| کد خبر: 153604 |

◄ جای خالی برنامه جامع کریدورهای ترانزیتی

در موضوع ترانزیت وضعیت رقابتی برای افزایش سهم بین کشورها وجود دارد بنابراین به‌جای ناراحتی از فعالیت دیگر کشورها باید فعالیت خود را برای تقویت کریدروهای عبوری از کشورمان بیشتر کنیم.

تین نیوز

افتتاح رسمی راه‌‌آهن باکو- تفلیس- قارص از جمله خبرهای مورد توجه در شبکه‌های مجازی حمل‌ونقلی در هفته گذشته بود، این خبر در شبکه‌های اجتماعی مجازی با عنوان« ایران از مسیر جاده ابریشم حذف شد» مورد توجه قرار گرفت و دست به دست شد. خبری که در متن آن با اشاره به  افتتاح رسمی این مسیر ریلی در روز دوشنبه 30 اکتبر آمده بود: « با آغاز به کار این خط آهن می‌توان مسافت پکن تا لندن را با قطار طی کرد بدون آن‌که از خاک ایران عبور نمود به‌عبارت دیگر ایران از مسیر جاده ابریشم حذف و ترکیه به شاهراه اتصال آسیای میانه و قفقاز به اروپا تبدیل شده است. سهم ایران در این میان تنها آلودگی زیست‌محیطی است، کشتی‌های غول پیکری که قطارها و بارها را بین دو سوی دریای مازندران جابه‌جا و با آلوده کردن آب و هوا مردم مناطق شمالی ایران را از لحاظ جسمی و روانی بیمار و رنجور می‌کنند. بارهایی که از چین به راه خواهد افتاد، از طریق قزاقستان و ترکمنستان و از روی دریای مازندران، به بندر آلات باکو و از آنجا از طریق گرجستان و ترکیه به اروپا خواهند رسید. اکنون ایران هیچ سهم و حقی را نیز نمی‌تواند بابت ترانزیت بین دو سوی دریای مازندران مطالبه نماید.»

پس از انتشار این خبر در یک گروه مجازی حمل‌ونقلی، یکی از کارشناسان این حوزه، در این مورد نوشت: هشت سال قبل که توافقات ایجاد این مسیر ریلی بین سه کشور ترکیه و آذربایجان و گرجستان در دست انجام بود مشابه این بحث بین مقامات ایران مطرح شده بود و طی مقاله‌ای توضیح دادم که کریدورهای تجاری متعددی برای مبادلات بین کشورها متصور است و هر کشور به تناسب جایگاه جغرافیایی خود می‌تواند سهمی در مبادلات از طریق برخی کریدورهای عبوری از محدوده خود داشته باشد البته اگر برای تثبیت سهم خود بسترهای لازم فیزیکی، مقرراتی، اقتصادی و روابط بین‌المللی را فراهم کند.

سیدمرتضی ناصریان تاکید کرد: در تبادلات بین قفقاز با آسیای میانه کریدور تراسیکا شکل گرفته و شاخه جنوبی آن از ایران عبور می‌کند و شاخه میانی از عرض خزر و شاخه شمالی از شمال خزر عبور می‌کند و طبیعتا هر شاخه مزیت‌ها و ویژگی‌های خود را دارد.

این کارشناس افزود: ضمنا در موضوع ترانزیت وضعیت رقابتی برای افزایش سهم بین کشورها وجود دارد بنابراین به‌جای ناراحتی از فعالیت دیگر کشورها باید فعالیت خود را برای تقویت کریدروهای عبوری از کشورمان بیشتر کنیم  که برای این‌کار نیازمند برنامه جامع در خصوص کریدورهای ترانزیتی هستیم و متاسفانه این برنامه را نداریم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اخوان 0 0

    تفلیس قارص روی نقشه مشخص کنید

  • ناشناس 0 0

    حمل و نقل چندپاره و تعدد کشور ها نقص کریدور تفلیس باکو هست.
    مطمئنا راه اهن ابریشم راه اهن یکپارچه هست مسیر دریایی مابین ان دردرسر هست حال خزر باشد مثل وان قضیه اش هست

  • اخوان 0 0

    سلام ترانزیت ریلی جنوب شرق وجنوب غرب دریای خزر آستارا اینچه برون