| کد خبر: 139895 |

ترامپ پیام 100 هزار تنی به جهان می‌فرستد

غول دریاها در راه آسیا

ایالات‌متحده آمریکا یک «پیام 100 هزار تنی به جهان فرستاد.» به گزارش سی‌ان‌ان، ناو هواپیمابر 100 هزار تنی «یو‌اس‌اس جرالد. اس. فورد» که غولی 13 میلیارد دلاری نام گرفته است، روز شنبه تحویل ناوگان دریایی آمریکا شد.

تین نیوز

ایالات‌متحده آمریکا یک «پیام 100 هزار تنی به جهان فرستاد.» به گزارش سی‌ان‌ان، ناو هواپیمابر 100 هزار تنی «یو‌اس‌اس جرالد. اس. فورد» که غولی 13 میلیارد دلاری نام گرفته است، روز شنبه تحویل ناوگان دریایی آمریکا شد.

ترامپ در توصیف این ناو می‌گوید: «هر جا این غول دریاها برود دوستان و متحدان ما آرامش خواهند یافت و دشمنان ما به ترس و لرز خواهند افتاد زیرا همه می‌دانند که آمریکا دارد می‌آید و قدرتمند هم می‌آید.» این ناو قرار است به آسیا اعزام شود. کارشناسان می‌گویند با توجه به جاه‌طلبی‌های روزافزون چین در منطقه پاسیفیک و بحران در کره‌شمالی، این ناو عازم منطقه شده تا «در صورت لزوم» هم ضرب شستی به کره‌شمالی نشان دهد و هم مانع جاه‌طلبی‌های پکن شود.

سی‌ان‌ان می‌نویسد چین به تازگی دومین ناو هواپیمابر و پیشرفته‌ترین ناوشکن خود را اعزام کرد. این دو «ناو» و «ناوشکن» اندکی پیش از اعزام دومین ناو هواپیمابر چین «لیائونینگ» در راستای نمایش قدرت این کشور به هنگ‌کنگ وارد دریاها شد. چین همچنین کشتی‌های جنگی دیگری را هم برای نمایش قدرت عازم اروپا کرده تا همراه با روسیه به غرب «خودی نشان دهند.» تمام اینها در حالی است که کره‌شمالی به تازگی یک موشک بالستیک قاره‌پیما آزمایش کرده که آلاسکا و احتمالا هاوایی را در تیررس خود دارد. سی‌ان‌ان در گزارشی به نقاط قوت و ضعف بازیگران در منطقه پرداخته است.

1- ایالات‌متحده آمریکا: این کشور بزرگ‌ترین قدرت نظامی در جهان است و در منطقه پاسیفیک هم بیشترین، مجهزترین و پیشرفته‌ترین ادوات نظامی خود را مستقر کرده است. ژنرال «هری هریس»، فرمانده بیش از 340 هزار نیروی آمریکایی مستقر در پاسیفیک در سخنانی در ماه فوریه سال‌جاری گفت: «فرماندهی پاسیفیک آمریکا همین الان آماده نبرد با مجهزترین نیروها در کره‌زمین است.»

ایالات‌متحده دارای 11 ناو هواپیمابر فعال است و همزمان تعدادی دیگر را هم در دست تولید دارد. در مقایسه، چین دارای دو ناو هواپیمابر است که به تازگی دومین ناو خود را روانه آبها کرده اما تا چند سال آینده قابلیت عملیاتی نخواهد داشت. درحالی‌که تنها یکی از ناوهای هواپیمابر آمریکایی – یو‌اس‌اس. رونالد ریگان- در آسیا مستقر است اما این ناو 100هزار تنی با قابلیت حمل 60 جنگنده می‌تواند به سرعت وارد نقاط بحران‌خیز جهان شود. پیش از این هم ناو «یو‌اس‌اس. کارل وینسون» به دریای چین‌جنوبی و سپس شبه‌جزیره کره گسیل شده بود. پنتاگون همچنین برخی از جدیدترین تسلیحات نظامی خود را در آسیا مستقر کرده است از جمله جنگنده‌های اف 35 در ژاپن و سیستم دفاع موشکی تاد در کره‌جنوبی.

نباید غفلت کرد که آمریکا همچنان حضوری قدرتمند در پایگاه‌هایی نظیر ژاپن و استرالیا دارد. پایگاه هوایی «کادنا» در جزایر اوکیناوای ژاپن محل استقرار یگان هجدهم نیروی هوایی آمریکاست که بزرگترین و آماده‌ترین یگان رزمی در این نیرو است. بیش از 50 جنگنده اف 15 ایگل در این پایگاه حضور دارد که از سوی هواپیماهای سوخت‌رسان و هواپیماهای فرماندهی و کنترل AWACS مورد حمایت قرار می‌گیرند. در کره‌جنوبی، ایالات‌متحده دو پایگاه دارد: پایگاه «اوسان» با جنگنده‌های اف 16 و ادوات ضدتانک A-10 و «کونسان» با جنگنده‌های اف 16. در پایگاه گوام نیز آمریکا دارای تعدادی بمب افکن B-1، B-2 و B-52 است.

نیروی دریایی آمریکا، آسیا را به انبار باروت تبدیل کرده است. این نیرو در ژاپن دارای تعدادی موشک‌های کروز هدایت شونده و ناوشکن است. این کشتی‌ها مجهز به موشک‌های تام‌هاوک و سیستم دفاع موشکی Aegis است که می‌تواند سکوهای موشکی کره‌شمالی را هدف بگیرد. این ادوات در راستای اهداف تهاجمی در منطقه مستقر شده‌اند.

