| کد خبر: 160108 |

وزیر راه و شهرسازی:

◄ انتقال آب و برق راه‌حل افزایش توان اقلیمی یک منطقه نیست

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ظرفیت‌های توان اقلیمی را در ایران مهم‌ترین موضوع دانست و افزود: توان اقلیمی شامل آب، هوا، درجه حرارت، جغرافیا و نوع زیستگاه است که با انتقال امکاناتی مثل آب، برق و ... نمی‌توان میزان آن را افزایش داد.

تین نیوز

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ظرفیت‌های توان اقلیمی را در ایران مهم‌ترین موضوع دانست و افزود: توان اقلیمی شامل آب، هوا، درجه حرارت، جغرافیا و نوع زیستگاه است که با انتقال امکاناتی مثل آب، برق و ... نمی‌توان میزان آن را افزایش داد.

در سی و هشتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار عباس آخوندی ساماندهی شهری را بحثی چند انضباطی دانست و خواستار دخالت تمام دستگاه‌ها در این بخش شد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: به همین دلیل ما این بحث را در شورای عالی شهرسازی و معماری و همچنین ستاد ملی بازآفرینی شهری مطرح کرده و با توجه به هدف تشکیل این ستاد به دنبال بهترین راه‌حل در چگونگی ارائه کمک و یافتن حوزه‌ای مشترک در این خصوص هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بحث اجرایی در این حوزه اظهار داشت: این بحث قطعاً نباید در ستاد ملی متوقف شود بلکه باید به ستادهای استانی و شهرستانی نیز منتقل و در تمامی سطوح کشور عملیاتی شود.

او با تأکید بر ضرورت تشکیل کارگروه لازم برای رسیدگی به مشکل این حوزه در ستاد ملی و همچنین تهیه دستورالعمل و ابلاغ آن به استان‌ها افزود: به‌واقع علت مطرح کردن این موضوعات در ستاد ملی بازآفرینی به این دلیل است که می‌خواهیم  این موضوعات به جامعه منتقل شود چراکه این امر موجب می‌شود تا مردم با توجه به مجموعه اتفاقات منفی صورت گرفته چه در حوزه‌های زیست‌محیطی و چه فرهنگی و اجتماعی موقعیت خود در کشور درک کنند.

این مقام مسئول همچنین بابیان اینکه چندی پیش بحث آب را در شورای عالی شهرسازی و معماری مطرح و به بررسی آن پرداختیم گفت: هم‌اکنون منتظر مصوبات وزارت نیرو درخصوص رودکنارها هستیم تابه محض انجام برای عملیاتی شدن آن به استان‌ها ابلاغ شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم بابیان این‌که در حال حاضر توان اقلیمی اصلی‌ترین بحث در کشور به شمار می‌رود اظهار داشت: توان اقلیمی مجموعه‌ای از مسائل تحت عنوان آب، هوا، درجه حرارت، جغرافیا و نوع زیستگاه بوده که قطعاً نمی‌توان آن را با انتقال آب و برق در یک منطقه افزایش داد.

آخوندی با تأکید بر اینکه بدون شک توان اقلیمی در اختیار بشر نخواهد بود گفت: هرچند که فنّاوری‌های جدید اجازه سوراخ کردن کوه، شیرین کردن آب و ... را به ما می‌دهند ولی باید بدانیم که قطعاً تصور افزایش توان اقلیم از این طرق در یک منطقه تنها یک خیال باطل بوده و امکان‌پذیر نیست.

در ادامه  وزیر راه و شهرسازی ضمن مطرح کردن پرسش‌هایی مانند، راه‌حل مشکلات فعلی در بسیاری از استان‌های خشک و کویری کشور چیست؟ آیا همچنان راه‌حل آن انتقال آب است؟ آیا می‌توان حجم بزرگی از صنعت و کشاورزی را در اصفهان داشت و برای توسعه آن آب را به این منطقه انتقال داد که  اقدامی است که  تنها منجر به بیابان‌زایی بیشتر می‌شود؟  اضافه کرد: ما در این زمان یا می‌توانیم اجازه به تداوم این مسیر داده و به‌طور مثال بگذاریم تا جمعیت تهران (که در داخل ۹ میلیون و در محیط پیرامونی ۱۴ میلیون نفر است) به همین شکل فزونی یافته و تجاوز به‌تمامی حوزه‌های آبریز ادامه پیدا کند و یا آنکه توسعه صنعت و جمعیت را به کنار آب انتقال دهیم.

