| کد خبر: 59446 |

◄ اخبار خودرو در هفته گذشته / از نتایج مذاکرات وین تا تکذیب سلب مسئولیت از ستاد سوخت

تین نیوز | دلیل واردات مخازن سوخت CNG به کشور، نتایج مذاکرات وزیر صنعت در وین، لزوم نگاه ویژه به زنجیره تامین صنعت قطعه سازی، برخورد هوشمندانه وزیر صنعت با هیئت اقتصادی آلمان، مخالفت با واردات، سلب مسئولیت نوسازی از ستاد مدیریت سوخت صحت ندارد، از جمله اخبار مهم در بخش خودرو در هفته گذشته محسوب می شوند.

به گزارش تین نیوز، رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت در واکنش به واردات مخازن سوخت CNG مشابه تولید داخل توسط خودرو سازان به کشور، گفت: به نظر می رسد خودرو سازان این اقدام را در پی بروز مشکلات عدیده در مخازن سوخت موجود انجام داده باشند.
 
بیژن حاج محمد رضا با اشاره به نیاز بالای خودرو سازان کشور به استفاده از مخازن استاندارد سوخت CNG در تولیدات خود، ابراز داشت: به دلیل وجود برخی مشکلات در نحوه استاندارد سازی برخی مخارن و به لحاظ عدم برخورداری از استانداردهای جهانی برخی مخازن تولید داخل استفاده از منابع خارجی اجتناب ناپذیر خواهد بود.
 
رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت در ادامه افزود: دیده شده بعضا رانندگان به استفاده از کپسول های خانگی بیش از بهره گیری از مخازن سوخت رغبت نشان می دهند و علت آن را ترس از انفجار عنوان کرده اند. قطعا ضروری است همکاری میان سازندگان قطعات و خودروسازان به مرحله جدیدی وارد شود تا از ادامه بی اعتمادی به صنعت خودرو کشور جلوگیری به عمل آید.

نتایج مذاکرات وزیر صنعت در وین
رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی با تشریح جزئیات مذاکرات معدنی وین، از موافقت یک شرکت آلمانی برای تأمین اعتبار بخش معدن در ایران خبر داد و گفت: اروپایی‌ها به همکاری در حوزه خودرو و تأمین مالی پروژه‌ها علاقمندند.
  
مهدی کرباسیان در مراسم امضای قرارداد تجهیز، بهره‌برداری و فروش محصولات معدنی زغال‌سنگ خمرود اظهار داشت: در مورد موضوع خام‌فروشی مواد معدنی هیچ وقت نمی‌توانیم به عدد صفر برسیم، زیرا میزان تولید و نیاز داخل با یکدیگر برابر نیستند و این مسئله باعث شده تا در برخی موارد خام‌فروشی داشته باشیم.
 
وی در ادامه با اشاره به مذاکرات معدنی انجام شده در وین، اظهار داشت: در این سفر با شرکت‌های معتبر بین‌المللی مذاکره کردیم و طرف ایرانی تأکید داشت که شرکای خارجی که قصد همکاری با ایران در حوزه ماشین‌آلات و تکنولوژی را دارند، باید به دنبال انتقال تکنولوژی و دانش فنی به کشورمان باشند.

لزوم نگاه ویژه به زنجیره تامین صنعت قطعه سازی 
صنعت خودروسازی یكی از مهم‌ترین صنایع كشور است و در این میان مهم‌ترین بخش صنعت خودروسازی، زنجیره تامین قطعات آن است که تلاش در جهت بهینه‌سازی طراحی و اداره این زنجیره چه در سطح جهانی و چه در سطح ایران، دستاوردهای بزرگی برای سایر صنایع به ارمغان آورده است.
 
محمدرضا شیخ کبیر، عضو هیات مدیره انجمن لجستیک ایران با بیان اینکه کامل ترین زنجیره تامین در صنعت خودروسازی کشور وجود دارد، گفت: 4 درصد تولید ناخالص ملی کشور را صنعت خودروسازی به خود اختصاص داده است.
 
