| کد خبر: 144185 |

◄ تفاوت وسیع تعرفه‌ها در مرزی به باریکی مو

وبلاگ سید حمید حسینی-اتفاقات مهمی که در این هفته قابل توجه است، بحث کنار رفتن «استوات بنن» یکی از مخالفان سرسخت برجام و نژاد پرست افراطی بود که طرفدار جنگ تمدن‌ها و یکی از مهره‌های اصلی سیاست‌‌های حمایت‌گرانه ترامپ و ضدیت با مسلمانان بود.

تین نیوز

وبلاگ سید حمید حسینی-اتفاقات مهمی که در این هفته قابل توجه است، بحث کنار رفتن «استوات بنن» یکی از مخالفان سرسخت برجام و نژاد پرست افراطی بود که طرفدار جنگ تمدن‌ها و یکی از مهره‌های اصلی سیاست‌‌های حمایت‌گرانه ترامپ و ضدیت با مسلمانان بود.

 

از طرفی پیگیری استیضاح ترامپ در کنگره آمریکا، ناراحتی عربستان از افشاء درخواست میانجی‌گری عراق بین ایران و عربستان از اتفاقات بسیار مهم بود. عربستان از افشای این خبر توسط عراق ناراحت و آن را تکذیب کرد، درحالی که علائمی از بهبود رابطه ایران و عربستان به چشم میخورد .همزمان عربستان در حال تلاش جدی برای جلوگیری از نفوذ ایران در مناطق سنی نشین عراق است و برای سرمایه گذاری با عراق اعلام همکاری کرده است.

اطلاعاتی که از عراق می‌رسد حاکی از تقسیم کاری بین عربستان، آمریکا، ژاپن و چین جهت حضور در بازارعراق و جلوگیری از نفوذ ایران در این بازار می باشد و منابعی را برای حضور در این بازار تدارک دیده‌اند.

بنابراین ماباید اخبار وتحولات عراق را بطورجدی رصد کنیم وباتجدید ساختار در روابط با عراق و حفظ بازار و توسعه آن، اقدام کنیم و در این راستا تمام ارگان‌های درگیر در عراق باید با همکاری هم‌دیگر نه تنها سهم خود را حفظ کنیم بلکه تلاش کنیم که این سهم را افزایش دهیم.

تحلیل رفتار کاری من حاکی از آن است که در روزها و هفته‌هایی که کار زیاد دارم، تمامی برنامه‌هایم روی نظم انجام و پیش می‌رود و به ورزش و سایر کارهای شخصی‌ام نیز میرسم، ولی در روزهایی که برنامه کاری‌ام سبک‌تر است، نظم لازم را ندارم و بعضی از برنامه‌هایم کنسل می‌شود. بطور مثال در این هفته والیبال دوشنبه را از دست دادم و یا روزنوشت را در حالیکه در آخر هفته در مشهد مقدس فرصت کافی داشتم، ننوشتم که با تاخیر تقدیم دوستان میشود واز هفته نوشت هم رد شده است.

در هفته‌ای که گذشت لابی برای کسب رای اعتماد سه وزیر آقایان زنگنه، شریعتمداری و کرباسیان را آغاز کردم و برای حمایت از برنامه‌های این دوستان چندین مصاحبه داشتم.

قرار بر این بود که شنبه بعدازظهر نشستی در سازمان توسعه و تجارت با حضور آقای خسرو‌تاج و سایر دوستان و دست‌اندرکاران روابط با عراق در مورد تخصیص وام از صندوق توسعه ملی برای پروژه های فنی ومهندسی اقلیم داشته باشیم که اطلاع دادند به علت نشست نشست مشترک آقای شریعتمداری با معاونان آقای نعمت‌زاده کنسل شده است ، بنابراین، به اتاق ایران رفتم و در نشست اقایان شریعتمدار وکرباسیان با فعالان اقتصادی شرکت کردم.

در جلسه اتاق ایران با آقایان شریعتمداری و کرباسچیان حضور یافتم و دوستان سوالات و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند. آقای شریعتمداری علاوه‌بر بحث‌های کوچک‌سازی، واردات و صادرات، بر بحث‌های آزادسازی نرخ ارز و ارتقا جایگاه بخش خصوصی و همکاری با بخش خصوصی تاکید کرد که مورد رضایت فعالان اقتصادی قرار گرفت. ضمن اینکه آقای کرباسیان از تجربه مدیریتی خودش گفت و برنامه‌هایی که برای خروج از رکود، تقویت بورس و اصلاح نظام بانکی دارد را بیان کرد. جلسه تا ساعت شش به طول انجامید و پس از آن عازم خانه شدم.

