| کد خبر: 38930 |

بوشهر چشم انتظار توسعه حمل‌ونقل دریایی

تین نیوز |  هرچند استان بوشهر با توجه به موقعیت جغرافیایی آن یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود اما چالش‌های این استان در حوزه تجارت و صنعت بی‌شمارند.
 
گرچه سواحل آبی و مرز با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، وجود ذخایر بزرگ گاز و انرژی و تولید محصولات کشاورزی خاص از مهم‌ترین مزیت‌های استان بوشهر است اما این استان با مشکلاتی در حوزه توسعه صنایع دریایی دست و پنجه نرم می‌کند.
کارشناسان می‌گویند توسعه صنایع دریایی نه‌تنها برای جوانان استان فرصت‌های گوناگون شغلی فراهم می‌کند بلکه می‌تواند منبعی مهم برای اشتغال نیروی کار دیگر استان‌های کشور باشد. استان بوشهر با معضلات بی‌شماری مانند بیکاری و اشتغالزایی مواجه است. همچنین به گفته کارشناسان در زمینه تربیت نیروهای متخصص که نیاز اصلی صنایع این استان است سرمایه‌گذاری جدی انجام نشده و همین امر سبب شده تا این استان برای جذب نیروی متخصص موردنیاز خود دست به دامن دیگر استان‌ها باشد که خود سبب تشدید بیکاری در بوشهر شده است.
صید ماهی و آبزیان دریایی، توربافی، صنایع کشتی و قایق‌سازی، طرح‌های گازی، نفتی و پتروشیمی، از جمله بسترهایی هستند که در صورت توجه و سرمایه‌گذاری می‌توانند زمینه‌های فعالیت چند هزار نیروی کار را فراهم کنند. در حوزه حمل‌ونقل دریایی نیز استان بوشهر زیرساخت‌های لازم را ندارد و اگر زیر ساخت‌های مناسب برای حمل‌ونقل دریایی و تجارت از راه آبی باز شوند، حجم صادرات و واردات کالاها را می‌توان به چند برابر حجم فعلی افزایش داد.
سید حسین معروف، نماینده اتاق بازرگانی و صنایع و معادن بوشهر نیز در مورد مشکلات و چالش‌های پیش روی صنعت و تجارت استان بوشهر به صمت می‌گوید: از عمده‌ترین مشکلات استان بوشهر مشکل نقدینگی است. بحث نقدینگی و کمبود سرمایه در گردش از مشکلات اصلی در صنایع بوشهر است.
او اظهار می‌کند: در حوزه صنعت دریایی ذخایر میگو و ماهی در استان بوشهر به شدت کاهش پیدا کرده است. صیادان همواره با دست خالی یا صید بسیار اندک از دریا به خشکی باز می‌گردند. در حوزه صادرات نیز استان بوشهر هم صادرکننده مواد معدنی در این استان است و هم به‌عنوان پایانه صادرات از دیگر استان‌ها برای صادرات کالاهای خود به بندر بوشهر مراجعه می‌کنند. در ایران پایانه اختصاصی برای صادرات مواد معدنی وجود ندارد اما در استان بوشهر قابلیت‌های خاصی برای صادرات مواد معدنی وجود دارد. 
 