وی با طرح این پرسش که برای این 4 درصد در طرح تحول نظام اقتصادی کشور باید چه اقدامی در زمینه زنجیره تأمین صورت گیرد، تصریح کرد: در طرح تحول نظام اقتصادی یکی از موضوعاتی که به زنجیره تامین مربوط می شود، بحث طرح تحول نظام توزیع است. نظام توزیع می تواند هزینه های لجستیک را تحت تاثیر قرار دهد و در کاهش هزینه ها به شدت موثر باشد ولی متاسفانه این طرح برای تصویب هنوز به مجلس ارائه نشده است.
 
وی افزود: از دولت انتظار می رود که هرچه سریعتر طرح تحول نظام توزیع را مشخص کند تا در بخش کاهش هزینه ها شاهد اثر بخشی آن باشیم. در سال 92 از سهم گردش ریالی صنعت خودرو 8 درصد به جهت تیراژ مربوط به واردات است و 92 درصد به تولید داخل مربوط می شود. از این 8درصد 52درصد ریالی است یعنی از گردش مالی 38 هزار میلیاردی 50 درصد ریالی را به خودش اختصاص داده، این بدان معناست که ساز و کار دیگری برای نظام زنجیره تامین این صنعت مورد نیاز است.

برخورد هوشمندانه وزیر صنعت با هیئت اقتصادی آلمان
مشاور وزیر صنعت در بخش فناوری و اطلاعات در خصوص دستاوردهای توافق هسته ای و حضور گروه 100 نفره اقتصادی آلمان در این وزارتخانه، گفـت: حضور گروه اقتصادی در ایران در سطح دولت ها انجام گرفت و نتیجه گیری از آن در کوتاه مدت، منطقی به نظر نمی رسد.
 
علی محمد گودرزی تصریح کرد: بخشی از اقتصاد صنعت و بخشی از صنعت را صنایع خودرویی تشکیل داده اند که از یکدیگر متاثر می شوند. اعلام نظر در خصوص حضور گروه اقتصادی آلمان در یک بازه زمانی کوتاه قطعا منطقی نیست.
 
وی با بیان اینکه در این باره حداقل پس از یک ماه از حضور هیئت خارجی می توان اظهار نظر کرد، افزود: بازار خودرو ایران به دلیل پتانسیل و ظرفیت پذیرش بالا، همواره مورد توجه ویژه خودرو سازان جهان بوده و از حضور در آن استقبال شده است.
 
گودرزی با تاکید بر اینکه وزارت صنعت در انعقاد قرارداد و صدور مجوز حضور خودروسازان دیگر کشورها بسیار هوشمندانه عمل می کند، گفت: وزیر صنعت کشورمان در دیدار با گروه آلمانی مخالفت ایران را با واردات اعلام داشته است.
 
وی خاطر نشان کرد: شاخص های ایران در عقد قرارداد با دیگر کشورها، سرمایه گذاری و انتقال دانش فنی است و از آن عدول نخواهد کرد.

سلب مسئولیت نوسازی از ستاد مدیریت سوخت صحت ندارد
در پی انتشار اخباری مبنی بر واگذاری اختیارات نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی به وزرات راه، سرپرست نوسازی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در این باره گفت: در این خصوص مصوبه ای از سوی دولت دریافت نشده است.
 
سید وحید سعادت با بیان اینکه مسئولیت نوسازی ناوگان از ستاد به هیچ یک از وزارتخانه ها واگذار نشده است، افزود: تنها مسئولیت اجرایی به بخش های دیگر منتقل خواهد شد و ستاد مدیریت سوخت همچنان نقش نظارت عالیه خود بر نوسازی ناوگان فرسوده را بر عهده دارد.
 
وی تاکید کرد: ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت از این پس مسئول هماهنگی ها در سطح کلان و پیگیری امور در بخش نوسازی حمل و نقل عمومی بوده و وظایف اجرایی را به سایر بخش ها خواهد سپرد لذا گفتن این که مسئولیت نوسازی از ستاد حمل و نقل وسوخت سلب شده است، صحت ندارد.
 
سعادت یاد آورشد: اطلاعات در این باره کامل منتشر نشده و در اولین فرصت نسبت به شفاف سازی این خبر اقدام می شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.