| کد خبر: 131719 |

برنامه‌های اقتصادی چین برای افغانستان

از راه‌اندازی مجدد پروازهای تجاری کابل-پکن تا تاکید بر نقش مهم افغانستان در جاده ابریشم

تین نیوز

سفیر چین در کابل گفت: چین مایل است تا با تجارت، روابط بین فردی، و ارائه تسلیحات به افغانستان سهمی در توسعه این کشور داشته باشد چرا که ما معتقدیم اگر اقتصاد بهبود یابد، امنیت افغانستان نیز تامین می‌شود.

 

به گزارش تسنیم ، «یاو جینگ» سفیر چین در افغانستان در رابطه با روابط پکن-کابل اظهار داشت: وقتی مردم برای بهبود زندگی خود به کسب و کار و تجارت مشغول شوند، امنیت در افغانستان برقرار می‌شود.

 

وی در این مصاحبه گفت: صلح و امنیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ما معتقدیم توسعه، کلید و بنیاد برقراری صلح و امنیت است.

 

سفیر چین در افغانستان یادآور شد: ما معتقد هستیم اگر اقتصاد بهبود یابد و جامعه مشغول به کسب و کار، تجارت، ساخت‌وساز و چیزهایی از این قبیل شود، امنیت کشور تامین می‌شود.

 

جینگ تصریح کرد: چین مایل است تا با تجارت، روابط بین فردی و ارائه تسلیحات به افغانستان سهمی در توسعه این کشور داشته باشد، در این صورت مردم افغانستان در برنامه‌های مربوط به توسعه مشغول خواهند شد و این به معنی همکاری با هم برای رفاه در منطقه است که هر دو کشور افغانستان و چین از آن سود می‌برند.

 

در بخش دیگری از گفت‌گوهای خود، سفیر چین تصریح کرد: افغانستان نقش مهمی در «یک کمربند، یک راه» یا همان مسیر جاده ابریشم دارد.

وی اظهار داشت: بعضی گمان می‌کنند افغانستان در محدوده این طرح قرار ندارد، اما من باید اعلام کنم که این طرح ارتباطی به محدوده جغرافیایی ندارد. وقتی چین به سمت غرب حرکت می‌کند، افغانستان اولین همسایه‌ای است که ما با آن در ارتباط هستیم، بنابراین ما افغانستان را جز شرکای اصلی خود می‌دانیم.

 

به گفته جینگ، وقتی رئیس‌جمهور غنی از چین در اکتبر سال 2014 دیدار کرد، وی از نخستین رهبران بین‌المللی بود که از طرح «یک کمربند، یک راه» حمایت کرد، بعد از آن نیز در سال گذشته، عبدالله رئیس اجرایی حکومت افغانستان به چین سفر کرد و تفاهم‌نامه همکاری در رابطه با این طرح را به امضا رساند.

 

ناکنون بیش از 60 کشور تفاهم‌نامه همکاری برای طرح «یک کمربند، یک راه» را به عنوان بخشی از همکاری‌های منطقه‌ای، توسعه مشترک و رفاه به امضا رسانده‌اند.

 

وی همچنین اظهار داشت چین و افغانستان در حال گفت‌وگو برای تقویت خطوط ریلی پنج کشور هستند، این خط ریلی از چین آغاز شده و در تاجیکستان، ترکمنستان، افغانستان و ایران ادامه خواهد داشت و به سمت اروپا امتداد پیدا می‌کند.

 

این مقام چینی همچنان افزود که چین و افغانستان در حال گفت‌وگو در رابطه با فیبر نوری که از کریدور واخان عبور می‌کند، هستند و دو کشور توافق‌نامه‌ای را نیز برای آغاز این پروژه به امضا رسانده‌اند.

 

وی در انتهای مصاحبه خود گفت به عنوان بخشی از توسعه همکاری‌ها، پروازهای مستقیم کابل-پکن از سرگرفته خواهد شد، این پروازها اغلب برای تجاری است که از حمل و نقل هوایی برای صادرات محصولات خود استفاده می‌کنند، از جمله این محصولات زعفران است که بخش بزرگی از صادرات افغانستان به چین را در برمی‌گیرد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.