یکشنبه درگیر امور جاری اتاق مشترک از جمله همایشی که درشهریور‌ ماه خواهیم داشت. برای پیگیری دعوت از برخی مهمان‌ها و سخنرانان با اقای عقیل موسوی رایزن بازرگانی عراق در ایران تماس گرفتم و دعوتنامه‌ها را برای عزیزان فرستادم تا از این کانال برای دعوت مدعوین عراقی اقدام کرده باشیم و مطمئن باشیم که این عزیزان در سمینار شرکت می‌کنند.

بی‌نصیب ماندن بغدادنشینان از روابط تجاری ایران و عراق

یکشنبه صبح یک نشست مطبوعاتی با رسانه‌هایی که در این مدت اخبار مربوط به اتاق مشترک را خوب پوشش داده بودند به بهانه روز خبرنگار داشتیم. در این نشست پنج الی شش نفره، درباره مشکلات تجاری در روابط ایران و عراق درد دل کردم و به نکته‌ای کلیدی اشاره کردم که «بغدادنشینان » از روابط تجاری ایران و عراق سودی نمی‌برند و کمتر کسی در بغداد وجود دارد که سراغ روابط تجاری ایران و عراق را بگیرد. متاسفانه، مدیران سیستم‌های اداری عراق از سلامت لازم برخوردار نیستند و تجار بزرگ عراقی هم خواستار همکاری با ایران نیستند. همه این‌ها از عوامل منفی در روابط تجاری ایران و عراق است. همچنین به رابطه تعرفه‌ها و مسائل بی‌ثباتی قوانین و مقررات عراق اشاره کردم و چون توسط اغلب رسانه‌ها و خبرگزاری‌های ایرنا، ایلنا، فارس و واحد مرکزی خبر پوشش داده شد می توانید به راحتی به آن دسترسی پیدا کنید.

دوشنبه چند نشست با اعضای اتاق داشتم که علاقه‌مندند از ظرفیت اتاق برای توسعه روابط تجاری باعراق استفاده کنم. توضیحات مفصلی در این باره به آنها دادم و در ادامه پیگیر همایش شهریور ‌ماه شدم. با وزارت کشور مکاتبه کردم تا اتاق مشترک عضو ستاد اربعین شود و در جریان تصمیماتی که در این رابطه گرفته می‌شود قرار گیرد. از طرف دیگر نشستی با اعضای منتخب به عنوان «مرکز مشاور حقوقی و حل اختلاف اتاق» داشتم و در مورد شش موضوع با آنها به توافق رسیدیم.

ا- داوری بین تجار ایرانی وعراقی و حل اختلاف بین اعضا اتاق

٢- تدوین متن قرارداد‌های تجاری ، نمایندگی ، حق العمل کاری

٣- بررسی رویه‌های تجاری، گمرکی، حقوقی و استاندارد‌های بین دو کشور و در صورت امکان راه‌حل‌هایی برای یکسان سازی قوانین

٤- پیگیری مسائل حقوقی اتاق

٥- مشاور حضوری حقوقی به اعضا

٦- برگزاری سمینار ودوره های اموزشی حقوقی وقراردادی

در نهایت کلیات این موضوع مورد مذاکره و گفتگو قرار گرفت و بندهایش با اساس‌نامه تطبیق داده شد و مقرر شد که جلسه آینده هیئت رئیسه در دستورکار قرار گیرد. انشالله هرچه زودتر مرکز مشاور حقوقی را برای کمک به اعضا و بحث‌های آموزشی در این زمینه راه اندازی کنیم. بعد از آن، طبق معمول به طرف غرب تهران حرکت کردم تا در بازی والیبال حضور یابم، متاسفانه به علت ترافیک سنگین و خستگی سفر مشهد از رفتن به والیبال انصراف دادم و برای اولین بار زودهنگام به خانه رفتم.

 

