| کد خبر: 136432 |

هفت طرح بزرگ حوزه راه گامی برای تسریع در روند توسعه کرمانشاه

راه به مانند آب به هرجا رود با خود توسعه می برد و مناطقی که دارای راه های توسعه یافته تر و یا سیستم حمل و نقل بهتری باشند توسعه سریعتر در این مناطق شکل می گیرد و امروز در استان کرمانشاه ساخت، بهسازی و تعریض چندین محور اصلی و فرعی برای تسریع در روند توسعه این استان مرزی غرب کشور در قالب هفت طرح بزرگ در دست اجراست.

تین نیوز

 راه به مانند آب به هرجا رود با خود توسعه می برد و مناطقی که دارای راه های توسعه یافته تر و یا سیستم حمل و نقل بهتری باشند توسعه سریعتر در این مناطق شکل می گیرد و امروز در استان کرمانشاه ساخت، بهسازی و تعریض چندین محور اصلی و فرعی برای تسریع در روند توسعه این استان مرزی غرب کشور در قالب هفت طرح بزرگ در دست اجراست.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ استان کرمانشاه با 2 میلیون تن جمعیت و 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق در طول سال های جنگ تحمیلی یکی از استان هایی بود که به صورت مستقیم درگیر جنگ بود و در اثر بمباران های موشکی و شرایط جنگی آن سال ها بسیاری از زیرساخت های آن از جمله راه ها از بین رفت.


وجود بازارچه های رسمی و فعالیت های بازرگانی و تجاری در استان کرمانشاه موجب تردد خودروهای سنگین فراوانی از جاده های این استان شده و همچنین در سال های اخیر کرمانشاه به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل شده و این می طلبد که وضعیت جاده ها به تناسب میزان تردد و حضور مردم ارتقا یابد.


همچنین قرار است از امسال زائران مراسم اربعین حسینی (ع) نیز از مرز خسروی در شهرستان قصرشیرین این استان تردد کنند و این حجم از زائران به امکانات زیربنایی مناسب از جمله جاده های مطلوبی نیاز دارد.
ساخت، تعریض و بهسازی برخی از محورهای استان کرمانشاه اکنون در دست اجراست و به گفته مسئولان بخشی از این طرح ها تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.


استان کرمانشاه بیش از هشت هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که تبدیل بخش زیادی از محورها به بزرگراه اکنون در قالب طرح های توسعه راه ها در دست اجراست.

تمام شبکه بزرگراهی استان تا 2 سال دیگر کامل می شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه اکنون در پنج محور طرح های توسعه ای در حوزه راه در استان در دست اجراست گفت: در 2 سال آینده تمام شبکه های بزرگراهی استان کامل می شود و به بهره برداری خواهد رسید.


مجتبی نیک کردار 2 بانده کردن محور کرمانشاه به کامیاران، اسلام آباد- حمیل-پل دختر، سه راهی هرسین - نورآباد، سه راهی کنگاور به نهاوند را از جمله طرح های مهم در دست اجرا در حوزه راه در استان کرمانشان نام برد و افزود: در 2 سال آینده این محورها تعریض می شود و زیربار ترافیک خواهد رفت.


او بهره برداری از این طرح ها را موجب توسعه راه های استان دانست و گفت: تلاش ما تبدیل راه ها به بزرگراه در راستای تامین امنیت و رفاه مردم و کاهش سوانح جاده ای است.


او به کریدور کرمانشاه- سنندج - میاندوآب اشاره کرد و گفت: 44 کیلومتر از مسیر این کریدور یعنی از کرمانشاه به کامیاران در استان کرمانشاه واقع شده که بخش زیادی از این مسیر تعریض و به 2 بانده تبدیل شده و تا پایان امسال تمام 44 کیلومتر به بهره برداری می رسد.


به گفته او، تمام کریدورهایی که به استان می آیند امسال و سال آینده به طور کامل بهره برداری می رسد و زیر بار ترافیک خواهد رفت.

هفت پروژه حوزه راه جزء مصوبات سفر دولت
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه در ادامه سخنان خود به تصویب 60 مصوبه با 12هزار و 295 میلیارد ریال اعتبار در سفر تیرماه سال 95 دکتر روحانی و کاروان دولت تدبیر و امید به استان اشاره کرد و گفت: از این تعداد مصوبه هشت مصوبه مربوط به بخش حمل و نقل است که هفت مورد آن اختصاص به توسعه راه ها و یک مصوبه نیز در مورد راه آهن کرمانشاه است.


احداث بزرگراه اسلام اباد غرب- قصرشیرینی یکی از این پروژه ها است که 512 میلیارد و 419 میلیون ریال اعتبار مصوب در سال 95 داشته که 230 میلیارد ریال آن هزینه شده و برای سال 96 نیز 350 میلیارد ریال برای آن ادامه اجرای این پروژه تصویب شده است.


بهسازی محور اسلام آباد غرب- پل دختر که شامل پروژه احداث باند دوم اسلام آباد غرب - حمیل است از دیگر پروژه هایی است که در قالب مصوبات سفر دولت اجرا می شود و در سال 95 برای اجرای آن 410 میلیارد ریال اعتبار تصویب شد.


