| کد خبر: 160704 |

◄ معادله رقابت ترانزیتی چین با هند و شرایط ایران در منطقه

اگر چین ایران را جدی نگیرد و آن را به عنوان یک شریک تجاری (به طور ضمنی و کم و بیش) کنار بگذارد برای ایران چه تبعاتی خواهد داشت؟

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل و لجستیک معتقد است حذف چین و یا حتی کم ارزش شمردن نقش چین در راهبرد لجستیک کشورمان منطقی و عاقلانه نیست.

به گزارش تین‌نیوز، کامیار گلستانیان این مطلب را در گروه تلگرامی «جامعه بندری و دریایی» و در جمع فعالان این حوزه با توجه به طرح دیدگاهی نوشت که معتقد است با توجه به سرمایه‌گذاری ٥٠ میلیارد دلاری چین در گوادر و پسکرانه آن نباید انتظار جذب چین به مسیر ترانزیت ایران را داشت و باید تعامل با کشورهای آسیای میانه و هند و سایر کشورها بر اساس منافع ملی، راهبرد ایران در این زمینه باشد.

او در ادامه با تایید این‌که سرمایه‌گذاری چین در پاکستان، بزرگ و جدی است، گفت: بندر گوادار پاکستان در نقشه دریانوردی چین یک بندر دو منظوره با کاربرد تجاری-نظامی و مهمترین بندر منطقه‌ای سرمایه‌گذاری شده توسط چین است. 

وی افزود: از طرف دیگر پیش‌بینی می‌شود پاکستان به یکی از اقتصادهای بزرگ آینده تبدیل شود به‌طوری‌که در گزارش PWC 2050 پیش‌بینی شده در سال 2050 پاکستان از نظر  GDP PPP در رتبه 16 ام جهام قرار گیرد، بنابراین به نظر می‌رسد اتحاد بلندمدت چین-پاکستان بسیار جدی است.

این کارشناس با بیان این‌که بر این اساس چند پرسش در این زمینه باقی می‌ماند، گفت: پرسش اول این است که تجارت و لجستیک کشورهای مسیر جاده ابریشم از طریق این جاده، چه سهمی از کل تجارت و لجستیک منطقه‌ای (از جمله ترانزیت از ایران) را خواهند داشت؟

 گلستانیان اظهار کرد: پرسش دیگر این است که نقش و سهم ایران در تجارت و لجستیک منطقه چیست و درصورت حذف شدن از مسیر جاده ابریشم چه خواهد بود؟

به گزارش تین‌نیوز، او افزود: همچنین اگر چین ایران را جدی نگیرد و آن را به عنوان یک شریک تجاری (به طور ضمنی و کم و بیش) کنار بگذارد برای ایران چه تبعاتی خواهد داشت؟

جاده ابریشم

این کارشناس با تاکید بر این‌که حذف چین و یا حتی کم‌ارزش شمردن نقش چین در راهبرد لجستیک کشورمان منطقی و عاقلانه نیست، اظهار کرد: چالش مهم دیگر این است که اگر بخواهیم شریک خوبی برای چین باشیم، آیا اصلا امکانی برای کشور ما وجود دارد و  چطور می‌توانیم به یک شراکت راهبردی برد-برد با چین دست پیدا کنیم؟

او گفت: سوال دیگر آن است که آیا واقعاً لازم است فکر کنیم با حفظ هند،چین را از دست داده‌ایم؟ یا بهتر است از دست بدهیم؟

گلستانیان خاطرنشان کرد: راهبرد شراکت تجاری درست با مثلث قدرتمند حاضر، فعال و دارای منفعت راهبردی بلند مدت در منطقه یعنی چین، هند و روسیه چیست؟

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    از تحلیل خوب متشکرم.
    الان نظریه ای بین متفکران ایرانی درحال پردازش هست دوران پسانفت چگونه است؟ تغییرات سیاسی و جغرافیا و اقتصادی همزمان کشف نفت چه بود؟ در دوران پسا نفت چه خواهد بود؟ نکات مهم اینست در اینده نیروی انسانی نقش تعیین کننده ای خواهد داشت.کشورهای مثل پاکستان با جمعیت انبوه خود بازار بزرگ تبدیل خواهند شد و مطمئنا کشوری مثل عربستان برغم تبلیغات دوران افول تدریجی خواهد گذراند. بنظر بنده ثروتمند شدن پاکستان نباید بضرر خود ببینیم بلکه فرصت بزرگی هست صادرات خود افزایش دهیم . دید خود عوض کنیم هرچقدر تعاملات و رشد ثروت در منطقه بالا رود این بنفع ماست چون روی بازارهای ما هم از نظر صادرات و واردات تاقیر خواهد گذاشت.
    همینطور نباید از رقابت کردن بترسیم بنظر بنده موضوع سرمایه گذاری چین در گوادر میتواند محرک خوبی برای انگیزه مضاعف شدن ما ایرانی ها برای توسعه چابهار خواهد شد اگر هوشیار باشیم.اساسا باید از رقابت ها استقبال کنیم در رقابت رشد و پیشرفت میاید.

    بنظر بنده ما میتوانیم امریکا هند برضد چین متقاعد به ایران کرد متاسفانه ترامپ بر سرکار هست. بنظر بنده ما باید تقابل های ایدئولوژیک یکبار برای همیشه تمام کنیم. کشوری مثل چین و ترکیه با همه کشورها دوست هستند . اما متاسفانه نوع نگاه ما گونه ای است کشورهای شرقی مثل چین روسیه بیشترین سواستفاده میبرند. مثال میگویم ترکیه اختلاف خود با روسیه در عرض دوماه ازبین برد. اما محال است در کشور ما اختلافی با کشوری پیش آید و بیش از ده سال طول نکشد! این عدم انعطاف پذیری ما باعث اسیب اقتصادی شده است و مورد سواستفاده بهره برداری کشورهای خاص از ما

    • کامیار گلستانیان 1 0

      سلام و احترام خدمت دوست عزیز

      ممنون از توجه شما و ارائه نقطه نظرات تون.
      در مطالب شما چند محور اصلی جالب توجه وجود داره:
      - دوری کردن از رویکرد ایدئولوژيک و افراطی در تعاملات با کشورها
      - استفاده از فرصتها در بازارهای رو به رشد
      - تمرکز بر مشارکتهای منطقه ای به ویژه با همسایه ها
      - توسعه قابلیتها و افزایش سطح رقابت پذیری کشور و آماده بودن برای رقابت برمبنای قواعد پذیرفته شده بین المللی

      بسیار نکات قابل توجه و به جایی هستن.
      سپاس فراوان دارم از مشارکت شما و کمک تون به غنی شدن دیدگاهها