| کد خبر: 150032 |

جدیدترین توصیف کلارکسونز از چرخه بازار کشتیرانی

گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در جدیدترین تحلیل خود، بازار تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید را مورد بررسی قرار داد.

تین نیوز
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در جدیدترین تحلیل خود، بازار تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید را مورد بررسی قرار داد.
 
به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در این گزارش با گریزی بر بازار تانکر، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید نوشت: علیرغم تعطیلات هفته طلایی در چین، نفتکش های غول پیکر بازار قوی را در هفته گذشته به نمایش گذاشت و تقاضای پایدار در تمامی مناطق منجر به افزایش نرخ کرایه حمل در اکثر مسیرهای برجسته شد.
 
این شناور شاهد افزایش قابل توجه نرخ کرایه حمل در مسیرهایی به ویژه ازخاورمیانه بود، به طوری که نرخ کرایه حمل در مسیر خاورمیانه- سنگاپور از 56.5 WS به 63.5 WS افزایش یافت. در مجموع، میانگین درآمد نفتکش های غول پیکر با رسیدن به 18 هزار و 197 دلار در روز، از لحاظ مقایسه هفتگی، 27 درصد رشد را تجربه کرد.
 
سوئزماکس

بازار تانکر سوئزماکس تا حدی شاهد کاهش نرخ کرایه حمل در هفته گذشته بود، این در حالی است که نرخ کرایه حمل این شناور در هفته پیش از آن روند پایدار چشم گیری را به نمایش گذاشته بود. نرخ کرایه حمل در مسیر آفریقای غربی- مدیترانه به 72.5 WS افت کرد. علاوه بر این، فعالیت محدود در دریای سیاه سبب شد نرخ کرایه حمل در مسیر دریای سیاه-خاورمیانه با روند کاهشی هفتگی از 87.5 WS به 82.5 WS تنزل پیدا کند.

افراماکس

نرخ کرایه حمل تانکر افراماکس در دریای سیاه و مدیترانه به طور قابل توجهی در هفته گذشته افزایش را تجربه کرد، به گونه ای که نرخ کرایه حمل در دو تا از مسیرهای برجسته در این مناطق، از 97.5 WS به 140 WS افزایش یافت. افزون بر این، صف طولانی شناورهای آماده به بارگیری در دریای بالتیک سبب افت نرخ کرایه حمل شد، از این رو، مسیر دریای بالتیک- قاره انگلستان شاهد تنزل نرخ کرایه حمل به 72.5 WS بود.

 

 
فله برها
کیپ سایز

 

علیرغم اینکه بازار فله برهای کیپ سایز هفته را کند و آرام آغار کرد اما سرانجام به دنبال افزایش فعالیت در هر دو منطقه اقیانوس آرام و حوزه آتلانتیک، شاهد افزایش نرخ کرایه حمل بود. ناگفته نماند، فعالیت به ویژه در شرق دور با نزدیک شدن به پایان هفته افزایش یافت. در مجموع، میانگین درآمد فله بر کیپ سایز با رسیدن به 23 هزار و 717 دلار در روز، رشد 14 درصدی را به نمایش گذاشت.
پاناماکس 
به دنبال تعطیلات در آسیا، فعالیت بازار فله بر پاناماکس در ابتدای هفته گذشته روند کندی به خود گرفت. با این وجود، افزایش جریان کارگوهای تازه از ساحل شرقی آمریکای جنوبی سبب رشد نرخ کرایه حمل در منطقه آتلانتیک شد. افزون بر این، در حوزه اقیانوس آرام، با تزریق کارگوهای تازه از استرالیا و اقیانوس آرام شمالی، نرخ کرایه حمل پاناماکس روند افزایشی پیدا کرد.
هندی 
در ابتدای هفته گذشته، نرخ کرایه حمل فله بر سوپراماکس در مسیرهایی از خلیج آمریکا با روند نزولی همراه بود که حکایت از تاثیر تعطیلات هفته طلایی چین داشت. از سوی دیگر، فعالیت بازار این شناور در مسیرهایی از مدیترانه کاهش کمی را تجربه کرد. در مجموع، میانگین درآمد فله بر سوپراماکس با رسیدن به 12 هزار و 375 دلار در روز، افت چهار درصدی هفته به هفته را نشان داد.
 

