| کد خبر: 27327 |

نیاز اقتصاد؛ تورم یک رقمی

تین نیوز | با انتخاب دولت روحانی، آرامش به اقتصاد کشور بازگشت و همین رضایت عمومی بدل به یک سرمایه اجتماعی مناسب برای بهبود فضای اقتصادی کشور شد. دولت با استفاده از این شرایط توانست سیاست‌های پولی و مالی خود را به اجرا گذارده و عوامل تشدید کننده تورم را که در سال‌های گذشته نرخ تورم 40درصدی را در اقتصاد ایران به وجود آورده بودند مهار کند و نرخ تورم را به شدت کاهش دهد تا جایی که امروز نرخ تورم خوشبختانه بعد از مدت‌ها به زیر 20درصد رسیده است.

البته ممکن است سیاست‌های کنترل تورم اگر با دقت و به صورت بهینه دنبال نشود منجر به کاهش رشد اقتصادی و تشدید شرایط رکود در کشور شود. گرچه دولت توانسته رشد اقتصادی کشور را از رقم ناامید کننده منفی 6.8درصد جدا کرده و مثبت کند ولی فضای عمومی هنوز این رشد مثبت را احساس نکرده و طرح‌هایی مثل بسته خروج از رکود غیرتورمی نیز نتوانسته مطابق انتظار موجب رونق اقتصادی شود. به نظر می‌رسد آنچه به دولت کمک کرده تا تورم کمرشکن 40درصدی را پشت سر بگذارد برگرفته از فضای امیدوارانه بعد از انتخابات خرداد 92 و فضای مثبت ایجاد شده ناشی از مذاکرات بین‌المللی ایران بوده است.

تلاش دولت روحانی در سیاست خارجی برای تنش‌زدایی و خروج ایران از شرایط گذشته در کنار مذاکرات ایران با کشورهای 1+5 توانسته شرایط لازم را برای بهبود وضعیت اقتصادی فراهم کند. ولی شرایط اقتصادی کشور هنوز هم تحت‌تاثیر فضای منفی ناشی از تصمیمات غلط گذشته قرار دارد. به نظر می‌رسد تلاش دولت برای تقویت سرمایه‌گذاری داخلی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی و حمایت از تولید و تقویت بخش خصوصی و کوچک‌سازی و چابک‌سازی دولت و اجرای سیاست‌های اصل44 قانون اساسی و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌تواند در آینده وضعیت کشور را از لحاظ توسعه و رونق اقتصادی بهبود بخشد.
البته ما نیازمند کاهش بیشتر نرخ تورم تا رسیدن به یک نرخ یک‌رقمی 4 تا 5 درصدی هستیم و در کنار آن سیاستی را باید دنبال کنیم که ضمن تقویت عرضه و تولید، موجب افزایش رشد اقتصادی و توسعه برای رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده در چشم‌انداز اقتصادی 20 ساله کشور شود. ایران در خاورمیانه و آسیای جنوب غرب تنها کشوری است که در عین بهره‌مندی از منابع سرشار نفت و گاز شرایط امن و آرامی برای پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی دارد و مواد اولیه لازم برای زیرساخت‌ها و رسیدن به شرایط توسعه‌یافتگی در کشور فراهم است و با یک برنامه‌ریزی صحیح و تدوین و اجرای درست برنامه ششم توسعه می‌توان این فضا را مهیا کرد تا کشور به این آرمان توسعه‌یافتگی دست پیدا کند.

* مدیر عامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.