2- کره‌شمالی: این کشور دارای تعداد زیادی نیروی نظامی فعال است. پیونگ یانگ دارای 2/ 1میلیون مرد و زن یونیفورم پوش است. این تعداد نیرو باعث شده کره‌شمالی پس از چین، آمریکا و هند در زمره بزرگ‌ترین ارتش‌های جهان باشد. با این حال، از نقطه نظر تسلیحاتی، انزوای کره‌شمالی باعث شده این کشور به لحاظ فناوری در زمره عقب‌افتاده‌ترین‌ها در جهان باشد. این به آن معنا است که کره‌شمالی نمی‌تواند کیفیت تسلیحات خود را به اندازه دشمنانش مانند کره‌جنوبی و آمریکا و ژاپن به‌روز نگه دارد اما این به آن معنا نیست که این کشور نمی‌تواند خسارتی فاجعه‌بار به دشمنان خود وارد آورد.

موسسه استراتفور در تحلیلی می‌نویسد: «تنها نقطه مزیت کره‌شمالی یا تنها ابزار قدرتمند این کشور توپخانه‌اش است.» به گفته «موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک» کره‌شمالی می‌تواند 21 هزار توپخانه به میدان بیاورد. بسیاری از این توپخانه‌ها می‌توانند سئول و جمعیت 25 میلیونی‌اش را هدف بگیرند. این یعنی کره‌شمالی از قابلیت کشتن هزاران نفر و وارد آوردن صدمات فراوان برخوردار است.

3- کره‌جنوبی: این کشور می‌تواند برخی از پیشرفته‌ترین ادوات نظامی جهان را به میدان بیاورد که همه این ادوات بر دفاع از این کشور در برابر تهدیدات کره‌شمالی متمرکز است. «موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک» معتقد است کره‌جنوبی می‌تواند برخی از پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی مانند جنگنده‌های رادار گریز اف 35، موشک‌های کروز برای این جنگنده‌ها و زیردریایی‌های جدید را خریداری کند. این کشور همچنین می‌تواند ناوشکن‌های جدیدی به مجموعه ناوشکن‌های پیشرفته خود بیفزاید که در زمره پیشرفته‌ترین کشتی‌های جنگی در نوع خود در جهان است. «Defense Industry Daily» در مورد ناوشکن بزرگ «سجونگ» که حتی بزرگ‌تر از رزم‌ناوهای آمریکایی دارای موشک هدایت شونده است، می‌نویسد: «آنها تلاش می‌کنند که در حوزه نیروهای رزمی و مدرن در زمره پیشگامان در منطقه پاسیفیک باشند.» این کشور همچنین دارای 100 تانک «بلک پانتر k2» است که در زمره «بهترین»ها در جهان طبقه‌بندی می‌شوند. برخی کارشناسان معتقدند شبه‌جزیره منبع بی‌ثباتی و تنش‌های روزافزون میان کشورهای منطقه به‌ویژه آمریکا و چین است. آنها معتقدند بحران شبه‌جزیره به دو شکل حل می‌شود: حذف رژیم کره‌شمالی و خروج نیروهای خارجی از منطقه. با این حال، در مورد این نگاه هم اما و اگرهای فراوانی هست.

4- ژاپن: تحلیلگران می‌گویند این کشور یکی از قدرتمندترین ارتش‌های دنیا و پیشرفته‌ترین ارتش‌ها به لحاظ تکنولوژیک را دارد. «جان.تی. کوهن»، استاد تاریخ نظامی درکالج فرماندهی ارتش و ستادمشترک آمریکا می‌گوید: «ژاپن در دریا و هوا و زمین به راحتی می‌تواند با هر قدرتی مقابله کند.» متخصصان می‌گویند نیروی دریایی ژاپن به‌قدر کافی قدرتمند است و در زمینه جنگ ضدزیردریایی بسیار خبره است. «کوری والس»، تحلیلگر امنیتی در دانشگاه Freie در برلین می‌گوید: «قدرت شناسایی و واکنش ژاپن به لحاظ فناوری و عملیاتی فوق‌العاده است.» با این حال، ستون فقرات نیروهای ژاپنی را 19 زیردریایی و سه ناو هلی‌کوپتربر تشکیل می‌دهند که بیشتر شبیه به یک ناو هواپیمابر است.

5- چین: این کشور به لحاظ کمی بزرگ‌ترین ارتش جهان است با 1/ 2 میلیون نیروی نظامی فعال. این کشور دارای 64زیردریایی و 82 کشتی غول‌پیکر است که باعث ترس دشمنان این کشور می‌شود. با این حال، کارشناسان می‌گویند اگرچه نیروهای این کشور به لحاظ کمی زیاد است اما فاصله زیادی به لحاظ کیفی با دیگر قدرت‌ها دارد. در اواخر ژوئن این کشور یک ناوشکن از نوع 055 را به‌کار گرفت که قابل مقایسه یا حتی بهتر از ناوشکن‌های دشمنان منطقه‌ای چین است. این کشور همچنین دارای 800 جت و 150 بمب‌افکن است که دارای فناوری قدیمی هستند. اما جنگنده‌های نسل پنجم رادارگریز J-20 و J-31 که به تازگی تولید شده، از توان رقابت با اف35 و اف 22‌های آمریکایی برخوردار است.

با این تفاصیل، به‌نظر می‌رسد آمریکا همچنان قدرت برتر نظامی در منطقه پاسیفیک و در جهان است. این کشور با علم به اینکه نقطه ثقل «قدرت» و «مناقشات» مربوط به قدرت در دهه(های) آینده شرق‌آسیا خواهد بود، بخش عظیمی از نیروهای خود را در این منطقه به‌ویژه در پاسیفیک مستقر کرده است. اعزام ناو هواپیمابر 100هزار تنی حاوی «پیام قدرت» به دشمنان است که آمریکا همچنان قدرت برتر و مسلط در جهان است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.