| کد خبر: 130248 |

سهم راه‌ها از توسعه گردشگری

تین نیوز

در یادداشتی از روزنامه گسترش صنعت: سالانه گردشگران بسیاری در کشور بر اثر حوادث جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند. کارشناسان گردشگری و حمل‌ونقل زمینی معتقدند عمده‌ترین دلیل بروز این فاجعه، خطای انسانی و رانندگی بد در جاده‌های کشور است.

 

به نظر می‌رسد پس از گذشت سال‌های طولانی استفاده از خودرو و تولیدات آن در داخل کشور، هنوز فرهنگ درست رانندگی در کشور رواج نیافته و در این زمینه مسئولان امر، فرهنگ‌سازی مناسب نکرده‌اند. حتی در خیابان‌های شهری نیز شاهد تخلفات رانندگی بسیاری هستیم و در اتوبان‌ها تخلفات رانندگی موجب تلفات انسانی می‌شود.

 

با وجود سختگیری‌های اعمال شده در زمینه برگزاری آزمون‌های دریافت گواهینامه راهنمایی و رانندگی، تخلفات رانندگی همچنان رواج دارد. متاسفانه در ایران با فرهنگی روبه‌رو هستیم که تخلفات رانندگی را نشانه باهوشی، داشتن «دست‌فرمان» خوب و رانندگی ماهرانه می‌داند! از سوی دیگر، بسیاری از جاده‌های کشور، هرگز و در هیچ دولتی، کیفیت مناسب نداشته‌اند و زیرساخت آنها از اساس با مشکل روبه‌رو بوده است، در بسیاری از کشورها جاده‌ها با بتن ساخته شده و سپس آسفالت می‌شوند، اما در ایران جاده‌ها با استفاده از قیر ساخته می‌شوند و همین مسئله، امنیت جاده‌ها را کاهش می‌دهد.

 

استفاده از وسایل حمل‌ونقل بی‌کیفیت یا دارای کیفیت پایین از دیگر مشکلات حمل‌ونقل زمینی کشور به شمار می‌رود؛ مانند استفاده از اتوبوس‌هایی که از رده خارج هستند و میدل‌باس‌هایی که با یک توفان، واژگون می‌شوند.

 

مسلم است با این وسایل حمل‌ونقل ناایمن، امنیت مسافران به خطر می‌افتد.

 

بارها شنیده‌ایم به دلیل ایجاد ترافیک جاده‌ای و ناایمن شدن جاده‌ها، برخی ایرانی‌ها سفر با خودرو یا اتوبوس را ناامن می‌دانند این موارد نشان می‌دهد بروز سوانح متعدد در جاده‌ها می‌تواند تا چه اندازه در شکل‌گیری تصویر ذهنی منفی در مردم نسبت به حمل‌ونقل جاده‌ای و سفرهای داخلی اثرگذار باشد.

 

 جایگاه حمل‌ونقل در گردشگری به اندازه‌ای مهم است که بسیاری، گردشگری را از زیرشاخه‌های حمل‌ونقل دانسته و رشد این صنعت را نتیجه رشد و توسعه صنعت حمل‌ونقل می‌دانند. به همین دلیل به نظر می‌رسد استفاده از وسایل حمل‌ونقل نامناسب به ویژه در تورهای گردشگری خارجی، باید از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پیگیری شده و تخلفات رانندگی نیز با فرهنگ‌سازی مناسب رسانه‌ها و نهادهای متولی باید بهبود یابد.

 

 ازسوی دیگر با توجه به اینکه سالیان سال است برخی جاده‌های کشور مشکلات زیرساختی و اساسی دارند، به نظر می‌رسد در راستای ارتقای وضعیت سفر درکشور، زمان بازسازی و بهسازی آنها فرا رسیده چراکه هیچ گردشگری به مقصدی که ممکن است تردد در آن، جان وی را به خطر بیندازد!

 

صبارضایی - روزنامه‌نگار

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.