| کد خبر: 70650 |

◄ خطا در قیمت‌گذاری در حمل و نقل ریلی به معنی از دست رفتن بازار و سپردن آن به رقبا است

تین نیوز | موضوع توسعه ریلی و افزایش سهم حمل و نقل ریلی در بخش بار و مسافر موضوعی است که در چندگذشته محور سیاستگذاری های حمل و نقلی کشور بووده است اما با این حال نوروز امسال حوزه مسافری ریلی با استقبال زیادی از سوی مردم مواجه نشد.

مجید بابایی کارشناس حمل و نقل ریلی معتقد است:
" برای تحلیل عملکرد حمل و نقل ریلی باید به هر دو طرف عرضه و تقاضا توجه داشت. توجه صرف به طرف تقاضا و اعمال سیاست های تعرفه ای چندان مطلوب نیست و همزمان باید به طرف عرضه و ظرفیت سازی های جدید نیز توجه داشت.
یکی از مشکلات بخش ریلی برخلاف آنچه تصور می شود که تعرفه عامل اصلی در کاهش ضریب اشغال صندلی هاست، کیفیت خدمات در ناوگان موجود است.

به دلیل سیاستگذاری های غلط گذشته چه در حوزه قیمت گذاری و چه در سایر امور مرتبط با خصوصی سازی ریلی عملا فرایند سرمایه گذاری جدید برای تامین ناوگان نو با اختلال مواجه گردیده و توجیه لازم برای بخش خصوصی نداشته است. همین امر سبب افزایش عمر ناوگان و به مرور کاهش کیفیت خدمات گردیده است. اما مادامیکه تعرفه ها تصنعی پائین نگهداشته شده بودند همچنان متقاضی برای بخش ریلی بسیار بیشتر از ظرفیت های موجود بود.

طی دو سال اخیر سیاست قیمت گذاری به سمت واقعی تر شدن حرکت نمود که باز هم تاکید می کنم سیاست درستی بوده است چرا که حالا می توان ادعا نمود نقطه تعادلی که بخش ریلی در آن قرار گرفته واقعی تر و نشان دهنده توان عملیاتی بخش از نظر مشتری است(نه از نظر فنی و ظرفیت واقعی قطارها).

اما در این نقطه تعادلی جدید هم بخش خصوصی منفعت نمی برد چرا که اولا امکان افزایش بی رویه قیمت ها را نخواهد داشت در حالیکه همچنان تورم و افزایش هزینه ها را خواهیم داشت. ثانیا در این نقطه تعادلی موجود سرمایه گذاری جدید هم برای توسعه ناوگان جدید که می تواند برای مشتری جذابیت داشته باشد و حتی نقطه تعادلی قیمتی جدید ایجاد نماید صورت نمی گیرد چون از منظر اقتصادی توجیه ندارد.

پس چه باید کرد؟ آیا با افزایش عمر ناوگان به مرور شاهد کاهش مشتری در بخش ریلی باشیم؟ یا اینکه با انجماد قیمت ها همان راه غلط گذشته را ادامه دهیم؟
دو راه حل همزمان متصور خواهد بود: اولا بسته های حمایتی دولت در تشویق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری تامین ناوگان به معنای واقعی عملیاتی گردد. ثانیا بخش خصوصی مدیریت بهتری بر دارایی های خود اعمال نماید و با ارائه برخی خدمات نوین و نوآور جذابیت بخش مسافری ریلی را برای ایجاد نقطه تعادلی جدید قیمت افزایش دهد.

سیاست جدید راه آهن در واگذاری مسئولیت تمام و کمال تعیین تعرفه به بخش خصوصی در مورد ناوگان جدید را کاملا تائید می کنم و پیشنهاد می کنم امروز بهترین زمان برای تسری این سیاست حتی به ناوگان موجود می باشد. قطعا بخش خصوصی خوب می داند که خطا در قیمت گذاری به معنی از دست رفتن بازار و سپردن آن به رقبا می باشد."

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مهدی 0 0

    شما به این نکته هم توجه کن که قطار رقبایی مثل هواپیما و اتوبوس vip دارد که روز به روز در حال قوی تر شدن هستند. من دو نمونه مثال برای شما میارم: اتوبوس vip تهران - تبریز از قطار ۴ تخته درجه ۱ ارزان تر هست و اینکه قطار های این مسیر ۱۳ ساعت طول می کشه تا به مقصد برسند اما اتوبوس در همین مسیر کمتر از ۹ ساعت مسیر رو طی می کنه. نمونه دیگه این که شما با هزینه یک بلیت قطار درجه یک معمولی می تونید در اغلب روزهای سال با هواپیما به مشهد سفر کنید… پس راه حل اشتباه ندید باید راهی به جز بالا کشیدن تعرفه پیدا کرد…