| کد خبر: 39255 |

محدوده " طرح ترافیک " یا " خط قرمز عبور از قانون "

تین نیوز | معصومه آباد ، رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران در یادداشتی به عبور برخی شهروندان از قانون در روز بدون خودرو اشاره کرده است.
 
امسال روز هوای پاک را در حالی پشت سر گذاشتیم که در برخی از نقاط شهر تهران شاخص کیفیت هوا برای گروه های حساس در وضعیت نا سالم گزارش شد. این وضعیت که هشداری برای افراد حساس مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی و سالمندان است، می تواند موجب افزایش احتمال علائم تنفسی، تشدید بیماری و حتی مرگ زودرس شود.
 
ایده نامگذاری روز هوای پاک برای اولين بار در کشور تحت عنوان روز بدون خودرو شکل گرفت. این درست همان عقیده ایست که امروزه پس از گذشت 17 سال هنوز با چالش هایی رو به رو است و آن اینکه آیا به درستی این خودروها هستند که تیشه بر نای خسته شهر می زنند؟  
 
بر اساس گزارش جایکا تنها 28 درصد از سهم منابع آلاینده مختلف در انتشار آلایندگی در شهر تهران متعلق به صنایع اصلی، خدمات عمومی و خانگی و همچنین تبدیلات انرژی است. از سوی دیگر بر اساس مطالعات انجام گرفته 50 درصد سهم انتشار PM2.5 در سطح تهران منشأ انسانی دارد که از احتراق ناقص سوخت بنزین و گازوئیل خودروها و کارخانجات صنعتی و شن و ماسه ایی که در غرب شهر تهران مستقر هستند حادث می شود. بنا براین آنچه مسلم است تاثیر مستقیم کیفیت سوخت در میزان انتشار آلاینده های هواست. همین امر گواه سهم قابل توجه منابع آلاینده متحرک به ویژه انتشار آلاینده سرطان زای PM2.5 را در آلودگی شهر تهران است. 
 
از آنجا که هدف از اعلام روز ملی هوای پاک ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه است و این امر محقق نمی شود جز با مشارکت مردمی، بر این اساس روز گذشته هیچگونه مجوز طرح ترافیک روزانه ای به فروش نرسید اما متاسفانه درست در نقطه مقابل آنچه تصور می شد با هجمه ای از بی قانونی در سطح شهر مواجه شدیم به طوری که محدوده طرح ترافیک را به خط قرمزی برای عبور از قانون مبدل ساخت. 
 
از هر خیابان و کوچه منتهی به محدوده طرح و ترافیک که می گذشتیم با صحنه های شگفتی از سوی رانندگان متخلف رو به رو می شدیم از دویدن پشت پلاک گرفته تا کاغذ چسباندن بر روی آن و هر ترفندی را به هر قیمتی به کار می بندند تا از روی قانون به سادگی عبور کنند و ردی از خود به جای نگذارند. اینجاست که هنجارهای اجتماعی به سود منافع شخصی بی هیچ واهمه ای زیر سوال می رود و  باز هم قبح منکر دیگری در جامعه شکسته می شود و این بار تیر آن مستقیما خود قانون را نشانه گرفته است. کم مانده مردمان شهر به سخره نقش خاطرات شیرین گریز از چشم قانون را هم قلم زنند! و چه تلخ است باور این بی قانونی در متن جامعه ای که بر دوش مردانش بیرق راستی بلند می سازد.   
 
همانطور که امام صادق (ع) نیز فرمودند زندگی بدون احراز سه عامل حیاتی هوای پاک و تمیز، آب فراوان و گوارا، زمین حاصل خیز و قابل کشت گوارا نیست، لازم است تا مسئولین در امور اجرایی و نظارتی در راستای صیانت از حق بهره مندی از حیاتی سالم تمام قوای خویش را بکار گیرند و به منظور برخورد جدی با متخلفین برنامه ریزی اصولی انجام دهند. 
 
هر چند که اصالت فروش طرح خود جای بسی تامل دارد و به اعتقاد عده ای از منتقدان فروش روزانه طرح به نوبه خود نوعی قانون گریزی موجه است. چرا که محدوده طرح و ترافیک با گنجایش مشخص پذیرای ظرفیت محدودی خودرو در طول ساعات پر تردد است و صرفا پرداخت هزینه برای ورود به طرح نمی تواند توجیهی بر تحمیل آلودگی مازاد ناشی از خودروهای دارای طرح روزانه شود. مگر آنکه هزینه های دریافتی مستقیما در راستای برنامه های اجرایی مربوط به کاهش آلودگی در محدوده طرح و ترافیک مورد استفاده قرار گیرد. که این مهم تا کنون محقق نشده است.  
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.