| کد خبر: 16737 |

بحرانی که درآمدهای ایران را افزایش می‌دهد!

تین نیوز |  بحران‌های سیاسی در عراق و اوکراین و به دنبال آن اقبال شرکت‌های هواپیمایی خارجی برای عبور از حریم هوایی ایران، درآمد کشورمان را در این بخش 50 میلیون دلار افزایش می‌دهد.
 طبق قوانین بین‌المللی کشورها و شرکت‌هایی که قصد عبور از حریم هوایی کشور میزبان را دارند موظف به پرداخت عوارض پروازی هستند، عوارضی که به دلیل استفاده از توانایی‌های راداری و فضای امن پروازی در نظر گرفته می‌شود.
 
طبق اعلام مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور، حریم هوایی ایران روزانه ظرفیت پوشش 750 پرواز عبوری را دارد که از این رقم تا ماه گذشته 480 پرواز عملی می‌شده اما با توجه به بحران‌های اخیر در دو کشور عراق و اوکراین که به سقوط یک هواپیمای مالزیایی نیز منجر شد درخواست‌ها برای عبور از حریم هوایی ایران رو به افزایش بوده و در روزهای گذشته 40 درصد بالا رفته است.
 
به گفته ایلخانی در روزهای گذشته پروازهای عبوری از آسمان ایران به 684 پرواز در روز رسیده که در کنار افزایش استفاده از ظرفیت موجود از نظر درآمد نیز بسیار به نفع کشور خواهد بود.
 
تعرفه پروازهای عبوری از کشور به نسبت تناژ هواپیما و طول مسیری که طی می‌کند متفاوت خواهد بود؛ نرخی که از 50 دلار آغاز شده و تا 2000 دلار نیز ادامه پیدا می‌کند و به گفته مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها در صورتی که افزایش درخواست‌ها برای عبور از ایران پایدار شود، درآمد سالانه کشور در این حوزه افزایش 50 میلیون دلاری خواهد داشت.
 
امنیت و پایداری شرایط سیاسی، استاندارد شدن رادارها و تجهیزات هوایی کشور و البته موقعیت جغرافیایی سه عاملی است که در اقبال شرکت‌های هواپیمایی برای عبور از حریم هوایی یک کشور موثر است که با توجه به موقعیت مطلوب ایران در هر سه حوزه می‌توان امید بسیاری به گسترش این عبور و مرورها داشت.
 
کارشناسان صنعت هواپیمایی معتقدند با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران می‌توان از حریم هوایی این کشور به عنوان یکی از مسیرهای اصلی اتصال شرق به غرب بهره برد.
 
مسیر اتصال استرالیا و آسیای شرق به اروپای غربی اصلی‌ترین مسیری است که قابلیت عبور از ایران را دارد و با توجه به بسته شدن مسیر عبور از شمال اتصال از طریق ایران به ترکیه و سپس اروپا جایگزین مناسبی برای شرکت‌های هواپیمایی خواهد بود.
 
اتفاقی که در روزهای گذشته رسما آغاز شده و شرکت کانتاس استرالیا به عنوان یکی از نخستین شرکت‌ها رسما درخواست عبور از ایران را به ایکائو آغاز کرده است.
 
هر چند ارتقای سیستم‌های ناوبری ایران به وقت و هزینه بسیاری احتیاج دارد و به گفته ایلخانی برای این امر به بودجه‌ای 250 میلیون دلار نیاز است اما با اتکا به ظرفیت‌های فعلی نیز می‌توان حداکثر استفاده را از شرایط پیش آمده برد و شرکتهای خارجی را در حریم هوایی ایران ماندگار کرد، فرآیندی که پیش از هر چیز برای کشور درآمدی چند ده میلیون دلاری به همراه خواهد داشت.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.