| کد خبر: 144145 |

ورود به عصر راه‌آهن دیجیتالی

سیستم ریلی که هم‌اکنون در برخی مسیرهای اصلی به حداکثر ظرفیت خود رسیده و پیش‌بینی می‌شود در 20 سال آینده با رشد قابل ملاحظه تقاضا برای سفر روبه‌رو شود نیاز به استراتژی برای ایجاد ظرفیت جدید، ارتباطات بهتر و تثبیت اطمینان بیشتر دارد.

تین نیوز

سیستم ریلی که هم‌اکنون در برخی مسیرهای اصلی به حداکثر ظرفیت خود رسیده و پیش‌بینی می‌شود در 20 سال آینده با رشد قابل ملاحظه تقاضا برای سفر روبه‌رو شود نیاز به استراتژی برای ایجاد ظرفیت جدید، ارتباطات بهتر و تثبیت اطمینان بیشتر دارد.

فناوری دیجیتال به تحقق این امور از طریق ایجاد امکانی برای حرکت نزدیک‌تر قطارها کمک شایانی خواهد کرد. تحقق راه‌آهن دیجیتال یکی از برنامه‌های مدرن‌سازی در نظر گرفته شده در بسیاری از راه آهن‌های پیشرفته دنیا است. بریتانیا نیز به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در این حوزه در طرح 5 ساله قصد دارد کل فرآیند ارسال پیام، کنترل خطوط و سیستم‌های هشدار را دیجیتالی کند و از طریق کاهش زمان حرکت بین قطارها بهره‌وری سیستم ریلی را افزایش دهد و امنیت آن را ارتقا بخشد.

به‌طور سنتی موثرترین راه برای مدیریت ایمن حرکت قطارها تقسیم مسیر به بخش‌های ثابت (بلوک‌ها) و استفاده از امواج رادیویی(بی‌سیم‌ها) است؛ برای اینکه پس از رسیدن به مقصد و تخلیه قطار قبلی، به قطار بعدی اجازه حرکت داده شود. حالا تکنولوژی و نوآوری به ما امکان حرکت قطارها بدون کنترل و هماهنگی از طریق امواج رادیویی را می‌دهند. این پیشرفت می‌تواند به افزایش 40 درصدی ظرفیت خدمات‌دهی سیستم ریلی موجود منجر شود. در برنامه توسعه 5 ساله خطوط ریلی یک گروه مشاوره برای تحقق راه آهن دیجیتال در برخی خطوط مشخص شده است. این گروه ترکیبی از کارشناسان وزارت حمل‌ونقل، اپراتورهای سیستم ریلی مسافری و باری، تیم اجرایی این طرح و مدیران ریلی و جاده‌ای هستند.

 

کتابخانه دیجیتالی در قطار فرانسه

فرانسه اما با راه‌اندازی کتابخانه‌های دیجیتالی در قطارهای خود گامی جدید در مسیر دیجیتالی کردن خدمات برداشته است. راه‌آهن ملی فرانسه (SNCF) با راه‌اندازی سرویس کتاب الکترونیکی (E-Book) خود این امکان را به مسافران قطار داده تا خواندن کتاب‌های یک کتابخانه دیجیتالی را در طول سفرشان تجربه کنند.این کتابخانه صد هزار جلدی به مسافرانی که 95درصد آنها از قبل از یک وسیله دیجیتالی (تبلت، تلفن‌های هوشمند و...) در طول سفرشان استفاده می‌کنند فرصتی را برای سهیم کردن تجارب جدید، لحظات ویژه و کشف میراث منطقه‌ای که از آن عبور می‌کنند فراهم می‌کند یا اینکه حتی بتوانند در آینده نویسنده شوند. این سرویس به مسافران کمک می‌کند در حال حرکت در قطار با یا بدون اشتراک کتاب بخوانند.

استفاده از کتاب الکترونیکی SNCF برای تمامی مسافران با استفاده از گوشی‌های هوشمند، تبلت یا موبایل با یا بدون اتصال اینترنتی رایگان است. این سرویس امکان دسترسی به کتابخانه‌ای با 5 هزار اثر بزرگ کلاسیک فرانسه و چکیده‌هایی از سایر کتاب‌ها در این مجموعه را فراهم می‌کند. خدمات اشتراک برتر برای 45 روز اول رایگان است؛ اما بعد از آن 9/ 9 یورو هزینه اشتراک ماهانه است و اجازه دسترسی به کتابخانه‌ای با صدهزار جلد کتاب را می‌دهد. در عین حال مسافران می‌توانند حق اشتراک خود را لغو کرده یا تعلیق کنند اما حق دسترسی به کتاب‌های کلاسیک و چکیده‌های رایگان را خواهند داشت.

گروه هدف کتاب الکترونیکی راه‌آهن ملی فرانسه (SNCF) آن دسته از مسافرانی است که می‌خواهند در تمام طول سفر خود بخوانند یا آنهایی است که صرفا از خواندن لذت می‌برند.در این سرویس همچنین کتاب منتخب ماه نیز ارائه خواهد شد و هرماه عناوین جدیدی اضافه می‌شود. در ضمن هر ماه نیز پیشنهاد ویژه‌ای در ارتباط با یک رویداد خبری مهم در دنیای ادبی ارائه می‌شود. علاوه‌بر این انتخاب 10 کتاب مورد علاقه عموم مردم در سطح کشور یا منطقه عبوری قطار به مسافران قطار که در مناطق مختلفی سوار قطار می‌شوند ارائه خواهد شد. راه‌آهن فرانسه (SNCF) به‌طور مرتب در حال ارائه خدمات به مشتریان خود است تا کیفیت سفرهایش را بهبود بخشد. در سال 2014 میلادی دو پروژه آزمایشی موفقیت‌آمیز در مناطق لورین و لنگدوک-روسیلون (Lorraine و Languedoc-Roussillon) اجرا شد. براساس گزارش‌های مربوط به این پروژه‌ها، بیش از یک نفر از هر سه مسافر از این سرویس در ماه اولی که به‌صورت آزمایشی اجرا شد، استفاده کردند. تحقیقات نشان داد استفاده از این سرویس دارای 93درصد نرخ رضایتمندی مشتری بود بنابراین SNCF تصمیم گرفت این سرویس را در تمام شبکه قطارهای حومه‌ای و شبکه بین‌شهری خود گسترش دهد.

کتاب‌های مجازی SNCF تجربه سفر را به‌خاطر گزینش سفارشی عناوین کتاب‌ها بالا می‌برد. این برنامه می‌تواند بر حسب موضوع و طبق سلیقه مشتری دانلود شود و دارای راهنمای انتشار و نشر و نیز مصاحبه با نویسندگان است. همچنین این قابلیت را دارد تا موضوعات مورد علاقه مسافران و راهنمایی برای نوشتن و چاپ کردن و نیز مصاحبه‌هایی با مولفان را نیز ارائه دهد. سرویس کتاب الکترونیکی راه‌آهن فرانسه در فروشگاه‌های APP، Google Play Store و در اینترنت قابل دسترسی است.

 

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.