بهسازی راه اصلی جوانرود- باباجانی- شیخ صله، راه اصلی حمیل - کرمانشاه، احداث باند دوم بیستون - سنقر، احداث کمربندی بیستون از دیگر پروژه های در دست اجرای حوزه راه از محل مصوبات سفر دولت در استان کرمانشاه است.
کمربند غربی کرمانشاه نیز که جزو مصوبات سفر دولت به استان است با حضور وزیر راه و شهرسازی در اوایل امسال به بهره برداری رسید.

تمام پروژه های حوزه راه استان فعال است
مدیرکل را ه و شهرسازی استان کرمانشاه نیز در تشریح جزئیات پروژه های حوزه راه استان نیز گفت: از 122 کیلومتر مسیر بزرگراه کربلا ( اسلام آباد غرب- قصرشیرین) در قالب 11 قطعه، 60 کیلومتر تاکنون افتتاح شده و زیر بار ترافیک عبوری است و 14 کیلومتر باند دوم کنار گذر شهر کرند و قطعه پنج الف هم به زودی افتتاح خواهد شد.


مسعود شریفی با بیان اینکه قطعه چهار هم به طول 5/10 کیلومتر تا پایان شهریور 96 به بهره برداری خواهد رسید، افزود: در طول این بزرگراه، علاوه بر احداث تقاطع غیرسطح ورودی شهر سرپل ذهاب، سه کیلومتر پایانی منتهی به این شهر هم ، روزهای پایانی عملیات احداث را طی می کند.


مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در ادامه به عملیات اجرایی بزرگراه اسلام آباد غرب - پلدختر که از حیث عبور زائرین عتبات عالیات و ارتقای ارتباط ترانزیتی شمال غرب - جنوب غرب کشور اهمیت قابل توجهی دارد اشاره کرد و گفت: این مسیر مجموعا به طول 54 کیلومتر در 2 قطعه اسلام آباد غرب - حمیل و حمیل - پل دختر به سرعت در حال اجراست که البته از کل آن 28 کیلومتر هم به بهره برداری رسیده و با پیشرفت فیزیکی 62 درصد ، در صورت تامین و تزریق به موقع اعتبار، قطعات اول و دوم به ترتیب در پایان سال های 96 و 97 تکمیل خواهد شد.


شریفی در خصوص روند ساخت پروژه های بزرگراهی، بزرگراه های در حال اجرای مسیر سه راهی هرسین - هرسین - نورآباد ، در مجموع به طول 38 کیلومتر و مسیر بیستون - سنقر- کمربندی شهر سنقر به طول 62 کیلومتر را به عنوان دیگر پروژه های فعال مطرح کرد و گفت: در بزرگراه مسیر هرسین به سمت نورآباد، از کل 38 کیلومتر طول، 5/15 کیلومتر تکمیل شده که از این مقدار 5/5 کیلومتر زیر بار ترافیک عبوری است، همچنین بزرگراه بیستون - سنقر هم در 2 قطعه به سرعت مراحل تکمیلی خود را طی می کند و تا یک ماه آینده پنج کیلومتر ابتدایی این مسیر از سمت سنقر به بهره برداری خواهد رسید.


وی در ادامه گفت: در ایام بارش (برف و باران) عملا فعالیت های راهسازی متوقف می شود، از طرفی با اینکه وقفه سفرهای نوروزی در اجرای فعالیت های عمرانی را هم پشت سر نهادیم، اما این سرعت گیر زمانی نتوانست سرعت اجرا و البته روند روبه رشد پروژه های عمرانی در راه های اصلی و روستایی را متوقف کند تا جایی که اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه همزمان با اجرای پروژه های بزرگراهی در 112 کیلومتر مسیر سه راهی بیاشوش - جوانرود- تازه آباد - شیخ صله، ضمن بهره برداری از بخش هایی از این مسیر، 50 کیلومتر پروژه فعال در دست کار دارد که به سرعت در حال اجراست.


وی در این حوزه ، به ادامه عملیات اجرای راه اصلی سنقر - کامیاران و شروع بکار باقی مانده باند کند رو محور اسلام آباد غرب - قلاجه هم اشاره کرد.


استان کرمانشاه به دلیل داشتن پنج بازارچه و 2 مرز رسمی و همچنین قابلیت های گردشگری می تواند نقش بیشتری در ارزآوری و درآمدزایی برای کشور داشته باشد و یکی از راهکارهای تحقق این مهم توسعه راه ها و ناوگان حمل و نقل است.


اکنون فرودگاه بین المللی کرمانشاه از نظر تعداد پرواز جزو فرودگاه های مطرح و برتر کشور محسوب می شود و طرح راه آهن هم با تلاش دولت اکنون در دست اجراست و به گفته مسئولان تا 15 تیرماه خط ریلی آن به بهره برداری می رسد.


کامل شدن شبکه حمل و نقل شامل هوایی، جاده ای و ریلی در استان کرمانشاه می تواند نقش بسزایی در توسعه استان ایفا کند و مشکلات مربوط به بیکاری و نبود شغل را در این استان برطرف نماید.
 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.