| کد خبر: 27312 |

تاملی بر گزارش عملکرد بانک‌ها

تین نیوز | بانك مركزی اخیرا سهم تسهیلات پرداختی کل بانک‌ها به تفکیک بخش‌های اقتصادی را، برای دوره 5 ماه منتهی به مرداد ماه امسال منتشر كرد كه این گزارش حاوی اطلاعات مهمی از وضعیت پرداخت تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی بود؛ اما قبل از پرداختن به نكات مربوط به اعداد و ارقام آن، لازم می‌دانم نكته‌ای در ارتباط با انتشار اطلاعات توسط بانك مركزی متذكر شوم.
 
باید دقت داشت كه این گزارش در چه زمانی منتشر شده و بانك مركزی پس از چه اتفاقاتی اقدام به انتشار رسمی اطلاعات مربوط به میزان تسهیلات پرداختی به بخش‌های مختلف اقتصادی كرده است. همچنین این سوال پاسخ داده شود كه چرا در دوره‌های مشابه قبلی یا به‌طور منظم آمار تسهیلات پرداختی به بخش‌های مختلف اقتصادی، همچنین سایر اطلاعات بانكی منتشر نمی‌شود. 
به نظر می‌رسد پس از اینكه مشكلات نظام بانكی به‌عنوان یكی از مشكلات جدی كنونی كشور توسط مسوولان عالی‌رتبه نظام معرفی شد و مقام معظم رهبری در سخنان خود خطاب به دولت فرمودند: «دولت باید این موضوع (بنگاهداری بانك‌ها) را به‌طور جدی پیگیری و حل کند زیرا بانک‌ها باید در خدمت تولید باشند و اگر در خدمت تولید قرار گیرند، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد»؛ بانك مركزی در دفاع از خود آمار مربوطه را ارائه كرده است. درواقع نكته در این است كه چرا بانك مركزی به طور سیستماتیك اقدام به انتشار آمار و اطلاعات نظام بانكی نمی‌كند تا از این طریق نسیم شفافیت به سیستم بانكی را بدمد.  در گزارش 5 ماه منتهی به مرداد ماه اعلام شده است كه تسهیلات پرداختی به بخش صنعت و معدن در این دوره برابر با 36 هزار میلیارد تومان بوده است كه 32 درصد از كل تسهیلات پرداختی را شامل می‌شود. این درحالی است که پرداخت تسهیلات به بخش كشاورزی 6 هزار میلیارد تومان (6/5 درصد)، مسكن و ساختمان، 15 هزار میلیارد تومان (5/13 درصد)، بازرگانی حدود 15 هزار میلیارد تومان (2/13 درصد)، خدمات، 40 هزار میلیارد تومان (4/35 درصد) بوده و جمعا 113 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. 
براساس ماده (7) بسته سیاستی- نظارتی سال 1390 شبکه بانکی كشور به‌عنوان آخرین بسته سیاست پولی كشور كه در آن سهم بخش‌های مختلف اقتصادی از تسهیلات اعطایی مشخص شده بود، باید تغییر در مانده تسهیلات شبكه بانكی كشور در بخش‌های مختلف اقتصادی به این صورت باشد: كشاورزی و آب 20 درصد، صنعت و معدن 37 درصد، مسكن و ساختمان 25 درصد، صادرات و زیرساخت‌های بازرگانی 10 درصد و بازرگانی، خدمات و متفرقه 8 درصد توزیع شود، اما مشاهده می‌شود كه عملكرد بانك مركزی همچنان با وضعیت مشخص شده در اسناد بالاتر فاصله دارد. 
بررسی روند اعطای تسهیلات از سال 1391 تاكنون نیز به‌نفع بخش كشاورزی نیست، به طوری كه سهم بخش كشاورزی از تسهیلات دریافتی از 6/8 درصد در 5 ماه منتهی به مرداد سال 1392 به 6/5 درصد كاهش یافته است. 
روند بخش صنعت از سال 1391 تا 1393 بدون تغییر مانده است، به طوری كه در 5 ماه منتهی به مرداد سال 1391 تسهیلات اعطایی به بخش صنعت و معدن 32 درصد بوده و در 5 ماه منتهی به مرداد سال 1393 همچنان 32 درصد باقی مانده است.  از جمله قسمت‌های مبهم گزارش بانك مركزی، مشخص نكردن میزان تسهیلات بخش صادرات و همچنین مانده تسهیلات بخش‌های مختلف اقتصادی است. متاسفانه بخش صادرات تفكیك نشده است و آماری در این رابطه وجود ندارد. همچنین مانده تسهیلات بخش‌های مختلف اقتصادی مشخص نشده است، به همین خاطر نمی‌توان گفت برای مثال نیاز بخش صنعت و معدن  از تسهیلات برطرف شده است یا خیر. با این حال مطابق گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، واحد‌های تولیدی نیاز به سرمایه در گردشی حدود 150هزار میلیارد تومان دارند كه با توجه به تسهیلات اعطایی در سال 1392 و 1393 معادل 96 هزار میلیارد تومان، به نظر نمی‌رسد نیاز این واحد‌ها تامین شده باشد. همچنین در شرایط كنونی كه ثبات و اطمینان در حال بازگشتن به اقتصاد است و واحدهای تولیدی در حال برنامه‌ریزی برای تولید خود هستند، نیاز به سرمایه در گردش دو چندان می‌شود كه لازم است بانك مركزی با تدبیر خود از جمله فشار بر سیستم بانكی برای خروج از بنگاهداری، سرمایه لازم را برای بنگاه‌های تولیدی فراهم آورد. 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.