برخورد تشریفاتی با اسناد بالادستی
تین نیوز | سند چشمانداز 1404 به نیمه راه رسیده و نتایج مورد انتظار آن محقق نشده است. دلیل این موضوع هم واضح است؛ ما با هر سند بالادستی؛ از قانون اساسی گرفته تا قانون برنامه پنجساله، تا سند مهمی مانند سند چشمانداز 20ساله، بهصورت تشریفاتی برخورد میکنیم.
سندی را تدوین میکنیم، همایشهای متعدد برگزار و اخبار آن را مکرر بیان میکنیم و بعد ناگهان همهچیز در سکوت فرومیرود و دیگر خبری از آن نمیشود. در حالی که تدوین چنین اسنادی نیازمند مطالعه پیش از تدوین و مطالعات جدیتر پس از تدوین است. لازم است پس از تدوین سند، تمامی نهادها و سازمانهای مختلف مطالعات جدی بسیاری را انجام دهند تا دریابند برای تحقق آرمانها و الزامات این سند چه اقداماتی باید انجام دهند. یعنی این مطالعات باید مبنای تصمیمگیری و عمل سازمانها قرار گیرد.
یعنی اگر در سند چشمانداز اعلام شده ایران باید در بین 23 کشور منطقه مقام اول اقتصادی باشد، چه اقداماتی باید در حوزه صنعت انجام شود، بخش کشاورزی باید چه کند، وضعیت کلانشهرها باید چگونه باشد، اشتغال باید چه وضعیتی داشته باشد و هزاران سوال و مطالعه جامع دیگر. اما کمتر خبری منتشر شده که نشان دهد سازمان و وزارتخانهای به این سمت رفته باشند.
از طرف دیگر، اجرای برنامههای توسعه، پیشبرنده سند چشمانداز است. اما برنامههای توسعه چهارم و پنجم که باید در راستای سند چشمانداز میبود این اهداف را محقق نکرد. نمیتوان گفت که آنچه در سند آمده است اجرایی و عملیاتی نیست. درست است که این سند بخشی نیست اما بیانگر یک حالت آرمانی امکانپذیر است. مهمترین مشکل اجرایینشدن آن هم، برخوردتشریفاتیداشتن با آن است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.