| کد خبر: 151169 |

گزارش برگزاری سومین همایش بین المللی مدیریت رسانه

سومین همایش بین المللی مدیریت رسانه شنبه پانزدهم آبان ماه با حضور استادان، صاحب نظران رسانه در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

تین نیوز

سومین همایش بین المللی مدیریت رسانه شنبه پانزدهم آبان ماه با حضور استادان، صاحب نظران رسانه در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

 به گزارش خبرگزاری آریا،  دکتر علی اکبر فرهنگی بنیان گذار مدیریت رسانه، دکتر باقرساروخانی استاد ممتاز دانشگاه تهران، دکتر محمود اسعدی استاد دانشگاه تربیت مدرس و رئیس همایش، دکتر حسینی دانا دبیرعلمی همایش، دکتر محسن بنی هاشمی استاد دانشگاه صدا و سیما، دکتر صدیقه ببران استاد دانشگاه آزاد اسلامی ، دکتر محمدعلی حکیم آرا استاد روان شناسی اجتماعی، دکترسیدحسین ابطحی  استاد ممتاز دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر محمدمهدی لبیبی پژوهشگر و مدرس ارتباطات، دکتر نجفی سولاری استاد رسانه های دیجیتال و دکتر امید جهانشاهی و علیرضا تاجریان سردبیر خبرگزاری آریا با سخنرانی، کارگاه های آموزشی و مقاله به ارائه تازه ترین مطالب در حوزه مدیریت رسانه در ایران پرداختند.

در بخش نخست همایش دکتر محمود اسعدی با اشاره به برگزاری همایش های اول و دوم در سال های 1393 و 1394 گفت: هدف اصلی این همایش ها ایجاد پلی بین سازمان های رسانه ای و دانشگاه ها بمنظور تعامل فعال و بهبود وضعیت رسانه ها در ایران است و امروز با حضور شخصیت های  شاخص رشته مدیریت رسانه و ارتباطات انشاء الله مهمترین مسائل مدیریت رسانه تبیین و ارزیابی می شود. اسعدی با اشاره به لزوم تحول در سازمان های رسانه ای  به دو بعد ساختار و مدیریت منابع انسانی در سازمان اشاره کرد و گفت با تغییرات اساسی تکنولوژی و تحولات جوامع انسانی بایستی در فرم و محتوا و در نحوه مدیریت سازمان های رسانه ای تغییرات بنیادی صورت پذیرد چرا که اکنون شیوه های سنتی مدیریتی در سازمان های حرفه ای و خلاق، کارایی ندارد. او اضافه کرد برای اثربخشی سازمان های رسانه ای چابکی، یادگیرندگی، خلاقیت و توجه خاص به نخبگان ضروری است. امروز در جهان رسانه ها این نخبگان هستند که عهده دار انسجام دهی جوامع هستند آنها عهده دار تخصیص منابع و سرمایه ها در کل جامعه هستند و اینکار از طریق رسانه ها اعمال می شود. آنها با تزریق احساس در ذهن توده ای جامعه به همسان سازی رفتار مردم می پردازند. نکته ای که به افراد آنقدر آزادی و اختیار می دهد که آنها قادر به تصمیم گیری نمی شوند بدین روی از دیگران می خواهند که به جای آنها تصمیم بگیرند. در سازمان های رسانه ای سنجش مسایل چون بصورت کیفی است بایستی از منطق فازی استفاده شود در این فضای عدم قطعیت، منطق فازی کاربرد دارد. بنابراین ما در فضای رسانه ای از الگوی چند ارزشی در مقابل دو ارزشی بهره می بریم. سپس دکتر باقرساروخانی استاد ممتاز جامعه شناسی ارتباطات به موضوع کودک و رسانه پرداخت و گفت: جلوه خوبی از مجری‌های برنامه های کودک به نمایش گذاشته شود؛ چرا که آنها الگوی بچه‌ها می‌شوند.

بحث ضرورت ایجاد رسانه‌ای برای کودکان از سال 1353 مطرح شد و بعد کتاب کودک و رسانه منتشر شد و این موضوع مورد توجه قرار گرفت که رادیو و تلویزیون در برنامه‌های خود چه پیامی برای کودکان دارد.

در دنیای امروز باید برای برخی فیلم‌ها هزینه‌ای پرداخت کرد و برخی دیگر رایگان هستند که معمولا فیلم‌های رایگان، در دل خود اهداف فرهنگی دارند که نباید از آن غافل شد.

دکتر ساروخانی تصریح کرد: در بحث کودک و رسانه، چند موضوع مورد بحث و توجه است. اولین موضوع این است که کودک کیست؟ کودک مخاطب خاصی است. موجودی است که دروازه های ذهن فرهنگی اش باز است. دفاع ذهنی ندارد. شخصیت اساسی و پایداری در آنها شکل نگرفته است.

وقتی کودکی پیامی می‌شنود نه تنها در ذهن بلکه در عمل پیاده می کند. قدرت اندیشیدن و قوام ذهنی هنوز درآن وجود ندارد و اندیشه ها را سریع پیاده سازی می‌کند.

