| کد خبر: 28946 |

۳۷۰۰ مرگ مشکوک به آلودگی هوا در سال ۹۲

تین نیوز | ولی آذروش در نشست خبری امروز خود  در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار شد، اظهار داشت: نقش مهم و ارزشمندی که رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی می‌توانند داشته باشند آثار ارزشمندی در جهت ایجاد یک زندگی سالم، کاهش تصادفات، کاهش آلاینده‌ها و ... ایجاد می‌کند.
 
وی افزود: به طور حتم یکی از مشکلات اساسی که در کلانشهرها به ویژه تهران با آن روبرو هستیم عدم اطلاع‌رسانی درست و مناسب به مردم است. اگر مردم به معضلات و مشکلاتی که با عدم مراجعه به مراکز معاینه فنی و ارتقاء سطح ایمنی‌شان آگاهی پیدا کنند مطمئنا نسبت به مراجعه به این مراکز توجه بیشتری نشان خواهند داد.
 
مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو شهر تهران تصریح کرد: متاسفانه در کلانشهر تهران 3 روز هوای سالم داشته‌ایم و باقی روزها هوا ناسالم و نامطلوب بوده است که این مسئله آثار سوئی را برای مردم در پی خواهد داشت. در سال 92 بر حسب آماری که اعلام شده بیش از 3 هزار و 700 نفر مرگ مشکوک به آلودگی هوا رخ داده که آمار تکان‌دهنده‌ای است و نشان می‌دهد که باید یک نگرش درست و بزرگی در کاهش آلایندگی هوا داشته باشیم.
 
وی با اشاره به اینکه کشورهایی که توانسته‌اند با آلایندگی هوا در شهرهایشان مقابله کنند از ابزار رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها استفاده کرده‌اند و مردم را از این طریق آگاه ساخته‌اند، گفت: در حال حاضر بیش از 14 مرکز مکانیزه معاینه فنی در حال ارائه خدمات مردم است و آمادگی داریم به بیش از 6 هزار خودرو خدماتمان را ارائه کنیم. اما جای تاسف دارد که نتوانسته‌ایم به خوبی اطلاع‌رسانی کنیم و مدت زمان مراجعه خودروها به این مراکز را از 5 به 2 سال کاهش دهیم.
 
آذروش تصریح کرد: علیرغم پیگیری‌هایی که انجام شده بیش از 70 درصد از ظرفیت مراکز معاینه فنی خالی است در حالیکه معاینه خودروها تنها 10 الی 15 دقیقه زمان می‌برد. امیدوارم با کمک ارزشند رسانه‌ها در این راستا شاهد کاهش آلایندگی‌ها باشیم.
 
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه از ابتدای سال تاکنون چه تعداد خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند، اظهار کرد: متأسفانه در سال جاری تنها بیش از 220 هزار خودرو به این مراکز مراجعه اولیه داشته‌اند؛ این درحالیست که خودروهایی که از نظر آلایندگی مشکل دارند و باید معاینه فنی دریافت کنند 2.5 میلیون دستگاه است که در سطح شهر تردد می‌کنند.
 
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو خاطرنشان کرد: 40 خط مکانیزه در 14 مرکز تمام اتوماتیک آماده ارائه خدمات هستند و شش خط برای موتورسیکلت‌ها و خودروهای سنگین خدمات ارائه می‌دهند.
 
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اصلاح قانون مراجعه خودروها مراکز معاینه فنی از دو به پنج سال اظهار کرد: به عقیده بنده زمانی که این قانون در مجلس مصوب شد لازم بود اطلاع‌رسانی دقیق و درستی درباره آن صورت گیرد؛ چراکه این امر معظلات بسیاری را ایجاد کرد.
 
آذروش افزود: خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته اعلام شده که دولت لایحه‌ای تحت عنوان کاهش آلودگی‌ هوا را به مجلس ارائه کرده است؛ امیدواریم هرچه سریعتر این موضوع در دستور کار مجلس قرار گیرد و تا پایان سال شاهد تصویب این لایحه و تغییر مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی از پنج به دو سال باشیم.
 
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه نُرم استاندارد کشورهای دیگر در تعیین مدت زمان مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی چند سال است گفت: معاینه فنی از کشورهای اروپایی وارد کشور ما شد این درحالیست که نرم آنها برای خودروهای جدید بین دو تا سه سال است در حالی که کیفیت خودورهای آنها بسیار بالاست.
 
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی در پاسخ به پرسش دیگری درباره دریافت وجه غیر قانونی  30 هزار الی 40 هزار تومان از خودروها برای صدور برگه معاینه فنی خودرو، گفت: مراکزی که چنین اتفاقاتی در آنها رخ می‌دهد خارج از تهران است و باید با آنها برخورد شود البته احساس بنده این است که آنهایی که بدون معاینه فنی خودرو برگه‌ای برای آن صادر می‌کنند، مرتکب یک جنایت شده‌اند.
 
وی افزود: در مجموعه شهرداری همه مراکز معاینه فنی به دوربین‌های پلاک خوان مجهز هستند و نمره پلاک آنها در رایانه ثبت می‌شود. علاوه بر این محل آزمون خودرو‌ها سیستمی است و افراد در آن دخالتی ندارند. همچنین برگه معاینه فنی به نام خودوریی صادر می‌شود که تست روی آن انجام شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.