| کد خبر: 138991 |

سهم 57 درصدی خدمات در تولید ناخالص داخلی

تین نیوز

 تولید ناخالص داخلی ایران در سال گذشته 12723 هزار میلیارد ریال بود که در مقایسه با سال 94 و با در نظر گرفتن نفت، ‌رشدی 12.5 درصدی را ثبت کرد که خدمات با 57 درصد،‌بیشترین سهم را در ایجاد آن داشته است.

 

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، سال گذشته اقتصاد ایران رشدی 12.5 درصدی را تجربه کرد. البته این رشد با درنظر گرفتن درآمدهای نفتی بدست آمد. بدون منظور کردن درآمدهای نفتی رشد اقتصاد ایران 3.3 درصد بود که با توجه به رشد اقتصادی منفی در سال های گذشته،‌نشان از تحرک اقتصاد و رونق در بخش های مختلف دارد.

اما نکته مهم این است که بخش های مختلف اقتصاد نقشی مساوی در ایجاد این رشد اقتصادی ندارند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی،‌بیشترین سهم در تولید ناخالص داخلی سال 95،‌مربوط به حوزه خدمات بوده و این بخش سهمی 57 درصدی را در رشد اقتصادی داشته است.

بعد از خدمات،‌صنایع معدنی با سهمی 22 درصدی در جایگاه بعدی قرار دارند که در مقایسه با سال قبل از آن،‌2.2 درصد افزایش را نشان می دهند.

جایگاه سوم اما به صنعت و معدن با سهمی 13 درصدی می رسد. این بخش نیز در مقایسه با سال 94، 6.6 افزایش را نشان می دهد.

پس ازآن نفت با سهمی 12 درصدی قرار دارد . بیشترین میزان افزایش اما مربوط به این حوزه با 61 درصد افزایش نسبت به سال قبل تر است.

کشاورزی و ساختمان نیز به ترتیب با 10 و 5 درصد سهم در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

بخش کشاورزی در مقایسه با سال 94 4.2 درصد بیشتر شده اما نکته مهم این است که این آمارها نشان می دهد بخش ساختمان همچنان دررکود قرار دارد زیرا با وجود آنکه همه زمینه های اقتصادی در سال 95،‌رشد مثبتی را ثبت کرده اند اما بخش ساختمان،‌از کاهش 13.1 درصدی حکایت دارد.

بانک جهانی پیش بینی کرده در این شرایط،‌اقتصاد ایران،‌روند رشد مثبت خود را حفظ خواهد کرد. طبق پیش بینی این وام دهنده جهانی، تولید ناخالص داخلی واقعی ایران چهار درصد در سال ۲۰۱۷ رشد خواهد کرد. با این‌همه نرخ پیش بینی شده در مقایسه با گزارش ژانویه بانک جهانی به میزان ۱.۲ درصد کاهش یافته است.

 

منبع: خبرگزاری آنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.