| کد خبر: 26488 |

معاون امور گمرکی حوزه نظارت گمرکات بوشهر عنوان کرد:

◄ افزایش ۹۲ درصدی ترخیص کالا از گمرک بوشهر در نیمه نخست سال / لزوم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در منطقه ۲ اقتصادی بوشهر

تین نیوز | به گفته معاون امور گمرکی حوزه نظارت گمرکات بوشهر، در 6 ماه نخست سال 93 تعداد کانتینرهای ترخیص شده در گمرک بوشهر، 70 هزار و 500 تی‌ای‌یو بوده که در مقایسه با 13 هزار و 500 فقره ثبت شده در 6 ماه ابتدایی سال گذشته، رشد 92 درصدی را در این بخش شاهد بوده ایم.

به گزارش تین نیوز، معاون امور گمرکی حوزه نظارت گمرکات بوشهر، در جلسه اخیر کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران، گزارشی از عملکرد گمرک بوشهر ارائه داد.

به گفته کریمی، مقایسه عملکرد 6 ماه اول سال جاری و مدت زمان مشابه سال گذشته نشان می دهد که امسال، 687 هزار تن کالا به گمرک بوشهر وارد شده که این رقم در مدت زمان مشابه سال گذشته، 612 هزار تن بوده، بنابراین در نیمه نخست امسال، با رشد 12 درصدی (از نظر وزنی) واردات به گمرک بوشهر مواجه بودیم.

مقایسه ارزشی این دو بازه زمانی نشان می دهد، در نیمه نخست سال 93، یک میلیارد و 659 میلیون دلار واردات به بوشهر انجام شده، این رقم در نیمه نخست سال 92 برابر با یک میلیارد و 291 میلیون دلار بوده، بنابراین رشد 29 درصدی در این بخش وجود داشته است.

مقایسه کانتینری این دو دوره نیز نشان می دهد که در 6 ماه نخست سال 93 تعداد کانتینرهای ترخیص شده در گمرک بوشهر، 70 هزار و 500 تی‌ای‌یو بوده که در مقایسه با 13 هزار و 500 فقره ثبت شده در 6 ماه ابتدایی سال گذشته، رشد 92 درصدی را در این بخش شاهد بوده ایم.

معاون امور گمرکی گمرکات بوشهر، با اشاره به استقبال شرکت های بزرگ برای استفاده از این گمرک جهت ترخیص کالاهای خود، گفت: تنها مشکلی که در این زمینه داریم، این است که منطقه یک اقتصادی بوشهر، یک محوطه طولی است و عرض بسیار کمی دارد که این مشکل باعث توقف و صف طولانی کامیون ها پشت سر هم می شود.

حمل یکسره خودرو از گمرک بوشهر
وی با اشاره به ترخیص 6 هزار و 242 دستگاه خوردرو از گمرک بوشهر در 6 ماه ابتدایی سال جاری، اظهار کرد: به خاطر این که فضای لازم را برای تخلیه و نگهداری خودروها در گمرک نداشتیم، به تمام خودروهای وارداتی حمل یکسره می دهیم و بدون توقف در گمرک، خودرو ترخیص می شود.

کریمی همچنین به ایجاد منطقه 2 ویژه اقتصادی بوشهر در کنار منطقه یک اشاره کرد و افزود: این منطقه با امکانات تخصصی لازم ایجاد شده اما از ظرفیت های آن استفاده نمی شود.

به گفته وی، ترخیص 687 هزار تن کالا در منطقه یک، در مقایسه با ترخیص 92 هزار تن کالا در منطقه 2 نشان می دهد منطقه یک تقریبا هفت برابر منطقه دو کار می کند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از منطقه 2 ویژه اقتصادی بوشهر به جای تجمع کامیون در منطقه یک، گفت: لازم است شرکت های حمل و نقل به این منطقه بیایند و امور ترانزیتی را به عهده بگیرند.

معاون گمرک بوشهر با تاکید بر مخالفت گمرک با ایستایی کالا گفت: در حال حاضر شرکتی که مسایل مربوط به نمونه برداری کانتینرها برای کسب مجوزهای مختلف را انجام می دهد دیگر کشش ندارد و بحث نمونه برداری، عامل توقف سه چهار روزه کامیون ها در گمرک می شود.

وی ادامه داد: درخواست بنده از اتاق بازرگانی بوشهر این است که در این زمینه جلسات تنگاتنگی با گمرک بگذارند و سرمایه گذار داخلی و خارجی را تشویق کنند که به این بحث ورود کند.

کریمی با تاکید بر لزوم فعال شدن منطقه 2 ویژه اقتصادی بوشهر با حضور سرمایه گذاران، افزود: گمرک آمادگی حمایت های لازم را برای تزریق نیرو به منطقه 2 دارد.

وی افزود: خوشبختانه در هر دو منطقه، سیستم اظهار از راه دور وجود دارد و مشکلی از این بابت نداریم، فقط بحث ما این است که اتاق و سازمان منطقه آزاد به این بحث ورود کنند و شرکت هایی را بیاورند که از امکانات لازم برخوردار باشند.

جزیره نگین؛ راهکار سازمان بنادر برای پشتیبانی امور تجاری و گمرکی بوشهر
در این جلسه همچنین جلیل اسلامی، مدیرکل امور بندری سازمان بنادر درباره بوشهر گفت: بندر بوشهر برای سالانه 430 هزار تی‌ای‌یو طراحی شده اما ترافیکی که به آن وارد شده به 270 هزار تا هم نرسیده، یعنی نصف ظرفیت آن محقق شده است.

وی افزود: آنچه سازمان بنادر برای توسعه بوشهر در نظر دارد، بحث جزیره نگین است، در انجا حدود سه هزار هکتار زمین با همه امکانات، برای کانتینرهای با ماندگاری بالا، آماده شده تا بخشی از ترافیک بندر به آنجا منتقل شود.

اسلامی ادامه داد: طرح توسعه جزیره نگین هم اکنون در حال اکران است، 400 هکتار زمین در آنجا به مالکیت سازمان بنادر درآمده که در 2 فاز نفتی و کانتینری (اولویت با کانتینری) فازبندی شده، طرح اولیه مشخص شده و در حال حاضر این پروژه در فاز مذاکره با سرمایه گذار است که فکر می کنم برای ظرفیت بسیار ایده آلی آنجا سرمایه گذاری شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.