| کد خبر: 129989 |

رابطه ایران و چین به سمت سرمایه‌گذاری مشترک برود

تین نیوز

اعضای اتاق مشترک ایران و چین در همایش تجاری با فعالان صنعت نفت و گاز چین، بر سرمایه‌گذاری چین در ایران با هدف ایجاد اشتغال تأکید کردند.

 

به گزارش  آنا از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران و چین، هیاتی از فعالان اقتصادی نقت و گاز چین با حضور در اتاق ایران با همتایان ایرانی خود به مذاکره پرداختند.

 

رئیس اتاق ایران و چین در این نشست با بیان اینکه دو کشور در طول تاریخ همواره روابط تجاری، اجتماعی و فرهنگی بسیاری داشته‌اند، گفت: بعد از انقلاب اسلامی، دولت ایران توسعه روابط با چین را مهم شمرده است.

 

اسدالله عسگراولادی اضافه کرد: روابط تجاری ایران و چین از 200 میلیون دلار در سال‌های نه چندان دور، به 50 میلیارد دلار در حال حاضر رسیده است.

 

عسگراولادی از هدف‌گذاری سالانه 60 میلیارد دلاری برای توسعه روابط ایران و چین سخن گفت و لازمه رسیدن به این هدف را رفع پاره‌ای از مشکلات بانکی و صدور روادید عنوان کرد.

 

رئیس اتاق مشترک ایران و چین مسایل بانکی را از مهم‌ترین مشکلات بر سر راه توسعه روابط ایران و چین عنوان کرد و گفت: ما از بانک‌های بزرگ چینی گله داریم چرا که تحت تأثیر تحریم‌ها، روابط بانکی خود را با ایران گسترش نمی‌دهند.

 

عسگر اولادی همچنین صدور ویزا برای فعالان اقتصادی ایرانی را مشکل دیگر بر سر راه توسعه روابط عنوان و بر تسهیل صدور روادید برای تجار ایرانی تأکید کرد.

 

رئیس اتاق مشترک ایران و چین لزوم ارجاع اختلافات میان تجار دو کشور به مراکز داوری را هم مورد توجه قرار داد و گفت: در تجارت اختلاف پیش می‌آید. تجار ایران و چین برای رفع این مشکلات، قبل از رفتن به محاکم و دادگاه‌ها باید به داوری مراجعه کنند و مشکلات را در آنجا حل کنند.

 

عسگراولادی همچنین بر سرمایه‌گذاری مشترک میان ایران چین تأکید کرد و گفت: ایران با 15 کشور همسایه است و ما می‌خواهیم در کنار رابطه خرید و فروش با چین، سرمایه‌گذاری مشترک و تولید کالا در ایران و توزیع آن در کشورهای همسایه ایران را هم در اولویت قرار دهیم.

 

در ادامه، معاون اداره بازرگانی چین با اشاره به حضور هیات 170 نفری از 16 استان چین در ایران، گفت: این هیات در زمینه‌های فناوری‌های نفتی، تصفیه، دستگاه‌های تبدیل و استخراج نفت فعالیت دارند.

 

سو با بیان اینکه کشور چین طی چند سال گذشته در زمینه نفت و گاز پیشرفت‌های بسیاری کرده است، گقت: امیدواریم فعالان اقتصادی چینی با بازدید از نمایشگاه نفت و گاز در مدت حضور خود در ایران قراردادهای خوبی با همتایان ایرانی خود امضاء کنند.

 

وی با اشاره به رفت و آمد سران دو کشور ایران و چین به کشورهای یکدیگر گفت: هر دو کشور مایل هستند روابط اقتصادی را به سطح بالایی برسانند.

 

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین، نقت و گاز را پایه مبادلات تجاری دو کشور برشمرد و گفت: 60 درصد تبادلات اقتصادی ایران و چین بر پایه نفت و گاز است.

 

مجیدرضا حریری با اشاره به سابقه روابط سیاسی ایران و چین گفت: تمام روسای جمهور چین به ایران آمده‌اند و می‌بینیم که در حال حاضر هیچ مانع سیاسی بر سر راه گسترش رابطه اقتصادی دو کشور وجود ندارد.

