| کد خبر: 3540 |

آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به ایرلاین‌ها ابلاغ نشده است

تین نیوز | با وجود تاکید وزیر راه و شهرسازی بر آزادسازی قیمت بلیت هواپیما از اردیبهشت امسال، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در این‌باره گفت: این موضوع هنوز به‌صورت رسمی به ما ابلاغ نشده، اما ایرلاین‌ها آمادگی آزادسازی قیمت‌ها را دارند.
 
حمید غوابش افزود: یکی از راه‌های بهبود و ارتقای زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی آزادسازی قیمت‌هاست. یکی از الزامات این‌که بتوانیم فضای کسب و کار را تسهیل کرده و آنرا ارتقا دهیم، دور کردن محدودیت‌های نرخ‌گذاری و شبکه پروازی از این صنعت است.
 
وی تصریح کرد: ضرورت تسهیل و کاهش مقررات و تعیین مدل‌های کسب و کار توسط مدیران ایرلاین‌ها آزادسازی قیمت بلیت هواپیماست.
 
وی خاطرنشان کرد: الزامات قبل و بعد از آزادسازی قیمت بلیت هواپیما تفاوتی با هم ندارند و وقتی آزادسازی انجام می‌شود انتظار داریم سطح و گسترش فعالیت‌ها ایجاد شود.در نتیجه باید متناسب با این کار سطح نظارت‌ها هم ارتقا یابد. این موضوع اساسی‌ترین الزام مربوط به آزادسازی قیمت بلیت هواپیماست و سازمان هواپیمایی کشوری باید آمادگی لازم را داشته باشد تا با توسعه صنعت نظارت‌ها را هم توسعه دهد.
 
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تاکید کرد: آزادسازی در جهت کاهش موانع انجام می‌شود و به معنای کم کردن قوانین دست‌و پاگیر برای ایرلاین‌های داخلی است.
 
غوابش همچنین در واکنش به سخنان وزیر راه  مبنی بر این‌که با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما حمایت‌های دولتی از ایرلاین‌ها قطع می‌شود، گفت: در این بین باید 2 موضوع روشن شود؛ یکی فضای کسب و کار است که خارج از اداره و مدیریت ایرلاین‌هاست مانند نرخ سود، نرخ بهره بانکی، نرخ گمرکی، بیمه، حقوق کارکنان -که دولت آنرا سالانه افزایش می‌دهد -و مالیات بر ارزش افزوده که محیط کسب و کار شرکت‌های هواپیمایی را تشکیل داده است.
 
وی ادامه داد: این پارامترها روی بهای تمام شده خدمات اثر می‌گذارد، اما یک فضای دیگری هم مربوط به نحوه مدیریت و تعیین مدل کسب و کار ایرلاین‌هاست که متناسب با فرصت‌های تجاری و بازاری ایجاد شده و کسب و کارها هم شکل می‌گیرد. بنابراین دولت همیشه نقش تعیین کننده در صنعت حمل‌ونقل هوایی دارد، چراکه فضای کسب و کار ایرلاین‌ها را دولت تعیین می‌کند.
 
وی تصریح کرد:‌اگر نرخ ارز یا سوخت به یکباره 3 برابر شود، قطعا نباید انتظار داشته باشیم که هزینه‌های عملیاتی تغییری نکند و نرخ‌ها افزایش نیابد. به‌طور طبیعی این هزینه‌ها افزایش می‌یابد، بنابراین دولت باید شرایط و قدرت خرید مردم را در نظر بگیرد. وقتی مردم قدرت خرید بالایی ندارند منطقی نیست که هزینه‌های عملیاتی افزایش یابد.
 
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی خاطرنشان کرد: هدف از قانون حذف یارانه‌ها افزایش تولید و کاهش بهای تولید است. از این رو دولت به نظرم به این موضوع توجه نشان می‌دهد و یک شریک در توسعه صنعت حمل‌ونقل محسوب می‌شود.
 
غوابش در پاسخ به این پرسش که آیا به شرکت‌های هواپیمایی اعلام شده که از اردیبهشت امسال قیمت بلیت هواپیما آزادسازی می‌شود، گفت: تاکنون به‌صورت رسمی از سوی دولت ابلاغی به ما نشده است، اما با این حال شرکت‌های هواپیمایی آمادگی آزادسازی قیمت‌ها را دارند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.