| کد خبر: 27353 |

در گفتگو با تین نیوز عنوان شد:

◄ " نظامی گنجوی ۴ "؛ نخستین لندینگ‌کرافت کاتاماران جهان

تین نیوز | مدیرعامل شرکت ایزوایکو می گوید ویژگی خاص کشتی نظامی گنجوی 4 این است که نخستین لندینگ کرافتی است که دارای سیستم کاتاماران است و از این نظر در جهان، بی نظیر است.

به گزارش تین نیوز، مراسم به آب اندازی نخستین شناور کاتاماران ساخت داخل با نام "نظامی گنجوی 4"، با حضور مسئولان مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (سازنده این شناور) روز گذشته در بندرعباس برگزار شد.

حمیدرضا رضاییان اصل، مدیرعامل ایزوایکو، در گفتگو با تین نیوز، درباره این شناور اظهار کرد: معمولا لندینگ‌کرافت ها، چه ساخت داخل و چه خارج، فاقد سیستم کاتاماران هستند، اما ویژگی خاص کشتی نظامی گنجوی این است که نخستین کشتی لندینگ کرافتی است که دارای سیستم کاتاماران است.

رضاییان اصل تاکید کرد: طراحی این شناور هزار تنی برای اولین بار در ایزو ایکو انجام شده و مشابه خارجی ندارد.

وی افزود: وجود سیستم کاتاماران در این شناور، باعث شده سرعت آن افزایش یابد، همچنین قابلیت باربری آن را هم افزایش داده است.

به گفته وی، کشتی نظامی گنجوی با طول 56 و عرض 18 متر، برای جابجای ماشین (رو ـ رو) و کانتینر طراحی شده و قادر به حمل 60 دستگاه خودرو سواری یا 20 دستگاه کامیون با بار یا 20 تی‌ای‌یو کانتینر است.

مدیرعامل ایزوایکو، هزینه صرف شده برای ساخت این شناور را که به سفارش بخش خصوصی ساخته شده، حدود 6 میلیارد تومان تخمین زد و گفت: در حال حاضر ساخت کشتی در کشور قطعا توجیه اقتصادی دارد، در همه جای دنیا طراحی و نقشه کار ویژگی ها و قیمت های مشخصی دارد اما نکته ای که کار ما را در ساخت این شناور برجسته می کند، توان رقابت در بخش مهندسی پروژه است.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم در اجرای این پروژه گفت: تحریم معمولا در ساخت شناورهای بزرگ و نفتی تاثیر بیشتری می گذارد، البته درباره کار ما هم زمان را افزایش داد، به عنوان مثال در دوران 18 ماهه ساخت این شناور، تنها حدود چهار ماه درگیر وارد کردن موتور بودیم، برخی هزینه ها هم در اثر تحریم افزایش یافت اما از آنجا که بخش مهندسی پروژه که حدود 45 درصد پروژه است، مطلوب بود، در مجموع ساخت این شناور در داخل، مزیت داشت.

چنانکه رضاییان اصل می گوید، شناور مذکور تحت کلاس تایید شده ایران و استانداردهای جهانی برای تردد میان سرزمین اصلی با جزایر خلیج فارس ساخته شده که از مهم ترین مزیت های آن دو بدنه بودن آن است که قادر است در شرایط بد آب و هوایی میان جزایر و ساحل سرزمین اصلی تردد کند.

گفتنی است؛ کاتاماران، شناوری دو بدنه است که توسط قابی به هم متصل شده اند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.