| کد خبر: 164635 |

امانی خبر داد:

◄ برنامه‌ریزی «دیتا محور» برای اقتصادی کردن حمل‌ونقل

روز اول، نمره ما در آموزش ۱۰ بود و راننده بدون اینکه سر کلاس برود، ممکن بود نمره بگیرد. اکنون سخت‌گیری‌ها در آموزش، وضعیت رانندگان را بهتر کرده است. ضمن اینکه قبل از نوروز، با هدف بازنگری وضعیت آموزش‌ها دوباره آن را آغاز کردیم.

تین نیوز

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به افزایش آمار تلفات در پی افزایش تصادفات در بخش شخصی‌سوارها و هم‌زمان، استقبال پایین مردم از سفرهای اتوبوسی، بر ضرورت داشتن اطلاعات جامع برای برنامه‌ریزی با هدف کاهش تصادفات شخصی‌سوار‌ها و اقتصادی‌کردن حمل‌ونقل خبر داد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، نوروز امسال ۱۶.۲ میلیون نفر با حمل‌ونقل عمومی سفر کردند و صورت‌وضعیت صادرشده از پایانه‌های مسافری در سطح کشور حکایت از آن دارد که سهم حمل‌ونقل جاده‌ای در جابه‌جایی مسافران به ۷ میلیون و ۴۴۵ هزار و ۸۴۴ نفر رسیده است که در عین اینکه می‌تواند رقم چشمگیری باشد، نشان از کاهش ۶ درصدی نسبت به طرح نوروزی سال قبل دارد.

در مقابل این خبر نه‌چندان خوشایند، شاهد حرکت خلاف جهت آمار تصادفات در بخش سواری شخصی بودیم. صفر شدن تصادفات در بخش حمل‌ونقل عمومی و در عین ‌حال، افزایش تلفات انسانی در بخش تصادفات خودروهای سواری سؤال مهمی را پیش روی مسئولان کشور به‌ جای می‌گذارد که چرا نتوانستند در این دو بخش، به یک میزان اصلاحات داشته باشند.

هفته‌نامه حمل‌ونقل برای ارزیابی طرح نوروزی امسال سراغ داریوش امانی، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، رفته است. او اعتقاد دارد سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، بیشتر ابزارهای نظارتی بر ناوگان حمل‌ونقل عمومی را دارد که در این بخش امسال توانست نوروزی طلایی‌ و بدون حادثه‌ را داشته باشد.

او با اشاره به افزایش آمار تلفات در پی افزایش تصادفات در بخش شخصی‌سوارها و هم‌زمان، استقبال نکردن مردم از سفرهای اتوبوسی، بر ضرورت داشتن اطلاعات جامع برای برنامه‌ریزی با هدف کاهش تصادفات شخصی‌سوار‌ها و اقتصادی‌کردن حمل‌ونقل با اجرای مطالعات گسترده و برنامه‌های جامع تأکید داشت.

امانی در پاسخ به این سوال که  بررسی آمار فوتی سوانح رانندگی نشان می‌دهد در ۲۰ روز نوروز، در ۳۴۰ تصادف فوتی، ۴۳۳ نفر از هم‌وطنان جان خود را از دست دادند، درحالی‌که در مقایسه با سال پیش، تعداد جان‌باختگان در راه‌های کشور ۳۹۰ نفر بوده است، گفت: برای تأیید این اخبار به گزارش پزشکی قانونی به‌عنوان کامل‌ترین و دقیق‌ترین آمار نیازمندیم. هم‌اکنون می‌توانیم در سایت پلیس راهور، گزارش روزانه تصادفات را ببینیم، اما تا زمانی که پزشکی قانونی آمار کامل را منتشر نکند، امکان تحلیل و تأیید وجود ندارد. هر سازمانی عددی را با عنوان کاهش یا افزایش منتشر می‌کند و هر طور بخواهد می‌تواند با آن بازی کند؛ این یعنی می‌توان نرخ افزایش و کاهش را تغییر داد و آمار تصادفات را توجیه کرد، اما آنچه ملموس بود، این است که تصادف خطرناکی در بخش ناوگان عمومی نداشتیم.

وی با بیان اینکه آمار ۱۰ درصد تلفات را در گزارش پلیس دیدیم، گفت: اما فعلاً داده‌های تصادفات را نداریم و مرکز آمار جای دیگری است. ضمن اینکه آمار پلیس هم معمولاً درست نیست، و فقط کشته‌های سر صحنه را به‌ حساب می‌آورد. چون ایمنی موضوعی داده‌محور است، باید نهادی مستقل مثل مرکز آمار کشور وظیفه جمع‌آوری داده‌های تصادفات را بر عهده بگیرد تا ما بتوانیم با آمار درست و صحیحی که به دستمان می‌رسد، برنامه‌ریزی کنیم.

مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.