او همچنین  گفت: به‌واقع ما برای مشکل آب اصفهان باید چگونه رفتار کنیم؟ آیا باید توسعه صنعت فولاد را طی یک برنامه ۱۵ تا ۲۰ ساله به کنار آب انتقال داده و یا همچنان آب را به این منطقه منتقل کنیم؟ صنعت فولاد صنعتی است که تاکنون سبب شده تا بیش از یک‌میلیون نفر جمعیت به اصفهان افزوده شود و بسیاری از افراد را از استان‌های مجاور به این سمت کشانده است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید بابیان اینکه متأسفانه در حال حاضر انتقال آب از خلیج‌فارس به یزد و کرمان و همچنین افزایش صنایع فولادی که بیشترین میزان آب‌بری را دارد در مناطق کویری در حال اجراست گفت: ما باید در تمامی کشور به این باور برسیم که با انتقال آب و برق نمی‌توانیم توان اقلیمی یک منطقه را افزایش دهیم، مسئله‌ای که متأسفانه هنوز در ایران و حتی بین مسئولین نیز  هنوز جا نیفتاده است.

عباس آخوندی در این خصوص اضافه کرد: باید به این موضوع  توجه داشت  که اگر این مسئله را در کشور عملیاتی نکنیم سرنوشت شهرهای ما مانند اصفهان خواهد شد به‌گونه‌ای که ذوب‌آهن پس از ۵۰ سال باعث خشکی زاینده‌رود شد اما متأسفانه شاهد آن هستیم که هنوز از این موارد عبرت نگرفته و تصور می‌کنیم همچنان می‌توانیم آب را در مسافت‌های طولانی منتقل کرده و بدین طریق ظرفیت اقلیم این خرده اقلیم‌ها را افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی بابیان این‌که قطعاً انتقال آب از دریا یک منبع آب پایدار نخواهد بود گفت: این امر به‌شدت تخریب‌کننده بوده و ضمن تأثیر منفی بر محیط‌زیست پس از گذشت مدت‌زمان طولانی آن منطقه را به محیطی غیرقابل‌سکونت تبدیل می‌کند.

به گفته این مقام مسئول امروز پس از گذشت یک‌صد سال از زمان تصرف بشر، طبیعت به ما می‌گوید که چنین قدرتی در دست انسان نبوده و اقلیم دارای یک توان مشخص است و حرکت برخلاف جهت آن به‌هیچ‌وجه امکان‌پذیر نخواهد بود.

او در ادامه سخنان خود با تأکید بر این‌که باید حواسمان باشد تا از انجام امور تشویق‌کننده برای تشکیل مراکز انبوه صنعتی در مناطقی که از توان اقلیمی پایین برخوردار هستند جلوگیری کنیم گفت: قطعاً نخستین کسانی که پس از احداث این مراکز صنعتی در محیط‌های کویری گرفتار می‌شوند دوستان ما در وزارت نیرو هستند  به همین دلیل از سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران می‌خواهم تا پس از طرح این مسائل، سازگاری با توان اقلیمی را به گوش جامعه رسانده و به نفی تصور انتقال آب بپردازد.

آخوندی همچنین بیان داشت:‌ ما در بحث خود پیرامون مشکلات هوا نیز در شورای عالی شهرسازی و معماری به این نتیجه رسیدیم که در آمایش سرزمینی نیز باید خود را با توان اقلیمی سازگار کرد چراکه در غیر این صورت اقلیم انتقام خود را از ما خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، او در پایان خاطرنشان کرد: به‌طور مثال استفاده از آب‌های زیرزمینی و سفره‌های موجود در اعماق زمین باعث فرونشست‌های پی‌درپی شده است پس باید به این نکته توجه کرده و به قدرت موتور مغرور نشویم چراکه این‌گونه امکان زیست خود را نابود خواهیم کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.