 

حریری در ادامه با بیان اینکه رابطه ایران و چین بر اساس خرید و فروش شکل گرفته است، گفت: مطمئن باشیم این رابطه اگر به همین شکل و بر اساس خرید و فروش ادامه یابد، سرانجام با برخوردن به موانع سیاسی، این فرایند قابل تداوم نیست.

 

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین گفت: سطح اول همکاری‌های دو کشور رابطه خرید و فروش است. در مرحله بعدی و عمیق رابطه، سرمایه‌گذاری مشترک است. اگر قرار است رابطه ایران و چین هم عمیق شود، باید به سمت کار شراکتی و سرمایه‌گذاری برود.

 

حریری با تأکید بر اهمیت حل بیکاری در کشور گفت: مشکل امروز مملکت ما این نیست که کالا پیدا نمی‌شود و اینکه مجبور باشیم از چین یا کشوری دیگر کالا بخریم. مشکل امروز کشور ما، بیکاری است و باید فعالیتی انجام دهیم که منجر به ایجاد اشتغال برای جوانان شود تا رابطه دو کشور را طولانی و پایدار کند.

 

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین با یادآوری رابطه چین با ایران در دوران تحریم گفت: ما قدر همه تلاش‌ها و همراهی دوستان چینی خود را در دوران تحریم می‌دانیم و فکر می‌کنیم اگر شما دوستان نزدیک ایران هستند باید کمک کنید تا جوانان ایرانی شغل پیدا کنند که بدین ترتیب شما هم در ایران محبوب‌تر خواهید شد. چرا که تکنولوژی و سرمایه شما به داخل ایران آمده و تبدیل به کار و سرمایه در ایران می‌شود.

 

حریری با تأکید بر سرمایه انسانی غنی در ایران گفت: سرمایه‌های انسانی بسیاری در ایران وجود دارند که چینی‌ها با اندکی آموزش به این منابع انسانی، به موفقیت‌های زیادی در راه تولید مشترک با ایران می‌رسند.

 

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نیز در همایش تجاری ایران و چین، تاریخچه و تصویری از روابط تجاری ایران و چین ارایه کرد.

 

سید حمید حسینی در مورد سابقه رابطه ایران و چین گفت: ایران و چین سابقه‌ای دو هزار ساله در روابط دوجانیه دارند؛ که این قدمت در روابط بین ایران و کشوری دیگر بسیار نادر است.

 

وی با بیان اینکه روابط نفتی و غیرنفتی ایران و چین در حال افزایش است، گفت: صادرات غیر نفتی ایران به چین 18 میلیارد دلار است و حجم کل صادرات ایران به بیش از 40 میلیارد دلار رسیده است.

 

حسینی همچنین به سابقه حضور چینی‌ها در پروژه‌های سرمایه‌گذاری در ایران اشاره کرد و گفت: چینی‌ها در پروژه‌های نفتی، پیمانکاری و سرمایه‌گذاری در ایران سابقه خوبی دارند که از آن جمله می‌توان به حضور سرمایه‌گذاریان چینی در پروژه متروی تهران و همچنین پالایشگاه شازند اراک اشاره کرد.

 

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران همچنین با اشاره به قراردادهای نقتی جدید ایران گفت: تا کنون 30 شرکت چینی در این مناقصات ثبت نام کرده‌اند و علاقه دارند در این زمینه سرمایه‌گذری کنند.

 

حسینی با بیان اینکه ایران تنها کشوری در جهان است که هر چهار ماده اولیه پتروشیمی را تولید می‌کند، گفت: صنایع نفت و پتروشیمی ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری چین دارد.

 

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در عین حال کشاورزی، صنایع غذایی، کشتیرانی، حمل و نقل و صنعت مبلمان را از زمینه‌های بالقوه همکاری میان ایران و چین برشمرد.

 

حسینی با اشاره به پیش‌بینی مکنزی در مورد ایران گفت: طبق پیش‌بینی این موسسه، ایران تا سال 2025، توانایی جذب سه هزار و 500 میلیارد دلار سرمایه دارد. برای جذب این میزان سرمایه و همچنین تحقق رشد سالانه هشت درصدی، نیاز به مشارکت و جذب سرمایه‌گذاری خارجی است که همکاری با چین بسیار می‌تواند در این زمینه کمک کند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.