| کد خبر: 127375 |

امسال بهترین فرصت برای گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد مبتنی بر گردشگری است

تین‌نیوز| مدیر عامل شرکت توسعه گردشگری ایران گفت:‌سال 1396 بهترین فرصت برای گذار از اقتصاد نفت محور به اقتصاد مبتنی بر گردشگری است، صنعت گردشگری می تواند برترین منجی اقتصاد کشور باشد.

 
به گزارش فارس، غلامحسین حسینی، مدیر عامل شرکت توسعه گردشگری ایران با اشاره به اینکه گردشگری در دنیای امروز به عنوان یک پدیده پویای اجتماعی مطرح است، گفت: جذاب ترین بُعد صنعت توریسم به عنوان بزرگترین تحرک اجتماعی در دنیا که منشأ بسیاری از تغییرات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بوده است، بخش اقتصادی است و جالب است بدانید که حدود 1500 میلیارد دلار در سال 2016 گردش مالی صنعت گردشگری بوده یعنی 5/1 تریلیون دلار و به عبارتی روزانه 4 میلیارد دلار در بخش گردشگری در دنیا ترنوور و گردش مالی انجام شده که این امر به خوبی نشان می‌دهد که ما به هیچ نحوی نمی توانیم از بعد اقتصادی این پدیده به راحتی عبور کنیم.

حسینی با تاکید بر نقش پر رنگ اقتصاد مقاومت بعنوان شاه کلید حل مشکلات اقتصادی کشورمان، گفت: صنعت گردشگری یکی از مواردی است که مقام معظم رهبری در تعریف سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغ فرمودند و مطابق چشم انداز ترسیم شده در سال 1404 باید هدف 20 میلیون گردشگر ورودی، تحقق پیدا کند.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی حدود 10 راهبرد و اصل اساسی دارد که یکی از آنها بحث اشتغال زایی است؛ یعنی هر حرفه و صنعتی باید ایجاد اشتغالش در کشور مطابق تعریف اقتصاد مقاومتی بیشترین باشد. درحالی که شاهد هستیم صنعت گردشگری به خوبی این پتانسیل را دارد و میدانیم الان از هر یازده شغل دنیا یک شغل مرتبط با حوزه گردشگری است.
وی با بیان این نکته که یکی دیگر از ویژگی های صنعت گردشگری را این برشمرد که هم افراد ماهر، هم نیمه ماهر و هم غیر ماهر را جذب می کند و در واقع صنعتی است که ضریب اشتغال آفرینی اش بسیار بالاست، گفت: هم اشتغال زایی مستقیم را در این صنعت شاهد هستیم یعنی کسایی که در صنعت گردشگری هستند، و هم ایجاد اشتغال برای کسانی که غیر مستقیم با این صنعت مرتبط هستند و علاوه بر آنها، اشتغال زایی القایی ناشی از آن را نیز در بر دارد.

حسینی در تعریف اشتغال زایی القایی افزود: به هر حال آنهایی که از بخش صنعت گردشگری به صورت مستقیم یا غیر مستقیم منتفع و بهره مند می شوند، اینها باز باید بروند پولهایشان را در جایی هزینه بکنند که این اشتغال زایی نوع سومش اشتغال زایی القایی است و صنعت گردشگری به بهترین شکل ممکن این ظرفیت را در دل خود دارد.
مدیر عامل شرکت توسعه گردشگری ایران یکی دیگر از اصول و راهبردهای اقتصاد مقاومتی را بحث تنوع درآمدهای کشور و درآمدهای پایدار و عدم تکیه به نفت برشمرد و گفت: متخصصین علم اقتصاد، از صنعت گردشگری به عنوان صادرات نامرئی نام می برند، یعنی گردشگری این ظرفیت را داره که به جای نفت میتواند سرمایه گذاری و ارزآوری بسیار بالایی برای کشور داشته باشد که شاهدش همان گردش مالی این صنعت در سال 2016 می باشد و این دومین شاخص و اصل از اصول دهگانه اقتصاد مقاومتی است.

حسینی سومین اصل از اصول و راهبرد های اقتصاد مقاومتی را درونزا بودن خواند و افزود: درونزایی در صنعت گردشگری یعنی اینکه میراث فرهنگی موجود در جای جای ایران، طبیعت سرسبز و جنگل شمال کشورمان، کویر و شنزار خور و بیابانک و یزد، کوهستان و ارتفاعات متعدد، آب گرم های شفابخش و اعجاب آفرین، دریای خزر و خلیج فارس و صدها جذابیت دیگری که در سراسر جغرافیای ایران اسلامی دارا هستیم، اینها خود به خود و بالفعل هیچ قدرت و قابلیت معامله ی اقتصادی را ندارند ولی در صنعت گردشگری اینها می شوند کالا و به بهترین نحو معامله میشوند. این یعنی اینکه ظرفیتهای درونزایی را در کشورمان داریم و میتوانیم بهره برداری کنیم که خیلی از کشورهای دیگر از آنها محرومند.

وی با اشاره به نام گذاری سال 96 به نام « اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» و تاکید مقام معظم رهبری بر کلید واژه اقتصاد مقاومتی، افزود: سال 1396 بهترین فرصت برای گذار از اقتصاد نفت محور به اقتصاد مبتنی بر گردشگری است، چرا که هم منویات رهبر معظم انقلاب هدایتگر این موضوع است و هم اینکه سه اصل یاد شده از اصول راهبردی اقتصاد مقاومتی اعم از اشتغالزایی، عدم تکیه بر نفت و تنوع درآمدهای پایدار، به تنهایی کفایت می کند تا به این نتیجه برسیم که صنعت گردشگری می تواند برترین منجی اقتصاد کشور باشد و این قابلیت را دارد که می شود به آن اتکا کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.