تفاوت وسیع تعرفه‌ها در مرزی به باریکی مو

سه‌شنبه صبح زود به همراه یکی از دوستان عازم فرودگاه شدم و ساعت 5:30 صبح پروازی به ایلام داشتم. باتوجه به هماهنگی که آقای فروتن، ریاست محترم اتاق ایلام با مسئولان ذیربط در استان ایلام و روسای اتاق بازرگانی، گمرک و استانداری استان واسط انجام داده بود، بنا شد نشستی مشترک داشته باشیم. حدود ساعت هفت به ایلام رسیدیم و به همراه آقای فروتن عازم مرز مهران شدیم. فاصله به بیش از یک ساعت به طول انجامید. در مسیر مکا‌ن‌هایی درحال تعریض بود که در حال آماده‌سازی برای مراسم اربعین بود و بعید میدانم که این مسیر تا آن زمان کامل شود. قطعا اگر مسافران اربعین بخواهند با وسایل شخصی از مرز مهران به عراق عزیمت کنند دچار مشکل ترافیک خواهند شد. حدود ساعت 8:30 به مرز مهران رسیدیم و ابتدا نشستی با رئیس گمرک داشتیم و در جریان کم و کیف مسائل این مرز قرار گرفتیم. ریاست محترم گمرک تماسی با گمرگ مرز "سومار "گرفت و پیگیر دلیل تفاوت تعرفه‌های دردو مرز شد. ایشان صراحتا اعلام کرد به علت نظارت کمتر در مرز سومار، باسکول این مرز بار را کمتر اظهار میکنند و اختلاف تعرفه برای تجار ناشی از کم اظهاری در گمرک سومار است، وگرنه در همه‌جا تعرفه یکسان است. برای اولین بار صبحانه کباب چنجه خوردیم. من تابه‌حال صبحانه کباب نخوره بودم و ظاهرا این رسمی در منطقه ایلام است. کباب بسیار خوشمزه‌ای بود و باعث شد که بتوانم تا ظهر با انرژی و توان کافی در این پایانه حضور پیدا کنم. از بازارچه مهران و ترمینال مسافرانش نیز بازدید کردم و از ساعت 11:30 تا 1:30 با حضور مسئولان عراقی جلسه‌ای مفصل داشتیم که در ادامه به بخش‌هایی از این نشست اشاره خواهم کرد.

در حاشیه نشست با هیات عراقی در مرز مهران فرصتی فراهم شد تا با فعالان تجاری ایلام و مهران گفتگو داشته باشم و به درد دل آنان گوش بدهم، به غیر از مسئله تغییرات مداوم قوانین ومقررات توسط طرف عراقی به چهارمشکل اشاره کردند که عبارتند از:

١- قطعی سبستم گمرگ ومعطلی بارها در زیر افتاب وشرایط نامناسب

٢- ساعت کم کاری گمرگ ایران( ٨ تا ١٥) وعدم امکان ترخیص کامیونها خصوصا در زمانی که سیستم قطع شده باشد.

٣- تعطیلی دفتر استاندارد در مرز قبل از ساعت ١٥ وعلاف شدن حق العمل کاران

٤- عدم امکان تردد تجار وحق العمل کاران ایرانی به محوطه گمرگی عراق( زرباطیه) و عدم امکان نظارت بر بارهای ترانزیت و مذاکره با تجار وکارشناسان گمرگی عراق، در حالیکه عراقی ها مجازند با سپردن کارت بازرگانی به محوطه بازارچه وگمرگ ایران وارد شوند.

 

ساعت کار استاندارد و قطعی سیستم را باید در تهران پیگیری کنم ولی آقای مصطفایی ریاست گمرگ مهران قول داد که در زمان قطعی سیستم وت عطیلی دفتر استاندارد همکاری لازم را با ترخیص کاران بعمل اورد و اصولا تا زمانی که کامیون و باری جهت صادرات به عراق وجود داشته باشد گمرگ به کار خود ادامه دهد وریاست گمرگ نیز تا ساعت ٢٠ در گمرگ حضور خواهد داشت.

فرصتی فراهم شد تا با فرمانده هنگ مرزی ایران در رابطه با صدور مجوز جهت تردد فعالان اقتصادی در محوطه گمرگ عراق صحبت کنم. از نظر ایشان منعی برای تردد وجود ندارد واگر فعالان تجاری گذرنامه بهمراه داشته باشند مجاز خواهند بود تا بدون ویزا تردد کنند. ایشان نگران برخورد نامناسب طرف عراقی با تجار ایرانی بود ومدعی بود در مواردی افراد ایرانی را دستگیر وروانه زندان کرده‌اند. لازم است در این رابطه گمرگ مهران با گمرگ زرباطیه هماهنگی صورت پذیرد وامکان تردد اسان تجار فراهم شود.

انحصار در صدور مانیفست

اتاق‌های مرزی از ماه‌های قبل از اینکه در قلمرو گمرکی ایران یک شرکت انحصاری کار صدور مانیفست را بر عهده دارد و وجهی از فعالان اقتصادی دریافت می‌کنند ناراضی هستند و در این رابطه نامه‌نگاری‌های زیادی صورت گرفته است. در این سفر فرصتی شد که من از روند کاری این شرکت اطلاع یابم و در دفترشان حضور یافتم و نمونه مانیفست‌های صادر شده را دیدم. فعالان اقتصادی ایران، گمرگ مرز مهران، مسئولان اتاق ضرورتی در این کار نمی‌دانند و در صدور مانیفست توجیه نیستند. این مشکل نیز وجود دارد که در مرز‌های مختلف، نرخ‌های مختلفی گرفته می شود و ماشین‌های ترانزیت علاوه‌بر کارمزد حدود 50-100 دلار پرداخت می‌کنند. لازم است این معضل به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد و اگر این تصمیم دولت عراق است، بهتر است در قلمرو آن کشو نیز اجرا شود. بعضی از مقامات استانی از وجود مانیفست در گمرک دفاع می‌کنند و در مقابل نیز برخی به‌شدت مخالف ان هستند. بنابراین باید در این زمینه با همراهی پایانه‌ها، گمرک، مقامات استانی و ستاد توسعه روابط عراق تصمیم‌گیری شود و برای یک‌بار برای همیشه این بحث تعیین تکلیف شود. امیدوارم که از امکانات این شرکت برای ایجاد دروازه مشترک گمرگی به جای «مانیفست» استفاده کردد و نارضایتی ها برطرف شود.

