرودگاه قدیمی کوچک در دولت قبل صرفا با پیگیری جناب مشایی و با هزینه هنگفت شروع شده بنظرم با اصلاحاتی در طرح با توجه به نیاز منطقه باید هزینه را کاهش داد.

  • محمد 0 0

    ساخت این فرودگاه کاملا سیاسی و با حمایت حلقه اول دولت دهم از منابع بیت المال و بدون توجیه اقتصادی انجام پذیرفت حتی در صورت تکمیل آن با هزینه اعلام شده? باز. فاقد توجیه استتملک اراضی و ساخت برج مراقبت جدید از الزامات است بعد انشالله هواپیما پیدا می کنند که ۳۰۰. مسافر را ببرد رامسر???? جناب پاکدل چه گلی به سر فرودگاه امام زد که حالا مجری طرح رامسر است. کاشکی نظر تخصصی شرکت فرودگاههای کشور را برای پروژهرامسر و فرودگاه امام می پرسیدیهنوز بدهی ملاکین زمین های فرودگاه امام انجام نشده قابل توجه دکتر نوریان????

  • کارشناس 0 0

    منصفانه باید قضاوت کرد در این رابطه مجری طرح مقصر نیست بلکه با ابلاغ وزیر مجری شده است این طرحی است که شرکت فرودگاهها بعنوان طرح توسعه فرودگاهها تعریف کرده و جز قاتون بودجه است و اجرای آن همانند سایر طرحها ئی که اصلا توجیه فنی و اقتصادی ندارن(شاید بیش از ۱۰۰ طرح در حال اجرا) از طرف وزارت راه می بایست اجرا شوند و خود وزیر هم الان جلوی انها را نمی تواند بگیرد. در خصوص اقای مهندس پاکدل اگر منصفانه قضاوت کنیم از مدیران باتجربه ای است که همیشه در عملکردش موفق بوده از زمانی که ایشان از فرودگاه امام رفته است شاهد تعطیلی نه تنها یک طرح بلکه کل طرحها تعطیل شده است.

  • مهندس ناظر پروژه 0 0

    من با توجیه داشتن این ظرح کاری ندارم ولی باید گفت این طرح بلحاظ موارد ذیل از سایر پرح های شرکت فرودگاهها متمایز است. ۱ - این فرودگاه بخاطر مجاور دریا بودن یکی از زیباترین فرودگاههای کشور در آیند خواهد بود ۲ - در صورت راه اندازی امکان هجوم گردشگران از کشور های عربی به این شهر محتمل است.(در صورت مدیریت صحیح امکان دارد) ۳ - احجام عملیاتی پروژه و وجود معارضات زیاد این طرح را از سایر طرحها متمایز می کند برای نمونه یک پل دو دهانه به زول ۲۲۰ متر که حدود ۳۰۰ شمع ۲۰الی ۳۰ متری زده شده، اجرای زهکش عمقی به طول تقریبی ۴۵۰۰متر با استفاده از ژئوگرید و لوله گذاری، و اجرای تتراپاد(موج شکن) کنار ساحل به طول تقریبی ۳ کیلومترو اجرای یک پل بدهانه ۲.۵ متری برای عبور لوله گاز بطول ۲۴۰ متر و…پس این طرح قابل مقایسه با سایر طرحها نیست. البته حدود ۲۴ میلیار تومان فقط هزینه تملک می باشدو…در کدام فرودگاه کشور این حجم عملیات انجام شده است.

  • مهر نیوز 0 0

    سلام بنده از همه مسئولین محترم که در ارقائ کیفی فرودگاه رامسر کمک کرده اند تقدیر و تشکر مینمایم ضمنا از مسئولین محترم شرکت فرودگاههای کشور و وزارت راه درخواست دارم هرچه سریعتر(ظرف ۲ - ۳ ماه آینده) نسبت به اتمام باند فرودگاه رامسر اقدام نمایند.

  • کتالم زاده 0 0

    آقای مهر نیوز شما می فرمائید ۲ یا ۳ ماه من می گویم یکسال اگر تمام شد؟ ضمنا مهندس محترم ناظر پرو‍ه زیبائی سازه یک طرف کار است اما CAST analyses آن مهمتر است شما چطور می فرمائید سیل عظیم مسافران گسیل می گردند با کدام مدل اقتصادی؟ آیا سرمایه گذاری تو مشهد، تبریز و مهرآباد کم است جناب مهنس ناظر سطوح پرواز یمهرآباد افتضاح است اگر در چنین جاهائی اتلاف بیت المال نمی شد شاید!!! می توانستیم در فرودگاه های مذکور کار های مفید تری انجام دهند جناب محمد آقا کسی نگفت آقای پاکدل زحمت نکشیدند بلکه انجام این پروزه با این هزینه سنگین توجیه ندارد تو را بخدا واقع بین باشید

  • کارشناس شرکت فرودگاهها 0 0

    جناب آقای کتالم زاده و … باید انصاف رو رعایت کرد همانطوری که فرمودید در زمان مجری گری اقای مهندس پاکدل در فرودگاه امام علیرغم نبود بودجه کافی و بدهکاری هنگفت مجری به پیمانکاران ایشان توانسته بود کلیه پروژه های فاز یک را که سالها بلاتکلیف بود از جمله VIP دولت، اتمام اسکلت بتنی ترمینال زیارتی، ساختمان جنوبی و خود پل ارتباطی، تاسیسات زیر بنائی هتل و مسجد، اتمام آسفالت ریزی لایه اول باند جنوبی، بتنی کردن ۷۵۰۰۰ متر مربع اپرون مسافری، تحویل ساختمان اداره کل، گذر نامه و دادگاه و… را باتمام رسانیده و تحویل نمایند. ولی از زمانی که برکنار شدند علیرغم اینکه توسعه فرودگاه امام یکی از دغدغه های اقای وزیر بود ولی تمامی پروژهها مسکوت مانده و کسی پیگیری نمی کند. البته حتی هتل بایستی فروردین امسال افتتاح میشد که آنهم بتعویق افتاده است.