 
 
اخبار بازار کانتینری
 فعالیت اوراق کشتی کانتینری در ماه سپتامبر سال جاری میلادی به بالاترین سطح برای شش ماه رسید، علیرغم اینکه، در مقایسه با سه ماه نخست سال جاری میلادی، سطوح پایین تر فعالیت را به نمایش گذاشت. در مجموع در ماه آگوست سال جاری میلادی، 12 فروند کشتی کانتینری با ظرفیت 34 هزار و 388 TEU اوراق شدند، از این تعداد، پنج فروند با ظرفیت 20 هزار و 659 TEU در بخش فله برهای پاناماکس قدیمی به اوراق رفتند. به طور کلی در نه ماه نخست سال جاری میلادی تعداد 123 فروند شناور با ظرفیت 36 میلیون TEU اوراق شدند. علیرغم اینکه رقم مذکور حکایت از کاهش 20 درصدی سال به سال دارد، اما پیش بینی می شود چرخه اوراق سازی در کل سال جاری میلادی سطوح بسیار بالایی را به نمایش گذارد.
بر طبق آخرین گزارش منتشر شده از ارقام تجارت کانتینری CTS، تجارت کانتینری در مسیر آمریکای شمالی- شرق دور افزایش 11.9 درصدی سال به سال را در ماه آگوست سال جاری میلادی تجربه کرد. کل تجارت کانتینری در مسیر مذکور نیز با رسیدن به 12 میلیون و 200 هزار TEU در هشت ماه نخست سال جاری میلادی، افزایش نه درصدی سال به سال را به همراه داشت. علاوه بر این، کل حجم تجارت کانتینری در مسیر اروپا-شرق دور از ابتدای سال جاری میلادی تا ماه آگوست با رسیدن به ده میلیون و 800 هزار TEU رشد 5.3 درصدی سال به سال را به نمایش گذاشت.

 

 

 
سفارش ساخت شناور
در مجموع، به دنبال تعطیلات ملی در کره و تعطیلات هفته طلایی در چین، بازار قراردادهای ساخت کشتی های جدید، هفته آرام و ساکتی را پشت سر گذاشت. مالک آرژانتینی سفارش ساخت یک فروند فله بر کامسارماکس با ظرفیت 82 هزار DWT را به همراه یک فروند انتخابی به کشتی سازی  Jiangsu New Yangzi چین داد. شناور مذکور قرار است در سه ماه چهارم سال 2019 تحویل داده شود. خبری از سفارش دیگری در هفته گذشته ثبت نشده است. در مجموع، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، قرارداد سفارش ساخت تعداد 580 فروند شناور منعقد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 29 درصدی را نشان می دهد. ناگفته نماند، میزان سفارشات در بخش فله خشک، سهم 26 درصدی را از لحاظ عددی به خود اختصاص می دهد. به عبارت دیگر، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، قرارداد سفارش ساخت 149 فروند فله بر بسته شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش چشم گیر 255 درصد را به نمایش می گذارد. افزون بر این، در بخش کشتی کانتینری، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، 53 فروند شناور سفارش داده شده است که حکایت از افزایش 27 درصدی سال به سال از لحاظ عددی را دارد. 
شاخص قیمت شناورهای جدید کلارکسونز در سطح 124 واحد قرار دارد که در مقایسه با پایان سال سال گذشته، روند افزایشی را نشان می دهد. 
 
 
 
 اخبار باز فله
صادرات سنگ آهن استرالیا با رسیدن به 71 میلیون تن در ماه آگوست سال جاری میلادی، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد داشت. افزون بر این، در فواصل ماه های ژانویه الی ماه آگوست سال جاری میلادی، کل محمولات صادراتی این محصول با رسیدن به 539 میلیون تن رشد دو درصدی سال به سال را نشان داد. کل جابجایی سنگ آهن از بندر Hedland استرالیا - یکی از بزرگترین بنادر بارگیری سنگ آهن در جهان- با رسیدن به 43 میلیون تن در ماه سپتامبر سال جاری میلادی، رشد چهار درصدی سال به سال را تجربه کرد. در مجموع، پیش بینی های اخیر نشان می دهد کل صادرات سنگ آهن استرالیا با رسیدن به حدود 843 میلیون تن در کل سال 2017، رشد سه درصد را به همراه خواهد داشت.
افزون بر این، صادرات زغال سنگ بخار اندونزیایی با رسیدن به 186 میلیون تن در نیمه نخست سال جاری میلادی، رشد شش درصد سال به سال را تجربه کرد، افزایش صادرات 21 درصدی سال به سال و یا به عبارت دیگر صادرات 50 میلیون تن در حمل محمولات این محصول به چین نیز در رشد شش درصدی سهیم بوده است. افزون بر این، صادرات زغال سنگ بخار به کره جنوبی با رسیدن به 18 میلیون تن در ماه های ژانویه الی ژوئن سال جاری میلادی، افزایش 11 درصدی را به نمایش گذاشت. در مجموع، در حال حاضر پیش بینی می شود صادرات زغال بخار اندونزیایی با رسیدن به 383 میلیون تن در کل سال 2017، رشد چهار درصدی را به همراه خواهد داشت.

 

منبع: سايت خبری مانا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.