در این سفر از پایانه مسافری مهران نیز بازدید کردم ، روزانه حدود سه هزار نفر به ایران ورود وبعضا همین تعداد خارج میشوند، ترمینال نسبنا خوب وابرومندی بود ولی فاقد یک رستوران ونمازخانه بود واز طرف سازمان میراث فرهنگی وگردشگری کسی برای راهنمایی مسافرین عراقی وخوش امد گویی حضور نداشت وبرای انتقال انان به سایر شهرها نظم وبرنامه ای وجود نداشت،

این موضوع سراغاز بعضی از اتفاقات وتخلفات میباشد ودر نظر داریم با هماهنگی سازمان پایانه ها وگردشگری واتاقهای ایلام واهواز در ترمینال مهران و شلمچه حضور یابیم ووظیفه اطلاع رسانی وراهنمایی این عزیزان را بعهده بگیریم.

جالب است که تعدادی از تجار عراقی نیز با خودرو خود از این ترمینا لها وارد کشور میشوند وحضور ما در این ترمینالها به برقراری ارتباط وتعامل با انان منجر خواهد شد.

نظم مشهد در فضای توریستی آن

حدود ساعت چهار4 بعداز ظهر بود که به همراهی آقای فروتن و دوست عزیزم، ایلام را به مقصد تهران ترک کردم و باوجود اینکه علاقه مند بودم شب را در ایلام بمانم و در صورت امکان از مرز دهلران نیز بازدید کنم و با مقامات استانی گفتگو کنم ولی باتوجه به اینکه چهارشنبه ظهر قرار بود با خانواده عازم مشهد شویم و از طرفی امکان رزرو بلیط برای سه شنبه نبود و ورزش سه شنبه را هم از دست میدادم و نمی‌خواستم فوتسال سه‌شنبه را از دست دهم وبه تهران بازگشتم. تقریبا شب گذشته را نخوابیده بودم، بنابراین در پرواز خوابیدم و دوساعت در خانه استراحت کردم و سپس به فوتسال رفتم. چهارشنبه صبح، تلفنی درگیر پیگیری کار‌های اتاق بودم و چند مصاحبه در رابطه با عملکرد مجموعه دولت و وزرا داشتم. ظهر تهران را به مقصد مشهد ترک کردم. خوشبختانه، مشهد از نظر نظم توریستی و امکانات در موقعیتی خوبی قرار دارد و از تهران غنی‌تر است. من بازی فوتبال پرسپولیس وسیاه جامگان و بسکتبال ایران ولبنان را در هتل تماشا کردم. آخرشب نیز (با بدبختی) بازی رئال مادرید و بارسلونا را در لابی هتل دیدیم. نیمه شب عازم حرم مطهر شدم و بعد از نماز صبح به هتل بازگشتم. پنج شنبه، جمعه و شنبه نیز مشغول دید و بازدید اقوام و زیارت شدیم و موفق شدیم در روز بزرگ 25 ذی‌القعده از امام رئوف شفاعت بطلبیم. برای همه کسانی که از من طلب التماس دعا کرده بودند، دعا کردم و برایشان نماز خواندم. قطعا انرژیهای مثبتی که در این اماکن وجود دارد، باعث می‌شود که مثبت بیندیشیم و جهت سعادت دنیا و آخرت تلاش کنیم.

از هفته قبل، با دوستان دانشجوهای نفت دانشگاه‌ صنعتی شریف هماهنگ کرده بودم که با گروه نخبگان جوان نفت بحثی را در مورد سواپ نفت داشته باشم. بنابراین جمعه شب در کانال تلگرامی این عزیزان تاریخچه سواپ را گفتم و اینکه ما چگونه از ظرفیت تجاری کشور حداکثر استفاده کنیم و به سابقه تاریخی جاده ابریشم و اتفاقاتی که باعث شد ما از این نعمت محروم شویم اشاره کردم. که چیزی حدود سی دقیقه به طول انجامید و در نهایت به سوالات این عزیزان پاسخ دادم.

 

سیدحمید حسینی

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.