کودکان فضای تخیلی و باز دارند و تحملشان آن چنان نیست که فضا را کنترل کنند. بچه‌ها خوب می‌بینند و من همیشه توصیه کرده‌ام که جلوه خوبی از مجری‌ها به نمایش بگذارید؛ چرا که ایشان، الگوی بچه‌ها می‌شوند.

دکتر ساروخانی با طرح این سوال که، مدیریت رسانه در قبال کودک چه هدفی را باید نشانه بگیرد؟ اظهار کرد: تقویت هوش عقلانی و هوش هیجانی هدفی است که در رسانه برای کودکان باید دنبال شود. در قرآن به زیبایی به این نکته اشاره شده است که خداوند خطاب به پیامبر می‌فرماید: بشارت بده به بندگان که همه پیام‌ها را بشنود و از بهترین آنها، تبعیت کنند.همه چیز بر حول همین هوش عقلانی، قرار می گیرد که اول شک کنید و بعد بپذیرید.

وی افزود: هوش هیجانی هم هدف بزرگی است که بر اساس انسان‌هایی تربیت می‌شوند که بتوانند ارتباط هایشان را مدیریت کنند و بتوانند هم دیگر را دوست داشته باشند.

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: مدیریت رسانه، مدیریت چهارراهی است و باید همه جوانب را درنظرگرفت. آیا می توانیم به کودکی چهار ساعت خوراک ذهنی بدهیم و آیا این ظرفیت وجود دارد.

وی گفت: یکنواختی برای کودک می تواند آسیب زا باشد و پیام را گوش نکند. باید از ابزارها و رنگهای خاصی در انتقال پیام به مخاطب استفاده کرد.

ساروخانی اظهار کرد: به نظر من رسانه برخورد غریزه و فرهنگ است. غریزه چیزی است که در ذهن او وجود دارد و فرهنگ چیزی است که می خواهیم در ذهن او بگذاریم.

 

آنگاه دکتر علی اکبر فرهنگی بنیان گذار رشته مدیریت رسانه در ایران به تشریح چگونگی تاسیس این رشته در دانشگاه ها پرداخت و گفت ما برای دوره دکتری این رشته 84 واحد پیشنهاد کردیم ولی بعد به 60 واحد تقلیل یافت و حالا فقط 18 واحد شده است. روشن است که با این واحدها نمی توان کل مطالب را ارائه کرد و بایستی دانشجویان خود تلاش مضاعف داشته باشند. در حقیقت این رشته چون چند رشته ای است دانشجو باید به جامعه شناسی، روانشناسی، فلسفه، ادبیات و منطق نیز آشنا باشد. این رشته بغایت مشکل است و از طرفی چون در مقام مدیریت و ریاست باید کار صورت بگیرد خواهان زیاد دارد و این باعث می شود که در برخی  مواقع متخصصان رسانه در مصدر امور قرار نگیرند. دکتر فرهنگی استاد ممتاز دانشگاه تهران تاکید کرد من مطمئنم آینده رشته مدیریت رسانه بسیار مطلوب است و من خیلی خوشبختم که در چند سال پیش رو متخصصان رشته مدیریت  رسانه جایگاه   واقعی خود را بیابند. او سپس به سوالات حاضران پاسخ گفت و در ادامه دکتر سیدحسین ابطحی استاد ممتاز دانشگاه علامه طباطبایی کارگاه آموزشی تحت عنوان « مستندسازی تجربیات مدیران و کارشناسان رسانه در راستای مدیریت دانش» را برپا کرد و استادان و دانشجویان و اهالی رسانه با استقبال از این طرح به ارائه تجربه های خود پرداختند. دکتر مهدی لبیبی نیز در کارگاه دیگری تحت عنوان « کاربرد روش‌های تحقیق در پژوهش‌های مدیریت رسانه» به بیان چگونگی تحقیق در رشته مدیریت رسانه پرداخت که موجب تبادل نظر میان حاضران شد. دکتر محسن بنی هاشمی با ارائه مقاله ای درخصوص  چشم انداز اینترنت در سال آینده پرداخت که بیش از چهار میلیارد مخاطب  دیگر را در برخواهد گرفت. دکتر حسینی دانا نیز به ممیزات اقتصاد رسانه تا سال 2020 پرداخت و مشخصات دوازده گانه ای را برشمرد. دکتر محمدعلی حکیم آرا روانشناس اجتماعی  نیز به تشریح مخاطب و مختصات آن پرداخت و خواهان بحث های نو ، متناسب با جهان رسانه ای جدید شد. دکتر نجفی سولاری استاد دانشگاه و از مدیران رسانه ملی به تشریح موقعیت مدیریت در تلویزیون پرداخت و دوره چهارم آن را سخت ارزیابی کرد. آقای فرهمند از دانشجویان دکترای مدیریت رسانه  نیز از نحوه استخدام استادان که زیر چهل ساله اند انتقاد و تاکید کرد که باید از مدیران با تجربه در رسانه هادر دانشگاه ها استفاده کرد چرا که در دنیا معمول است استادان این رشته از افراد بالای 50 سال استفاده شود.

 

منبع: خبرگزاری آریا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.