| کد خبر: 134989 |

کشتی‌ تفریحی آذربایجان در راه آب‌های‌گیلان

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، از مذاکره با مقامات کشور آذربایجان جهت راه‌اندازی خطوط کشتیرانی تفریحی بین بنادر دو کشور خبر داد.

تین نیوز

پمدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، با اشاره به برنامه‌ریزی برای ساماندهی گردشگری دریایی در استان گیلان، اظهار داشت: توسعه گردشگری ساحلی و دریایی در اولویت برنامه‌های توسعه‌ای این استان قرار دارد.

 

حسین چراغی در گفت‌وگو با خبرنگار مارین‌تایمز با بیان اینکه برای راه‌اندازی و رونق خطوط کشتیرانی در آب‌های دریای خزر، مذاکرات متعددی با کشورهای همسایه داشته‌ایم از مذاکرات متعدد با مقامات کشور آذربایجان، برای راه‌اندازی خط دریایی تفریحی بین بنادر درو کشور خبر داد و گفت: مذاکرات متعددی با خطوط کشتیرانی تفریحی آذربایجان انجام دادیم و در صورت توافق نهایی خط کشتیرانی تفریحی بین دو کشور راه‌اندازی می‌شود.

 

وی ، افزود: بندر انزلی به دلیل نزدیکی مسافت با بنادر کشور آذربایجان و همچنین امکان پهلوگیری شناورهای بزرگ تفریحی، و برخوداری از سالن مسافری، گزینه مناسبی برای تردد شناورهای تفریحی بین دو کشور است.

 

وی با ابراز امیدوای نسبت به ورود یک شناور تفریحی متعلق به بخش خصوصی کشور آذربایجان به بندر انزلی، گفت: با راه‌اندازی این خط دریایی، سالن مسافری بندر انزلی که چند سال است افتتاح شده اما تاکنون بلااستفاده باقی مانده، فعال‌سازی خواهد شد.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان، ساماندهی قایق‌های تفریحی در بنادر این استان را یکی دیگر از اقدامات اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در حوزه گردشگری دریایی برشمرد و گفت: 2000 هزار قایق ثبت شده در بندر انزلی داریم که عمدتا این قایق‌ها به‌صورت چندمنظوره مورد استفاده قرار می‌گیرند به طوریکه در فصول صیادی برای ماهیگیری و در فصول پیک گردشگر اقدام به جابه‌جایی گردشگران در طول تالاب می‌کنند.

 

چراغی، ادامه داد: به منظور ارتقای سطح ایمنی تردد قایق‌های موتوری سال گذشته برای نخستین بار در بنادر کشور، طرح «یکپارچه پلاک‌گذاری و ثبت قایق‌های تفریحی» در بندر انزلی اجرا شد، تا علاوه بر ارتقای سطح ایمنی، در جهت پیشگیری از جرایم دریایی و جعل اسناد و مدارک ثتبی شناورها حرکت کنیم.

 

ساماندهی قایق‌ها با رنگ و پلاک مشخص

این مقام مسوول در اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، با بیان اینکه قایق‌های مسافری و غیرمسافری با دو رنگ متفاوت پلاک‌گذاری شده‌اند، گفت: این طرح با هماهنگی و همکاری دریابانی و نیروی انتظامی انجام شد و به‌صورت یک شناسه استاندارد تعیین شده است.

 

به گفته چراغی، اجرای این طرح، باعث سهولت کنترل نهادهای نظارتی شده و به‌راحتی قایق‌های مسافری از غیرمسافری مجزا و قابل تشخیص هستند.

 

وی با اشاره به برگزاری جلسات هماهنگی با اتحادیه قایقرانان، گفت: در این جلسه نسبت به افزایش ضریب ایمنی سفرهای دریایی و کاهش سوانح دریایی تاکید و مسیرهای ایمن جهت تردد در تالاب و سطح دریا معرفی شد.

 

چراغی، ادامه داد: همواره به مسافران تاکید می‌شود که برای سوار شدن قایق‌های ایمن نیاز است که رانندگان قایق‌ها، دارای گواهینامه معتبر باشند.

 

وی با اشاره به احتمال تردد قایق‌های غیر مجاز در بنادر استان گیلان، گفت: ممکن است برخی از افراد دارای قایق‌های شخصی باشند که هنوز اقدام به ثبت آنها نکرده‌ و به‌صورت غیرمجاز تردد دارند، اما قطعا این قایق‌ها شناسایی و از سوی دریابانی توقیف خواهند شد.

 

چراغی، درباره لایروبی بنادر شمال، گفت: سازمان بنادر در بحث واگذاری لایروبی، علاوه بر رقابتی کردن این عملیات، استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در بخش خصوصی را مورد توجه قرار داده است.

 

وی ادامه داد: قرارداد لایروبی بنادر شمال از سال گذشته اجرا و هم‌اکنون عملیات لایروبی بنادر استان گیلان با رویه تقریبا یکسان در حال اجرا است.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان، افزود: لایروبی بنادر شمال با استفاده از تجهیزات مدرن در حال انجام است، گفت: بندر انزلی هم‌اکنون در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد و ما می‌توانیم تمامی کشتی‌های با بالاترین سایز و بیشترین آبخوری که در خزر تردد می کنند را پذیرش کنیم.

 

آغاز لایروبی بندر آستارا تا یک ماه دیگر

وی درباره لایروبی بندر آستارا، گفت: اوایل امسال با جذب 20 میلیارد تومان اعتبار، مناقصه لایروبی کانال ورودی و حوضچه بندر آستارا برگزار و شرکت خط دریابندر به عنوان برنده مناقصه معرفی شد.

 

چراغی از آغاز عملیات لایروبی بندر آستارا تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: پروژه لایروبی بنادر شمال و قرارداد لایروبی بندر آستارا جدا از یکدیگر هستند.

 

وی با بیان اینکه برای توسعه حمل و نقل کالا در بندر آستارا با برنامه‌ ریزی کوتاه مدت، آبخور کانال ورودی این بندر به میزان مورد نیاز و متناسب با سایز کلیه کشتی های موجود در دریای خزر ارتقا می یابد، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های بعمل آمده عمق کانال ورودی در این بندر به 6 متر و حوضچه بندر نیز به 5.5 متر افزایش و در اختیار بهره‌بردار این بندر که بخش خصوصی است قرار می‌گیرد.

 

خرید یک دستگاه لایروب توسط بهره‌بردار بندر آستارا

چراغی، تصریح کرد: علاوه بر اقدامات سازمان بنادر، بهره‌بردار بندر آستارا نیز اقدام به خرید یک دستگاه شناور لایروب کرده که این لایروب مهرماه امسال وارد بندر آستارا می‌شود و پس از آن بخش خصوصی نسبت به نگهداری کانال ورودی و حوضچه بندر اقدام خواهد کرد.

 

او در پایان درباره طرح توسعه بندر آستارا گفت: در طراحی این بندر سه پست اسکله تجاری و یک پست اسکله سوختی در نظر گرفته شده است که باید در برنامه زمان‌بندی طرح توسعه این بندر توسط بخش خصوصی اجرا شود.

 

به گفته چراغی، هم‌اکنون در بندر آستارا عملیات تخلیه و بارگیری انجام می‌شود.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.