| کد خبر: 129472 |

دو رقیب جدی برای بوئینگ و ایرباس

تین نیوز

دو شرکت هواپیمایی «کومک» و «ایرکوت» در آینده‌ای نه چندان دور، رقیب ایرباس و بوئینگ خواهند شد و سفارش‌های این دوغول هواپیماسازی جهان را به طرز قابل‌توجهی تحت‌الشعاع قرار خواهند داد.

 

به گزارش «ایرنا» شرکت هواپیمایی تجاری چین با نام اختصاری «کومک»،روز گذشته موفق شد پرواز هواپیمای C919 را در فرودگاه بین‌المللی پودونگ شهر شانگهای با موفقیت به انجام رساند. این هواپیما، اولین هواپیمای مسافربری ساخت چین است که کاملا در داخل خاک این کشور ساخته شده است. سازنده این هواپیما، مدعی شده است این هواپیما می‌تواند رقیبی جدی برای دو مدل هواپیمای بوئینگ 737 و ایرباس A320 باشد. شرکت کومک یک شرکت دولتی است که در زمینه ساخت هواپیما فعالیت می‌کند. این شرکت در تاریخ 11 مه 2008 در شانگهای چین تاسیس شد.

 

 به منظور کاهش وابستگی چین به شرکت‌های ایرباس و بوئینگ، شرکت کومک هواپیماهای مسافربری بزرگ با ظرفیت بیش از 150 مسافر را طراحی و تولید می‌کند. شرکت مذکور دو نوع هواپیمای ARJ21 و C919 را به ترتیب با ظرفیت ۹۰ و ۱۵۰ مسافر در دست تولید دارد. در تاریخ 24 مارس 2011 کومک و شرکت بومباردیر، توافق‌نامه‌ای را برای همکاری‌های استراتژیک بلندمدت در زمینه تولید هواپیماهای تجاری امضا کردند.

 

این اقدام به منظور شکستن انحصار بوئینگ و ایرباس صورت گرفت. در سال 2011 نیز این شرکت چینی با شرکت ایرلندی «رایان‌ایر» برای همکاری در زمینه توسعه هواپیمای مدل C919 توافق‌نامه امضا کرد. این هواپیما رقیب بوئینگ 737 و ایرباس A320 به‌شمار می‌رود. شرکت کومک تاکنون 570 فروند سفارش این نوع هواپیما که گنجایش 158 مسافر را دارد، توسط 23 مشتری داخلی و خارجی به‌ویژه ایرلاین‌های چینی دریافت کرده است.

 

تمامی این سفارش‌ها از طرف شرکت‌های هواپیمایی و شرکت‌های لیزینگ چینی صورت گرفته است. براساس گزارش رسانه‌های چینی برآورد قیمت تمام شده این هواپیما، 50 میلیون دلار بوده که 30 درصد ارزان‌تر از هواپیمای بوئینگ 737 و ایرباس A320 است. کابین خلبان هواپیمای C919کاملا مجهز و سیستم خلبانی آن بیشتر شبیه به هواپیماهای ایرباس است. هواپیمای C919 تولید چین دارای برد پروازی استاندارد 4هزار و 75 کیلومتر است که این یعنی پرواز بی‌وقفه از نیویورک به لس‌آنجلس یا از شانگهای به کوالالامپور است.

 

به گفته مسوولان این شرکت، تاکنون 118 آزمایش تکمیلی روی این هواپیما با موفقیت انجام شده است. قبل از هواپیمای C919 چین؛ فقط آمریکا، روسیه، برزیل، کانادا، انگلیس، فرانسه و آلمان هواپیماهای مسافربری بزرگ را در داخل کشور ساخته بودند. با توجه به پیش‌بینی ایرباس در بازه دو دهه 2016 تا 2035، خطوط هوایی چین به 6 هزار هواپیمای جدید به ارزش 946 میلیارد دلار نیاز خواهد داشت. کشور چین دارای یک طرح برای رسیدن به آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار هوانوردی تجاری در جهان تا سال 2030 است. چین دهم اردیبهشت ماه جاری نیز بزرگ‌ترین هواپیمای آبی - خاکی جهان با نام AG600 را که تولید متخصصان داخلی این کشور بود، با موفقیت به پرواز درآورد.

 

تارنمای چاینا دیلی چین نیز هفته پیش در گزارشی اعلام کرده بود که شرکت هواپیماسازی دولتی کومک چین و «یو‌ای سی» روسیه (یونایتد ایرکرفت) در یک همکاری مشترک و جدید، ساخت اولین هواپیمای مسافربری پهن پیکر را آغاز کرده‌اندکه می‌تواند رقیبی جدی برای ایرباس‌های A330و A350 و بوئینگ‌های «777 و 787» باشد. از سوی دیگر، شرکت هواپیماسازی ایرکوت نیز با ساخت هواپیمای «ام‌سی 21» تصمیم دارد رقیبی جدی برای هواپیماهای بوئینگ و ایرباس باشد.

 

این شرکت هواپیمایی یک شرکت روسی است که زیرمجموعه «یونایتد ایرکرفت کورپوریشن» محسوب می‌شود. «یونایتد ایرکرفت کورپوریشن» شرکت هوافضا و صنایع دفاعی روسی است. ایرکوت به‌دلیل تولید هواپیماهای خانواده سوخو اس‌یو-30 مشهور است. این شرکت در سال 1932 تاسیس شد و در حال حاضر مقر آن در مسکو قرار دارد.

 

این شرکت جنگنده‌ها و هواپیماهای آبی-خاکی سوخو اس‌یو-27 و سوخو اس‌یو-30 را تولید می‌کند. در سال 2006 دولت روسیه ایرکوت را با شرکت‌های ایلیوشین، میگ، سوخو، توپولف و یاکوفلیف ادغام کرد و شرکت جدیدی به نام شرکت «یونایتد ایرکرفت کورپوریشن» را تاسیس کرد.

 

ایرکوت همچنین با یک شرکت هندی تولیدکننده هواپیماهای نظامی به نام آیروناتیکس تشکیل شراکت داده است. ایرکوت در میان شرکت‌های تشکیل‌دهنده «یونایتد ایرکرفت کورپوریشن» بالاترین رتبه را به لحاظ هزینه بهره‌وری دارد و تامین‌کننده اصلی هواپیماهای اس‌یو-30 اس‌ام و یاک-130 برای وزارت دفاع فدراسیون روسیه محسوب می‌شود. این شرکت از سال 2009 به مدت 6 سال متوالی عنوان«بهترین صادرکننده» را از سوی وزارت صنعت و تجارت روسیه کسب کرده است.

 

 این هواپیمای مسافربری جدید(‌ام‌سی21) به زودی پروازهای آزمایشی خود را آغاز می‌کند و سازندگان آن معتقدند که رقیبی جدی برای هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ و ایرباس A320 است.

 

قرار است هواپیمای «ام سی 21» با تولید انبوه تا اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی در اختیار شرکت هواپیمایی آیروفلوت روسیه قرار گیرد. هواپیمای «ام سی 21 » در دو مدل ساخته شده است؛ «ام سی 21-200 » با گنجایش ۱۳۲ تا ۱۶۵ مسافر و «ام سی 21-300 » با گنجایش ۱۶۳ تا ۲۱۱ مسافر. هواپیمای جدید قابلیت پرواز در تمامی مناطق و شرایط آب و هوایی را دارد.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.