اسکله، نیاز بوشهری‌ها
یکی از مشکلات اصلی استان بوشهر در حوزه حمل‌ونقل دریایی، وجود نداشتن اسکله و زیرساخت مناسب برای حمل‌ونقل کالاهای معدنی است. این استان با ۷۳۰ کیلومتر مرز دریایی و نزدیک به ۹۳۰ کیلومتر ساحل، ظرفیت مهمی برای انواع سرمایه‌گذاری در بخش تولید و صید آبزیان و همچنین طبیعت دریایی دارد. تولید میگو و شناسایی زمین‌های مستعد برای ایجاد استخرهای پرورش ماهی و میگو از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که می‌توان آنها را در استان بوشهر و مناطق ساحلی اجرا کرد. استان بوشهر یکی از مهم‌ترین استان‌های مهاجرپذیر کشور است که در صورت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف آن می‌تواند به یکی از مهم‌ترین بازارهای کار در سطح ملی تبدیل شود.خط ساحل و مرز طولانی استان بوشهر با کشورهای حاشیه خلیج فارس موجب شده تا در این استان بندرهای مهمی مانند بوشهر، گناوه، دیلم، ریگ، دیر، نگان، نخل تقی، عسلویه و بندر عامری شکل گیرد. در اهمیت این بندرها باید گفت بندر بوشهر با دارا بودن ۷ پست اسکله به طول بیش از ۱۷۰ متر، ظرفیت پذیرش کِشتی‌های ۱۵ هزار تنی و تخلیه و بارگیری بیش از ۳ میلیون تُن کالا را در سال دارد. در حوزه صنعت نیز تعداد جواز تاسیس صادره صنعتی در استان بوشهر تا پایان ۸ ماه سال ۹۲ تعداد ۱۷۳ فقره با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۴۴۵۱۰ میلیارد ریال و اشتغال ۴۴۹۸ نفر بوده است، گرچه مشکلات بی‌کاری همچنان به خودی خود باقی است. سیروس دهقانی، نماینده اتاق بازرگانی و صنایع و معادن بوشهر به صمت می‌گوید: از عمده‌ترین مشکلات استان بوشهر در حوزه تجارت و حمل‌ونقل دریایی، مناسب نبودن زیرساخت‌های حمل‌ونقل و صنعت دریایی با واردات و صادرات اجناس است. برای رفع این معضل باید زیرساخت‌های صادراتی مانند اسکله و پایانه صادراتی تقویت شوند. از بزرگترین مشکلات استان بوشهر در حوزه تجارت وجود نداشتن پایانه‌های تخصصی متناسب با حجم کالاها در امر صادرات و واردات است.او اظهار می‌کند: به نظر من راهکارهای مناسب برای حل این مشکل؛ ساخت اسکله‌ای مناسب برای حمل‌ونقل کالاها و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای تجارت کالا در استان بوشهر است. متاسفانه در این استان هنوز پایانه مناسبی برای حمل‌ونقل مواد معدنی وجود ندارد.دهقانی عنوان می‌کند: با وجود امکانات ضعیف استان بوشهر، صادرات خوبی از این استان انجام می‌شود. اگر امکانات حمل‌ونقل دریایی در این استان توسعه یابد، می‌توان خسارات ایجاد شده به دلیل کاهش قیمت نفت را با سود حاصل از تجارت دریایی از طریق استان بوشهر جبران کرد. چندی پیش در سفر ریاست‌جمهوری به بندر بوشهر طرح توسعه بندر بوشهر در جزیره نگین آغاز شد که این امر می‌تواند به توسعه و بهبود حمل‌ونقل دریایی بوشهر کمک کند. به گفته مسئولان این طرح شامل ۳ پروژه پایانه کانتینری، پایانه مواد فله مایع و پایانه چند منظوره است که در جزیره نگین احداث می‌شود. پایانه کانتینری ظرفیت ۶۰۰ هزار کانتینر و ۶۰۰ متر طول و ۶ دستگاه گنتری کرین(حمل کانتینر و محموله‌ها) را دارد که زمان ساخت برای پایانه کانتینری در جزیره نگین ۳۰ ماه در نظر گرفته شده است. این طرح می‌تواند مشکل حمل‌ونقل کالاهای معدنی از بوشهر را نیز رفع کند.
 
جذب سرمایه‌گذار خارجی
سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای اشتیاق بسیاری برای سرمایه‌گذاری بر روی گردشگری دریایی بوشهر از خود نشان داده‌اند. توسعه گردشگری می‌تواند در اقتصاد و توسعه صنعت و تجارت استان بوشهر تاثیرات مثبتی داشته باشد. منطقه نمونه گردشگری لیان و جزیره عباسک در مرکز استان به ترتیب با مساحت ۷۰۰ و ۱۴۰۰هکتار به دلیل نزدیکی با ساحل و برخورداری از چشم‌اندازهای منحصر به فرد از مهم‌ترین مکان‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری محسوب می‌شود. مزیت‌های استان بوشهر در بحث دریایی تنها به صادرات و واردات کالا ختم نمی‌شود بلکه سواحل این استان می‌تواند بسترهای مناسبی برای طبیعت‌گردی دریایی (اکوتوریسم) فراهم کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.