پاسخ به چند پرسش درباره ساخت کشتی در کشور - ۱
تین نیوز | موضوع ساخت کشتی در کشور و توانمندیها، ظرفیتها و چالشهای پیشروی آن از موضوعاتی است که هر از چندگاه در رسانهها و محافل دریایی کشور مطرح و مباحثی را برمیانگیزد. در این زمینه، پایگاه خبری- تحلیلی مارین نیوز برخی از این پرسشها را تعیین کرده است که در قالب چند خبر، هر یک از آنها مطرح و پاسخهایی ارائه میشود. طبعا فعالان دریایی کشور و کاربران مارین نیوز نیز میتوانند پاسخهای خود را در این زمینه و یا نقد و نظر خود را درباره پاسخهای داده شده در بخش نظرات ارائه دهند تا در سایت منعکس شود.
وضعیت ساخت و تعمیرکشتی را در حال حاضر چگونه ارزیابی میکنید؟
در این خصوص باید جنبههای مختلفی را مدنظر قرار داد. از جنبه علم و دانش مرتبط با موضوع در منطقه، ایران قوی ترین کشور است و خوشبختانه دانشگاهها و مراکز علمی کشور با اختلاف زیادی نسبت به کشور ترکیه بالاتر قرار دارند. در خصوص زیرساختها و امکانات زیربنایی نیز امکانات خوبی وجود دارد و مسلماً در صورت افزایش سفارشات میتوان آنها را توسعه داد.
نیروی انسانی مرتبط نیز خوشبختانه طی چند دهه اخیر بتدریج پرورش یافته و توانایی خوبی را در حال حاضر برای کشور ایجاد کردهاند. بر این اساس مراکز مختلف ساخت و تعمیر و شناورهای کوچک بخوبی توسعه یافته و اکثر آنها نیز توسط بخش خصوصی هدایت میشوند.
آمار موجود نشان میدهد که در حال حاضر سالیانه بطور متوسط 20 شناور کوچک در کشور ساخته میشود و صدها شناور مختلف نیز تعمیر میشوند. در بعد تعمیرات شناورهای بزرگ نیز که از لحاظ زمانبندی بسیارحساس است.
خوشبختانه مجموعه پرشیاهرمز با همکاری شرکت ج.ا.ا شکل گرفته و بخوبی تعمیرات شناورهای بزرگ مدیریت میشود. این موارد نشان میدهد که در صورت تکمیل زنجیره مورد نیاز بخوبی برای ساخت و تعمیر کشتیها، میتوان با برنامه ریزی دقیق تری، پروژههای ساخت و تعمیر را به انجام رساند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.